Dyrektor na własnym

Jacek Cabaj zamienił służbowy samochód i dyrektorski gabinet na pizzerię Telepizzy na warszawskich Bielanach.
– Po piętnastu latach pracy w korporacji nadszedł moment, kiedy chciałem spróbować czegoś nowego – mówi otwarcie Cabaj. - Czymś nowym miała być własna działalność gospodarcza.
Wówczas był dyrektorem handlowym Telepizzy, więc znał biznes, w który zdecydował się zainwestować od podszewki. Jacek Cabaj przejął od Telepizzy pizzerię na warszawskich Bielanach.
Przez pierwsze miesiące bardzo dużo pracował, starał się wszystkiego osobiście dopilnować.
– Później zdałem sobie sprawę, że trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników, przekazać im część kompetencji – mówi Jacek Cabaj.
Nadal jednak przedsiębiorca często sam staje za kasą, kwituje odbiór towaru, a czasem wrzuca pizzę do pieca. Zdarzyło się nawet, że Cabaj osobiście dowoził klientom posiłki do domu. – Dla mnie to normalna rzecz – mówi przedsiębiorca. – Myślę, że gdybym miał sklep z butami, to chodziłbym wśród klientów i osobiście ich obsługiwał. Wiedza, którą się pozyskuje podczas kontaktów z klientami, jest niezwykła. Nawet kiedy odbieram zamówienie, to mam szansę dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta, co mu się podoba, co nie, co można by zmienić.
Grunt to lokalizacja
Jacek Cabaj podkreśla, że w branży gastronomicznej powodzenie lokalu zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. Przyznaje jednak, że nie ma jednej recepty na perfekcyjne usytuowanie restauracji.
– Otwarcie lokalu w centrum nie zawsze zapewni wysokie obroty – mówi przedsiębiorca. – Może się okazać, że konkurencja w tym obszarze miasta jest zbyt duża.
Niejedna restauracja na obrzeżach radzi sobie lepiej niż te w centrum. Tym bardziej że dzielnice takie, jak Bielany czy Ursynów w Warszawie to noclegownie metropolii.
– Ich mieszkańcy wracają do domu po całym dniu pracy i często nie mają siły ani ochoty samemu gotować posiłku – zauważa Cabaj. – Wtedy dzwonią do nas i zamawiają pizzę. Otwierając restaurację w tego rodzaju okolicy, należy jednak pomyśleć o lokalizacji w pobliżu dużej ulicy. Jeśli lokal będzie ze wszystkich stron obudowany blokami mieszkalnymi, to niewielu klientów dowie się o jego istnieniu. Warto też pomyśleć o wyposażeniu go w duże witryny, które umożliwią zamieszczenie reklam i wyeksponowanie aktualnych promocji czy menu.
Biznesplan wykonany
Gross obowiązków Jacka Cabaja związanych jest z papierkową stroną prowadzenia firmy, która, jego zdaniem, w polskich realiach jest rozrośnięta do niewyobrażalnych rozmiarów. Jak przyznaje, 80 proc. czasu zajmują mu sprawy biurowe niezwiązane z merytoryczną częścią jego działalności gospodarczej. Na pytanie, czy spełniły się jego oczekiwania związane z przejściem na swoje, Jacek Cabaj odpowiada, że wszystko poszło zgodnie z biznesplanem.
Cabaj przekonuje, że zmiana statusu placówki z własnościowej na partnerską bądź franczyzową jest korzystna. Kierownik zatrudniany przez centralę sieci dostaje regularne wynagrodzenie i mniej zależy mu na ciągłym podnoszeniu standardów pizzerii czy na zwiększaniu sprzedaży niż właścicielowi, którego wynagrodzenie bezpośrednio zależy od sprawności zarządzania lokalem.
– Mentalność właściciela jest zupełnie inna niż najemnika – podsumowuje franczyzobiorca. – Tu chodzi o moje pieniądze. Jeśli zepsuje się jakaś maszyna, to na własną rękę muszę zadbać o jej naprawę.
Plany na przyszłość
Jacek Cabaj przyznaje, że dla prowadzenia własnego biznesu najgorsze są sprzeczne komunikaty, jakie dochodzą z rynku.
– Z jednej strony wszyscy powtarzają, że jest kryzys – mówi Cabaj. – To dlaczego od początku roku giełda notuje bardzo silne wzrosty, a ekonomiści i politycy wciąż mówią o tym, jakie to Polska ma wspaniałe wyniki na tle innych krajów. No więc jest ten kryzys czy go nie ma?
Restaurator jest stanowczo przeciwny podwyższeniu stawki VAT na usługi gastronomiczne, jakie w ostatnich miesiącach rozważał rząd. Według Cabaja takie kroki powinno się podejmować w czasach stabilnej koniunktury, bo wtedy wysoki popyt zmniejszyłby bolesne skutki podwyżek. Przedsiębiorca spodziewa się jednak rychłej poprawy koniunktury i snuje plany otwarcia kolejnych placówek. Przyznaje, że do przejścia z etatu na własny biznes trzeba mieć predyspozycje i odpowiedni charakter.
– Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ciekawym doświadczeniem życiowym, bez względu na branżę – mówi Cabaj. – Pracując w firmie, możemy liczyć na pomoc współpracowników przy realizacji różnych zadań. Będąc na swoim, większość spraw musimy załatwiać samemu.
Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej