Złe prawo przeszkadza najbardziej
Zła jakość prawa, nieuczciwa konkurencja i niestabilna sytuacja polityczna, to tylko niektóre bariery funkcjonujące w otoczeniu małych i średnich przedsiębiorstw. Ze zleconego przez Krajową Izbę Gospodarczą sondażu wynika, iż przedsiębiorcy będą musieli jeszcze poczekać na zmiany, gdyż - jak uważają – deklarowana przez władze publiczne chęć poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest poparta konkretnymi działaniami.
W pierwszej dekadzie lutego 2006 wśród właścicieli i wyższej kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, KIG przeprowadziła badanie, którego celem było stwierdzenie, czy w warunkach dla prowadzenia działalności gospodarczej nastąpiły zmiany i w jakim kierunku. Jak wynika z raportu sytuacja w tym sektorze pozostawia jeszcze wiele do życzenia – podkreśla Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
Niemal 70 proc. przedsiębiorców przyznało, że najistotniejszym problemem jest zła jakość stanowionego prawa, przejawiająca się niejasnymi i nieprecyzyjnymi ustawami. Wymieniano także: niestabilny system prawny i podatkowy (57 proc. badanych), niedostosowanie prawa pracy (53,9 proc.), nieuczciwą konkurencję i pozapłacowe koszty pracy (46,7 proc.). Przedstawicie małych i średnich firm uważają, że zainteresowanie władz poprawą warunków prowadzenia działalności gospodarczej ogranicza się wyłącznie do deklaracji. Tylko nieliczny odsetek ankietowanych, czyli 15 proc., dostrzega aktywność władz lub ich ograniczone działania na rzecz usuwania barier hamujących przedsiębiorczość. Na pytanie: „jakie istotne bariery udało się Pani/Panu usunąć w ciągu ostatniego roku?” zdecydowana większość – 69,4 proc. badanych – stwierdziła, iż żadne istotne dla nich bariery nie zostały usunięte. Niewielu przedsiębiorców dostrzegło fakt usunięcia konkretnych barier i potrafiło je wymienić.
Jednak mimo trudności i niedogodnień firmy z sektora MSP chcą się rozwijać. Aż 69 proc. firm chce podjąć nowe inwestycje, 62 proc. - zwiększyć zatrudnienie i wprowadzić nowe produkty czy usługi na rynek, natomiast 60 proc. przedsiębiorców planuje wejścia na nowe rynki.
Do powszechnych barier zaliczany jest również ogólny klimat dla prowadzenia działalności gospodarczej. Tylko 14 proc. ankietowanych twierdzi, że się poprawił, 67 proc. badanych uważa, że klimat biznesowy nie uległ zmianie, a pozostali (17 proc.) uznają, że jest coraz gorzej.
- Nie ulega wątpliwości, że sytuacja w sektorze MSP musi ulec zmianie. Właśnie w tych przedsiębiorcach i ich firmach tkwi ogromny potencjał rozwojowy, dlatego usuwanie barier z ich otoczenia przyczyniłoby się do przyspieszenia tempa wzrostu gospodarczego kraju. Tego potencjału nie wolno zmarnować, dlatego Krajowa Izba Gospodarcza oczekuje skonkretyzowania deklaracji obecnego rządu co do usuwania wymienionych barier i jest gotowa współpracować w tym zakresie – podkreśla Andrzej Arendarski.
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Rynek fitness stawia na franczyzę
Automatyczna siłownia, trening zaprogramowany w Australii albo studio w miejscowości z tysiącem mieszkańców. Rynek fitness w Polsce staje...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...


