Marks and Spencer rośnie w Indiach
W Polsce pozostanie jednak bez franczyzy.
Marks&Spencer Reliance India, brytyjsko-indyjska spółka typu joint venture, ma już na półwyspie dekańskim 20 placówek. Jednak rosnące wynagrodzenia i popyt w Indiach skłoniły centralę sieci odzieżowej do wzbogacenia planów rozwoju na tamtejszym rynku. Produkty marki mają być docelowo sprzedawane w 70 punktach.
Marks&Spencer ma obecnie 320 placówek własnych i franczyzowych w 42 krajach, a na horyzoncie niezłe perspektywy. Według danych McKinsey & Company rynek odzieżowy w Indiach wzrośnie w tym roku o 25 mld dolarów, a zagraniczne przychody sieci wzrosną do 0,8-1 mld funtów. Obecnie odzieżowy gigant z południowej Azji pozyskuje 42 proc. zaopatrzenia, w przyszłości ten odsetek ma urosnąć do 70 proc.
Indie mają być priorytetową lokalizacją dla Marks&Spencer w kontekście rozwoju zagranicznego. Szef spółki, Marc Bolland, chce też zwiększać udziały w rynku w Szanghaju, a także przyspieszyć sprzedaż przez Internet na rynku angielskim. Liczy na wzrost przychodów ze sprzedaży o 30 proc. w ciągu czterech lat.
Bolland chce też rozwijać sieć na polskim rynku. Zamiary dotyczą jednak sieci własnej - wejście w tradycyjną franczyzę nie jest jednak planowane.
- Do niedawna za budowę sieci sprzedaży w Europie Środkowej była odpowiedzialna czeska spółka Coms, działająca jako master franczyzobiorca. Dwa lata temu doszło do zakupu 51 proc. jej udziałów przez Marks&Spencer – mówi Agnieszka Sus z Marks&Spencer.
W Polsce na zasadzie master franczyzy cztery strategicznie zlokalizowane sklepy posiadała firma MSF Poland, którą przed dwoma laty również wykupiła brytyjska centrala. Dziś na terenie Polski działa 16 sklepów M&S. Łącznie zatrudniają ponad 300 osób.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


