Usługi dla biznesu, internet, doradztwo 2014
Niska kwota inwestycji w biznes, brak konieczności wynajmowania biura w drogiej lokalizacji i niewymagane doświadczenie to tylko niektóre atuty firm usługowych.
Według Raportu o franczyzie w Polsce 2014 liczba firm działających na licencji w branży usługi dla biznesu, internet oraz doradztwo prawne i gospodarcze w ciągu ostatnich pięciu lat urosła pięciokrotnie. Tysiąc partnerów prowadzących biznes w wymienionych branżach nie robi może wrażenia, pozytywnie zaskakuje jednak dynamika wzrostu. Spowodowana jest ona przede wszystkim niską kwotą inwestycji – czasem wystarczy już kilka tysięcy złotych. A nawet jeśli nie dysponujemy takimi środkami i zdolnością kredytową, to o taką kwotę zawsze możemy się postarać na przykład w ramach dofinansowania udzielanego przez urzędy pracy. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi ok. 20 tys. zł.
Niska kwota inwestycji skłania do zakładania firm usługowych przede wszystkim osoby, które debiutują w roli przedsiębiorcy. – Najbardziej zainteresowani naszą ofertą franczyzową są młodzi ludzie. Mają oni jednak obawy przed założeniem działalności gospodarczej ze względu na koszty jej prowadzenia. Dużym ułatwieniem w tej kwestii są niższe składki ZUS przez pierwsze dwa lata – mówi Piotr Dejer, właściciel MyDej Group, dystrybutor ekotoreb na pieczywo.
Czasem do założenia firmy młodych zmusza sytuacja. Analitycy Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami wyliczyli, że na koniec 2014 roku osoby do 24. roku życia będą stanowiły blisko 20 proc. wszystkich bezrobotnych, a znajdujący się w grupie wiekowej 25-34 lata – prawie 30 proc. Najlepszym lekarstwem na samodzielność zawodową są nie częste wizyty w urzędzie pracy, a wzięcie losu we własne ręce. Dodatkowym atutem zachęcającym do zakładania biznesów usługowych jest brak konieczności posiadania bogatego doświadczenia. Zwykle wystarczą zapał i umiejętności sprzedażowe. Tych ostatnich zresztą możemy nauczyć się na szkoleniach organizowanych przez franczyzodawców. Wiedza, jak rozmawiać z klientem, ma w usługach wyjątkowe znaczenie. Część biznesów na licencji ma sens pod warunkiem pozyskania kilkudziesięciu firm zainteresowanych jej ofertą, to efekt skali. Tak jest na przykład w przypadku umieszczeniem reklam lokalnych firm w jednym dużym panelu. Koszt tej formy reklamy jest niewielki, ale potrzeba dużej liczby reklamodawców, żeby zarobić. Niska cena i lokalny zasięg sprawiają, że korzystają z niej hydraulicy, fryzjerzy, właściciele firm sprzątających i serwisów komputerowych, czyli przedsiębiorcy, którzy rzadko decydują się na inną, niż własna strona internetowa, formę reklamy.
Nowości nie brakuje też w internecie, gdzie pomysłowość do prowadzenia internetu ogranicza tylko wyobraźnia. Tak powstał portal iPowiat.pl, którego framczyzobiorcy sprzedają reklamę publikowaną w lokalnych wyszukiwarkach. Zaletą prowadzenia biznesu internetowego jest brak konieczności wynajmowania biura, bo działalność można prowadzić w domu, a z klientami spotykamy się w ich siedzibie lub w kawiarni. Coraz częściej spotyka się przedsiębiorców zarządzających e-sklepami w modelu dropshippingu. Tak działa franczyza Worldseo, którego partnerzy promują produkty z różnych grup asortymentowych na portalach aukcyjnych i porównywarkach cenowych. Wysyłka zamówienia odbywa się bezpośrednio od producenta, dzięki czemu przedsiębiorca nie potrzebuje magazynu do przechowywania towaru. Poza tym jego zyski są takie same bez względu na miejsce prowadzenia działalności. W końcu internet nie odróżnia e-sklepów prowadzonych w dużych i małych miastach.
Zmiany w branży usługowej polegają głównie na pojawieniu się na rynku wielu innowacyjnych konceptów, takich jak reklamy w windach i na opakowaniach na pieczywie czy zawieszanie paneli wizytówkowych. T,o co jednym wydaje się abstrakcyjnym pomysłem na biznes, dla innych staje się okazją do pracy na swoim. Trzeba tylko uwierzyć w biznes, który jeszcze 2-3 lata temu w ogóle nie istniał, a że inwestycja w niego wynosi nawet 2 tys. zł, wiara przychodzi łatwiej… Kilka lat temu modnymi franczyzami były firmy oferujące uzupełnianie kartridży i tonerów do drukarek. Dziś ta działalność nie wydaje się już tak opłacalna jak kiedyś, bo sklepy internetowe przejęły klientów punktów stacjonarnych.
Prowadzenie działalności internetowej, jeszcze jakiś czas temu oceniane jako drugi kanał dystrybucji, oprócz placówki stacjonarnej, staje się nieodłącznym elementem firmy. Nie chodzi tu tylko o przysłowiową wizytówkę – stronę internetową z adresem i numerem telefonu firmy. Klient z tabletem i smartfonem chce on-line zamówić i zapłacić za usługę oferowaną przez firmę. mTłumaczenia.pl umożliwiają swoim klientom wycenę tłumaczenia tekstu przesłanego za pomocą specjalnej aplikacji, dzięki czemu przetłumaczony dokument można szybciej otrzymać na e-mail. Sklepy internetowe decydują się na inwestycje w oprogramowanie z responsywnym designem, czyli łatwo dostosowujące się do ekranu mobilnych urządzeń. Przedsiębiorcy, którzy zostaną w tyle za techniką, mogą stracić klientów ceniących sobie wygodę, jaką jest internet. Jeśli natomiast w rozwiązania IT zainwestujemy tyle, ile w wyposażenie naszego biura, możemy liczyć na realne zyski w wirtualnym świecie internetu.
Daniel Wilk
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...

