Gastronomia 2014

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Gastronomia jest atrakcyjną branżą dla franczyzodawców i franczyzobiorców. Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2010” firmy PROFIT system, obszar ten jest bezwzględnym liderem w sektorze usług, posiadając 88 systemów i 1525 jednostek franczyzowych. Do grudnia 2010 roku liczba systemów wzrosła do 100. Właściciele lokali sieciowych, funkcjonujących w systemie franczyzowym, niemal jednogłośnie deklarują, że ubiegły rok był dla nich okresem wychodzenia ze spowolnienia gospodarczego. Już drugi kwartał roku przyniósł poprawę sprzedaży, a trzeci ten stan umocnił.

Przyczyniły się do tego atrakcyjne lokalizacje, w których na ogół mieszczą się punkty gastronomiczne sieci (centra handlowe, popularne ulice handlowe, bliskość biur i urzędów), ponadto zunifikowana, dobrej jakości oferta produktowa, a także stałe wsparcie logistyczne dawane franczyzobiorcom.
– Nasze placówki zlokalizowane są w większości w atrakcyjnych częściach miast, a także w miejscowościach wypoczynkowych, dlatego też szybciej skorzystały z poprawy nastrojów wśród konsumentów. Znaczne ożywienie w naszej sieci w porównaniu do początku 2010 roku przyniosło lato – mówi Magdalena Piróg, wiceprezes zarządu spółki Da Grasso.

Niebagatelne znaczenie dla stabilniejszej sytuacji sieci aniżeli lokali należących do indywidualnych przedsiębiorców ma też fakt działania pod znanym, rozpoznawalnym szyldem. Klienci zdecydowanie chętniej wybierają popularne, sprawdzone marki niż te anonimowe. Trend ten sprzyjał będzie konsolidacji rozdrobnionego rynku. Jeszcze pod koniec lat 90. przeciętny Polak jadał poza domem tylko kilka razy w ciągu roku, podczas gdy Amerykanin zaglądał do restauracji 150 razy, a Francuz i Niemiec około 50-70 razy. Rewolucja nastąpiła nagle. W 2006 roku wartość rynku gastronomicznego szacowano na 17 mld zł. Dwa lata później już na 19,4 mld zł. Obecnie rynek ten wyceniany jest na 20,8 mld zł, co stanowi prawie ok. 6 proc. naszych dochodów. Dane GUS z marca 2010 roku potwierdzają te dane. Udział restauracji i hoteli w koszyku inflacyjnym konsumenta stanowił 6,7 proc., co oznacza wzrost o 0,4 proc.

Po okresie zaciskania pasa w 2009 i na początku 2010 roku ponownie korzystamy z usług gastronomicznych. Oprócz tego, że mamy zasobniejsze portfele, zmienia się też nasza obyczajowość. Żyjemy w biegu – więcej czasu spędzamy w pracy, a w przerwie obiadowej zamiast jeść kanapki, idziemy do pobliskiego lokalu lub zamawiamy gotowe dania przez telefon. Częściej posilamy się w drodze lub w samochodzie, ze znajomymi spotykamy się w restauracjach, tam też niejednokrotnie organizujemy imprezy rodzinne. Jedzenie poza domem powoli staje się standardem. Jak wynika z sondażu GfK Polonia, częściej decydujemy się jednak na tańsze fast foody i pizzerie niż restauracje. Nie dziwi więc fakt, że wiele sieci o ugruntowanej pozycji decyduje się na rozszerzanie sw

Co roku regularnie rośnie liczba punktów gastronomicznych działających na licencji franczyzowej. Według Raportu o franczyzie w Polsce w tym roku będzie ich już ponad 2 tys. Te wzrosty to zasługa nowej strategii, jaką obrali sobie franczyzodawcy. W dużych miastach robi się coraz ciaśniej, do tego dochodzi gwarancja wyłączności terytorialnej dla już działających partnerów, dlatego sieci wchodzą do coraz mniejszych miast. Na przykład pizzerie Telepizzy powstają w miastach liczących 40 tys. mieszkańców, a lodziarnie Bonano – 5 tys. mieszkańców. Jednocześnie zmniejsza się koszt prowadzenia biznesu – czynsz za lokal w małej miejscowości będzie niższy. Tak samo wygląda sytuacja w galeriach handlowych – w stołecznym centrum handlowym za 1 m2 powierzchni zapłacimy ponad 80 euro, zaś w mieście liczącym 100 tys. mieszkańców – ok. 25 euro. Poza tym niższe będą także pensje dla personelu. Dla porównania – średnie wynagrodzenia krakowianina wynosi 3,5 tys. zł brutto, zaś mieszkańca Tarnobrzegu – 2,6 tys. zł.

