Liczy się wiara, praca i... kapitał
Franczyzodawca oferuje pomysł, koncepcję i strategię działania. Z gotowych rozwiązań trzeba jednak umieć korzystać.
Wiele osób staje przed dylematem, jak zagospodarować zgromadzone oszczędności. Zainwestować we własny biznes? Ale jaki? Inwestując w placówkę sieci franczyzowej ryzykuje się stosunkowo niewiele. Ta forma działalności eliminuje problemy związane z opracowaniem własnej koncepcji – podsuwa gotowe i sprawdzone rozwiązania. Ale zarówno dawcy, jak i biorcy licencji podkreślają, że sam zakup recepty na sukces nie wystarczy. Konieczne jest właściwe podejście do podjętych zobowiązań.
Powodzenie
Biznes według cudzego przepisu staje się coraz bardziej popularny. W ubiegłym roku przybyło 39 nowych sieci franczyzowych. Obecnie w Polsce działa 210 firm, które rozwijają się poprzez przekazanie swojego logo i know-how prywatnym przedsiębiorcom.
- Zainteresowanie działalnością w formie franczyzy będzie dalej rosnąć, bowiem coraz trudniej zaistnieć i przetrwać na rynku przedsiębiorstwom nie działającym w żadnej większej strukturze – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis, dyrektor generalny sieci salonów fryzjerskich i kosmetycznych Jacques Dessange.
Sieci franczyzowe działają w każdym sektorze gospodarki – w handlu, usługach i produkcji. Najwięcej franczyzobiorców mają te, związane z artykułami spożywczymi – i takich przybywa najwięcej – w porównaniu z rokiem 2003 zanotowano przyrost o 22,3 proc.
Korzyści
Niewątpliwą zaletą franczyzy jest połączenie stabilizacji, wynikającej z przynależności do dużego systemu, z możliwością pracy na własny rachunek.
- Przystąpienie do sieci oszczędza też przedsiębiorcy kosztów i czynności, które wiążą się z rozpoczęciem prowadzenia nowej, nie znanej firmy. Do najistotniejszych należą: stworzenie koncepcji działania, rozpropagowanie opracowanego produktu czy usługi oraz wypracowanie renomy firmy – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis.
Wartości tych nie dostaje się jednak za darmo. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na działalność pod marką franczyzową i według jej zasad, mogą wybierać spośród ponad 200 ofert o rozpiętości inwestycji od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Najwięcej kosztuje uruchomienie stacji benzynowej w barwach dużego koncernu – około 1 mln EUR.
Warto też pamiętać ze nowa jednostka nie zacznie od poczatku przynosić planowanych zysków. Przez pierwsze 2 – 3 miesiące działalność może być nawet deficytowa.
Niuanse
Osoby, przekonane o tym, że franczyza jest dla nich najlepszym rozwiązaniem, powinny bardzo ostrożnie podejść do wyboru sieci, w którą chcą zainwestować.
Podejmując umowę franczyzową kontrahent franczyzodawcy otrzymuje nie tylko gotowy biznes, ale podejmuje zobowiązania co do ustalonych płatności.
System polega na sprzedawaniu sprawdzonego pomysłu na biznes, ale i wspólnym rozwoju z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia franczyzobiorców.
Więcej: Anna Leder, Puls Biznesu, 1 czerwca 2005Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Rynek fitness stawia na franczyzę
Automatyczna siłownia, trening zaprogramowany w Australii albo studio w miejscowości z tysiącem mieszkańców. Rynek fitness w Polsce staje...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...


