Wielkie roszady w hurtowej czołówce
Zaostrza się rywalizacja o najlepsze firmy hurtowe w Polsce. W efekcie rosną ich wyceny, a branżę czeka zmiana na pozycji wicelidera.
Polski rynek handlu hurtowego towarami szybko zbywalnymi (FMCG), którego wielkość szacuje się na blisko 100 mld zł rocznie, jest w dalszym ciągu bardzo rozdrobniony. Działa na nim prawie 9 tys. firm. Jednak coraz większy udział w obrotach sektora (około 40 proc.) mają duże firmy ogólnopolskie i regionalne. Ich udział w rynku powinien się jednak szybko zwiększać, głównie za sprawą przyspieszającej konsolidacji branży.
Zmiany na podium
Numer jeden w tej branży, którym jest należąca do niemieckiej grupy Metro sieć hurtowni Makro Cash & Carry, z obrotami przekraczającymi 7 mld zł wydaje się na razie poza zasięgiem konkurencji. Jednak przybywa firm, które chcą szybko dołączyć do grona głównych rozgrywających w branży. Jedną z nich jest giełdowy Eurocash, który ogłosił niedawno plany przejęcia firm hurtowych KDWT oraz Carment. Jeśli sfinalizuje te akwizycje, awansuje na drugie miejsce w branży (z szóstego) pod względem obrotów, wyprzedzając takich graczy jak Milo, Selgros, BOS i CEDC. Łączne przychody Eurocasha, KDWT oraz Carment sięgnęły w 2004 r. 3,3 mld zł. Rozwój może go jednak sporo kosztować.
Konkurencja nie śpi
— Połączenie z KDWT oraz planowana transakcja z Carment są integralną częścią strategii Eurocash zmierzającej do osiągnięcia pozycji wiodącego dystrybutora FMCG na rynku hurtowym. Naszym celem jest zaspokajanie potrzeb małych i średnich sklepów detalicznych we wszystkich znaczących grupach asortymentowych oraz formach dystrybucji — powiedział gazecie "Puls Biznesu" Luis Amaral, prezes Eurocasha.
Deklaruje, że spółka będzie aktywna w procesie konsolidacji rynku, choć w tym momencie koncentruje się na sfinalizowaniu transakcji z KDWT i Carment.
Warto jednak podkreślić, że do przejęcia aktywów krośnieńskiej firmy Carment droga jeszcze dość daleka. Firmy podpisały w tej sprawie na razie tylko list intencyjny, dający Eurocashowi wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie zakupu przedsiębiorstwa do końca roku.
Potencjalnych rywali do przejęcia firmy Carment raczej na rynku nie brakuje. Wiadomo, że przyłączeniem liczących się hurtowników z Polski południowo-wschodniej zainteresowana jest m.in. grupa handlowa BOS z Białegostoku. Akwizycjami zainteresowana jest także giełdowa spółka Eldorado.
Więcej: Wiktor Szczepaniak, "Puls Biznesu", 30 stycznia 2006 r.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...