Złe prawo przeszkadza najbardziej
Zła jakość prawa, nieuczciwa konkurencja i niestabilna sytuacja polityczna, to tylko niektóre bariery funkcjonujące w otoczeniu małych i średnich przedsiębiorstw. Ze zleconego przez Krajową Izbę Gospodarczą sondażu wynika, iż przedsiębiorcy będą musieli jeszcze poczekać na zmiany, gdyż - jak uważają – deklarowana przez władze publiczne chęć poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest poparta konkretnymi działaniami.
W pierwszej dekadzie lutego 2006 wśród właścicieli i wyższej kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, KIG przeprowadziła badanie, którego celem było stwierdzenie, czy w warunkach dla prowadzenia działalności gospodarczej nastąpiły zmiany i w jakim kierunku. Jak wynika z raportu sytuacja w tym sektorze pozostawia jeszcze wiele do życzenia – podkreśla Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
Niemal 70 proc. przedsiębiorców przyznało, że najistotniejszym problemem jest zła jakość stanowionego prawa, przejawiająca się niejasnymi i nieprecyzyjnymi ustawami. Wymieniano także: niestabilny system prawny i podatkowy (57 proc. badanych), niedostosowanie prawa pracy (53,9 proc.), nieuczciwą konkurencję i pozapłacowe koszty pracy (46,7 proc.). Przedstawicie małych i średnich firm uważają, że zainteresowanie władz poprawą warunków prowadzenia działalności gospodarczej ogranicza się wyłącznie do deklaracji. Tylko nieliczny odsetek ankietowanych, czyli 15 proc., dostrzega aktywność władz lub ich ograniczone działania na rzecz usuwania barier hamujących przedsiębiorczość. Na pytanie: „jakie istotne bariery udało się Pani/Panu usunąć w ciągu ostatniego roku?” zdecydowana większość – 69,4 proc. badanych – stwierdziła, iż żadne istotne dla nich bariery nie zostały usunięte. Niewielu przedsiębiorców dostrzegło fakt usunięcia konkretnych barier i potrafiło je wymienić.
Jednak mimo trudności i niedogodnień firmy z sektora MSP chcą się rozwijać. Aż 69 proc. firm chce podjąć nowe inwestycje, 62 proc. - zwiększyć zatrudnienie i wprowadzić nowe produkty czy usługi na rynek, natomiast 60 proc. przedsiębiorców planuje wejścia na nowe rynki.
Do powszechnych barier zaliczany jest również ogólny klimat dla prowadzenia działalności gospodarczej. Tylko 14 proc. ankietowanych twierdzi, że się poprawił, 67 proc. badanych uważa, że klimat biznesowy nie uległ zmianie, a pozostali (17 proc.) uznają, że jest coraz gorzej.
- Nie ulega wątpliwości, że sytuacja w sektorze MSP musi ulec zmianie. Właśnie w tych przedsiębiorcach i ich firmach tkwi ogromny potencjał rozwojowy, dlatego usuwanie barier z ich otoczenia przyczyniłoby się do przyspieszenia tempa wzrostu gospodarczego kraju. Tego potencjału nie wolno zmarnować, dlatego Krajowa Izba Gospodarcza oczekuje skonkretyzowania deklaracji obecnego rządu co do usuwania wymienionych barier i jest gotowa współpracować w tym zakresie – podkreśla Andrzej Arendarski.
Featured franchises
No featured franchises
Brands from the same sector
Franchise name
Sports articles
Franchise name
Partnership
Franchise name
Master licenses
Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Mistrz Piekarz rusza w Polskę
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie...
Franczyza bankowa w praktyce
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia...
Bricomarché otworzyło sklep franczyzowy w Myszkowie
W Myszkowie otwarto pierwszy supermarket Bricomarché. Placówka działa w parku handlowym i jest prowadzona przez nowych franczyzobiorców Grupy...