Gastronomia 2014
W minionym roku coraz więcej sieci gastronomicznych decydowało się na otwieranie lokali w małych miastach. Konkurencja jest tu na razie niewielka, a koszty prowadzenia biznesu niższe.
Gastronomia jest atrakcyjną branżą dla franczyzodawców i franczyzobiorców. Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2010” firmy PROFIT system, obszar ten jest bezwzględnym liderem w sektorze usług, posiadając 88 systemów i 1525 jednostek franczyzowych. Do grudnia 2010 roku liczba systemów wzrosła do 100. Właściciele lokali sieciowych, funkcjonujących w systemie franczyzowym, niemal jednogłośnie deklarują, że ubiegły rok był dla nich okresem wychodzenia ze spowolnienia gospodarczego. Już drugi kwartał roku przyniósł poprawę sprzedaży, a trzeci ten stan umocnił.
Przyczyniły się do tego atrakcyjne lokalizacje, w których na ogół mieszczą się punkty gastronomiczne sieci (centra handlowe, popularne ulice handlowe, bliskość biur i urzędów), ponadto zunifikowana, dobrej jakości oferta produktowa, a także stałe wsparcie logistyczne dawane franczyzobiorcom.
– Nasze placówki zlokalizowane są w większości w atrakcyjnych częściach miast, a także w miejscowościach wypoczynkowych, dlatego też szybciej skorzystały z poprawy nastrojów wśród konsumentów. Znaczne ożywienie w naszej sieci w porównaniu do początku 2010 roku przyniosło lato – mówi Magdalena Piróg, wiceprezes zarządu spółki Da Grasso.
Niebagatelne znaczenie dla stabilniejszej sytuacji sieci aniżeli lokali należących do indywidualnych przedsiębiorców ma też fakt działania pod znanym, rozpoznawalnym szyldem. Klienci zdecydowanie chętniej wybierają popularne, sprawdzone marki niż te anonimowe. Trend ten sprzyjał będzie konsolidacji rozdrobnionego rynku. Jeszcze pod koniec lat 90. przeciętny Polak jadał poza domem tylko kilka razy w ciągu roku, podczas gdy Amerykanin zaglądał do restauracji 150 razy, a Francuz i Niemiec około 50-70 razy. Rewolucja nastąpiła nagle. W 2006 roku wartość rynku gastronomicznego szacowano na 17 mld zł. Dwa lata później już na 19,4 mld zł. Obecnie rynek ten wyceniany jest na 20,8 mld zł, co stanowi prawie ok. 6 proc. naszych dochodów. Dane GUS z marca 2010 roku potwierdzają te dane. Udział restauracji i hoteli w koszyku inflacyjnym konsumenta stanowił 6,7 proc., co oznacza wzrost o 0,4 proc.
Po okresie zaciskania pasa w 2009 i na początku 2010 roku ponownie korzystamy z usług gastronomicznych. Oprócz tego, że mamy zasobniejsze portfele, zmienia się też nasza obyczajowość. Żyjemy w biegu – więcej czasu spędzamy w pracy, a w przerwie obiadowej zamiast jeść kanapki, idziemy do pobliskiego lokalu lub zamawiamy gotowe dania przez telefon. Częściej posilamy się w drodze lub w samochodzie, ze znajomymi spotykamy się w restauracjach, tam też niejednokrotnie organizujemy imprezy rodzinne. Jedzenie poza domem powoli staje się standardem. Jak wynika z sondażu GfK Polonia, częściej decydujemy się jednak na tańsze fast foody i pizzerie niż restauracje. Nie dziwi więc fakt, że wiele sieci o ugruntowanej pozycji decyduje się na rozszerzanie sw
Co roku regularnie rośnie liczba punktów gastronomicznych działających na licencji franczyzowej. Według Raportu o franczyzie w Polsce w tym roku będzie ich już ponad 2 tys. Te wzrosty to zasługa nowej strategii, jaką obrali sobie franczyzodawcy. W dużych miastach robi się coraz ciaśniej, do tego dochodzi gwarancja wyłączności terytorialnej dla już działających partnerów, dlatego sieci wchodzą do coraz mniejszych miast. Na przykład pizzerie Telepizzy powstają w miastach liczących 40 tys. mieszkańców, a lodziarnie Bonano – 5 tys. mieszkańców. Jednocześnie zmniejsza się koszt prowadzenia biznesu – czynsz za lokal w małej miejscowości będzie niższy. Tak samo wygląda sytuacja w galeriach handlowych – w stołecznym centrum handlowym za 1 m2 powierzchni zapłacimy ponad 80 euro, zaś w mieście liczącym 100 tys. mieszkańców – ok. 25 euro. Poza tym niższe będą także pensje dla personelu. Dla porównania – średnie wynagrodzenia krakowianina wynosi 3,5 tys. zł brutto, zaś mieszkańca Tarnobrzegu – 2,6 tys. zł.
Większość właścicieli restauracji umożliwia swoim klientom zamawianie dań do domu lub do biur. W niektórych przypadkach tego typu zamówienia stanowią połowę przychodów. Oznacza to, że do inwestycji w biznes trzeba doliczyć koszt zakupu skutera lub niewielkiego samochodu. W ciągu dnia większość realizowanych dostaw dociera do biur, zaś wieczorami do domów klientów. Rozpoczynająca swoją przygodę z franczyzą pizzeria Zebra twierdzi, że opłacalne jest nawet otwarcie lokalu, który będzie zajmował się wyłącznie dostawą.
McDonald’s nie planuje wprowadzenia dostawy do klienta, jednak menedżerowie sieci szukają takich lokali, które umożliwiają składania zamówień z samochodu. Dwie na trzy restauracje Złotych Łuków działają w formacie McDrive. To propozycja dla zmotoryzowanych klientów. Na czterech kółkach działa też kilka sieciowych franczyz. Jedną z nich jest Wurst Kiosk oraz Bike Cafe. Zaletą mobilnej gastronomii jest to, że restauracja może w każdej chwili się przenieść. Jest to opłacalne przede wszystkim latem, kiedy organizuje się wiele masowych imprez pod chmurką. Ktoś w końcu musi nakarmić głodnych imprezowiczów. Efektem popularności tej formy gastronomii są organizowane zloty food trucków, gdzie goście, najczęściej osoby, które o wydarzeniu dowiadują się z Facebooka, mogą spróbować specjałów kilku mobilnych restauracji.
Bez względu na to, czy zdecydujemy się na prowadzenie kawiarni, fast foodu czy baru sushi, swoją obecność trzeba zaznaczyć na portalu społecznościowym. Większość sieci właśnie poprzez Facebook informuje klientów o aktualnych promocjach i nowo otwartych placówkach. Ulotki rozdane w okolicy oraz reklama w mediach lokalnych to uzupełnienie działań marketingowych obowiązkowych dla każdego restauratora.
Franczyzodawcy z branży gastronomicznej często pomagają swoim franczyzobiorcom w znalezieniu atrakcyjnego lokalu. Dotyczy to przede wszystkim współpracy z deweloperami budującymi centra handlowe. – Dzięki współpracy z Biesiadowem udało mi się wynająć lokal w galerii handlowej w Gorzowie Wielkopolskim. Właściciele centrów handlowych dokładnie weryfikują swoich najemców. Mało prawdopodobne, aby pizzeria bez rozpoznawalnego logo mogła powstać w tego typu obiekcie – mówi Przemysław Żok, współwłaściciel dwóch lokali Biesiadowa.
W galerii handlowej to jej zarządca przy podpisywaniu umów najmu dba o komplementarny zestaw najemców (tzw. tenant mix). Mało prawdopodobne, aby obok siebie w strefie food court znalazły się np. trzy bary sushi. Musi być różnorodnie. W przypadku restauracji prowadzonej w lokalu przy ulicy taka sytuacja jest prawdopodobna. Wtedy klient sam wybierze, do której restauracji wejdzie. Zanim to zrobi, niejednokrotnie spyta o opinię znajomych lub odwiedzi któryś z portali gastronomicznych. A na portalach typu Gastronauci.pl większość rekomendacji ma negatywny oddźwięk, bo z zasady wolimy dzielić się złymi wiadomościami.
– Uwagi klientów traktuję poważnie i dokładnie je weryfikuję. Wolę, żeby gość się poskarżył, dzięki temu dowiem się, w czym tkwi problem, niż jeśli wyjdzie z baru niezadowolony i nigdy nie wróci. Często czytamy też opinie gości na różnych portalach gastronomicznych na temat naszego lokalu. Nadzór nad jakością sushi ułatwia mi zresztą fakt, że mieszkam niedaleko, dlatego bywam tam nawet kilka razy w dziennie – opowiada Sonia Bohosiewicz, właścicielka baru sushi SushiBu w Warszawie.
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