Większość właścicieli restauracji umożliwia swoim klientom zamawianie dań do domu lub do biur. W niektórych przypadkach tego typu zamówienia stanowią połowę przychodów. Oznacza to, że do inwestycji w biznes trzeba doliczyć koszt zakupu skutera lub niewielkiego samochodu. W ciągu dnia większość realizowanych dostaw dociera do biur, zaś wieczorami do domów klientów. Rozpoczynająca swoją przygodę z franczyzą pizzeria Zebra twierdzi, że opłacalne jest nawet otwarcie lokalu, który będzie zajmował się wyłącznie dostawą.

McDonald’s nie planuje wprowadzenia dostawy do klienta, jednak menedżerowie sieci szukają takich lokali, które umożliwiają składania zamówień z samochodu. Dwie na trzy restauracje Złotych Łuków działają w formacie McDrive. To propozycja dla zmotoryzowanych klientów. Na czterech kółkach działa też kilka sieciowych franczyz. Jedną z nich jest Wurst Kiosk oraz Bike Cafe. Zaletą mobilnej gastronomii jest to, że restauracja może w każdej chwili się przenieść. Jest to opłacalne przede wszystkim latem, kiedy organizuje się wiele masowych imprez pod chmurką. Ktoś w końcu musi nakarmić głodnych imprezowiczów. Efektem popularności tej formy gastronomii są organizowane zloty food trucków, gdzie goście, najczęściej osoby, które o wydarzeniu dowiadują się z Facebooka, mogą spróbować specjałów kilku mobilnych restauracji.      

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na prowadzenie kawiarni, fast foodu czy baru sushi, swoją obecność trzeba zaznaczyć na portalu społecznościowym. Większość sieci właśnie poprzez Facebook informuje klientów o aktualnych promocjach i nowo otwartych placówkach. Ulotki rozdane w okolicy oraz reklama w mediach lokalnych to uzupełnienie działań marketingowych obowiązkowych dla każdego restauratora.

Franczyzodawcy z branży gastronomicznej często pomagają swoim franczyzobiorcom w znalezieniu atrakcyjnego lokalu. Dotyczy to przede wszystkim współpracy z deweloperami budującymi centra handlowe. – Dzięki współpracy z Biesiadowem udało mi się wynająć lokal w galerii handlowej w Gorzowie Wielkopolskim. Właściciele centrów handlowych dokładnie weryfikują swoich najemców. Mało prawdopodobne, aby pizzeria bez rozpoznawalnego logo mogła powstać w tego typu obiekcie – mówi Przemysław Żok, współwłaściciel dwóch lokali Biesiadowa.

W galerii handlowej to jej zarządca przy podpisywaniu umów najmu dba o komplementarny zestaw najemców (tzw. tenant mix). Mało prawdopodobne, aby obok siebie w strefie food court znalazły się np. trzy bary sushi. Musi być różnorodnie. W przypadku restauracji prowadzonej w lokalu przy ulicy taka sytuacja jest prawdopodobna. Wtedy  klient sam wybierze, do której restauracji wejdzie. Zanim to zrobi, niejednokrotnie spyta o opinię znajomych lub odwiedzi któryś z portali gastronomicznych. A na portalach typu Gastronauci.pl większość rekomendacji ma negatywny oddźwięk, bo z zasady wolimy dzielić się złymi wiadomościami.

– Uwagi klientów traktuję poważnie i dokładnie je weryfikuję. Wolę, żeby gość się poskarżył, dzięki temu dowiem się, w czym tkwi problem, niż jeśli wyjdzie z baru niezadowolony i nigdy nie wróci. Często czytamy też opinie gości na różnych portalach gastronomicznych na temat naszego lokalu. Nadzór nad jakością sushi ułatwia mi zresztą fakt, że mieszkam niedaleko, dlatego bywam tam nawet  kilka razy w dziennie – opowiada Sonia Bohosiewicz, właścicielka baru sushi SushiBu w Warszawie.

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł