Sfinks powoli dochodzi do siebie

Gastronomiczna spółka poprawia sprzedaż, ale wciąż notuje straty.
41 mln zł – tyle w pierwszym kwartale 2011 wyniosły przychody ze sprzedaży Sfinksa, który w swoim portfolio ma marki Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook. To tylko o 3 mln zł więcej niż rok temu, ale dzięki ograniczeniu kosztów udało się zmniejszyć stratę netto do 2,6 mln zł. W pierwszym kwartale 2010 sięgnęła ona 9 mln zł.
- Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty – stwierdza Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
Sfinks stara się wyjść z trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się w czasie kryzysu finansowego. Mają mu w tym pomóc środki z pożyczki udzielonej przez największego udziałowca spółki, Sylwestra Cacka. Sfinks wykorzystał już 5 mln zł z tej kwoty i wciąż ma do dyspozycji 20 mln zł. Oprócz tego planowana jest oferta publiczna, dzięki której spółka chce pozyskać kapitał na spłatę zadłużenia wobec banków i na dalszy rozwój. Spółka jest winna bankom ING, PKO BP i Raiffeisen nieco ponad 100 mln zł.
W dalszej poprawie wyników sprzedaży zasadniczą rolę mają natomiast odegrać franczyzobiorcy. Już teraz franczyza ma największy udział w strukturze zarządzania restauracjami. W przypadku sieci Sphinx 49 punktów działa w modelu franczyzowym, a 8 w modelu operatorskim. Pozostałe 31 lokali to punkty własne. Sieć Wook ma trzy punkty franczyzowe, trzy operatorskie i dwa własne. Chłopskie Jadło to z kolei sześć restauracji franczyzowych, jedna operatorska oraz dwie własne. Od niedawna Sfinks rozwija też marki Sphinx i Wook w formacie express.
- Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejne siedem. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – mówi Jacek Woźniewicz.
O ile marki Sphinx i WOOK w pierwszym kwartale 2011 notowały wzrosty sprzedaży na poziomie kilkunastoprocentowym, to już wyniki Chłopskiego Jadła nie budzą entuzjazmu zarządu. Spadek sprzedaży w tych sieciach wyniósł ponad 10 proc. Pytana o plany sprzedaży tej marki prezes Sfinksa, Mariola Krawiec-Rzeszotek, nie wykluczyła takiej możliwości.
- Na razie nie ma takich planów, ale wszystko jest kwestią ceny – stwierdziła.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej