Kosztowne szkolenia dla naiwnych franczyzobiorców
Przedsiębiorcy, którzy posiadają nawet niewiele pieniędzy, ale chcą prowadzić własną działalność, mogą wybierać wśród ponad 200 ofert systemów franczyzowych. Jest w czym wybierać, ale trzeba uważać na pułapki w umowach.
Licencja franczyzowa wynosi od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Najwięcej kosztuje zakup licencji stacji benzynowych, najmniej np. licencji zakładu obsługi fotograficznej lub stoisko kasowe służące do pobierania opłat od ludności. Zdaniem Michała Wiśniewskiego, dyrektora PROFIT system, cena licencji jest istotna, ale tak naprawdę nie powinna decydować o zaangażowaniu przedsiębiorcy w daną sieć.
Ile to kosztuje
Cena licencji to nie jedyny koszt, który ponosi franczyzobiorca. Dochodzą koszty przygotowania lokalu, a jeśli franczyza jest handlowa - koszty zatowarowania oraz miesięczne opłaty franczyzowe: kwotowe lub uzależnione od obrotu.
I tak np. otworzenie butiku z upominkami sieci Galeria Prezentów będzie kosztowało: licencja 20 tys. zł, wyremontowanie i wyposażenie lokalu o maksymalnej powierzchni 40 m2 w meble, sprzęt komputerowy, kasę fiskalną, zakupienie oprogramowania to 40 tys. zł, a pierwsze maksymalne zatowarowanie 60 tys. zł. Razem więc około 120 tys. zł.
Przykładowe koszty inwestycyjne w jednostanowiskowy punkt kasowy Polskiej Agencji Finansowej to cena licencji 2 tys. zł, a koszt inwestycji około 6,5 tys. zł. Koszty inwestycji obejmują zabudowę punktu, wyposażenie biurowe, komputer, kasetę na pieniądze, szkolenie. Opłata wstępna obejmuje również pakiet startowy w postaci ulotek i plakatów.
Należy też dowiedzieć się, kiedy dana inwestycja się zwróci. W przypadku butiku Galerii Prezentów będzie to około pół roku, a w przypadku PAF - 3 miesiące. Zarobki franczyzobiorców każdej z sieci są zróżnicowane.
Eksperci wyjaśniają
Zasady powinny być uregulowane - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor operacyjny PROFIT systemRelacje między biorcą a dawcą reguluje przede wszystkim umowa franczyzowa. Dlatego powinna być szczególowa. W kwestiach nieuregulowanych umową - mamy do dyspozycji kodeks cywilny, prawo o własności przemysłowej oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia dotyczące korzystania ze znaku towarowego itp., a także ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów - w zakresie oceny legalności umów franczyzowych.
Umowa franczyzowa powinna zawierać m.in. zapisy związane z wszelkimi opłatami i rozliczeniami płatności, systemem księgowania, zasady zakończenia lub rozszerzenia współpracy, np. jeśli franczyzobiorca chce otworzyć kolejny punkt tej samej sieci, powinna także regulować zasady promocji całej sieci i punktu franczyzobiorcy w zakresie tworzenia budżetu na ten cel.
Często w umowach spotyka się tzw. kary umowne. Umowa nie powinna zawierać ich zbyt wiele, gdyż wtedy przekształaca się w specyficzny kodeks karny.
Więcej: Andrzej Okrasiński,"Gazeta Prawna", 25 października 2005r.Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Rynek fitness stawia na franczyzę
Automatyczna siłownia, trening zaprogramowany w Australii albo studio w miejscowości z tysiącem mieszkańców. Rynek fitness w Polsce staje...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...

