Nowe zasady rozwoju franczyzy w Chinach
Ministerstwo Gospodarki w Chinach wydało 31 grudnia 2004 r., znowelizowaną wersję Postanowień Administracyjnych dla działań franczyzowych, która zastąpiła starą, wydaną w roku 1997.
Bieżąca wersja, która weszła w życie 1 lutego 2005 r., ma na celu: zestandardyzowanie zasad rozwoju franczyzy, chronić prawa i interesy franczyzobiorcy i franczyzodawcy oraz promować prawidłowy rozwój franchisingu.
Uregulowana struktura
Nowe Postanowienia Administracyjne dotyczą wszelkich działań franczyzowych w Chinach i zawierają specjalny dział z informacjami przeznaczonymi dla zagranicznych inwestorów.
Działania franczyzowe są definiowane jako transakcje, podczas których franczyzodawca zezwala franczyzobiorcy na używanie jego marki, nazwy firmowej, know-how. Poza tym dawca licencji organizuje biorcy szkolenia oraz przekazuje mu model biznesowy.
Postanowienia Administrycyjne przedstawiają także warunki umowy franczyzowej, ponadto zawierają zastrzeżenia, które zobowiązują franczyzodawcę do ujawnienia franczyzobiorcy wszelkich informacji dotyczących sieci, na minimum 20 dni przed planowaną datą podpisania umowy.
Postanowienia Administracyjne przedstawiają dwa rodzaje działań franczyzowych:
- 1. Franczyza bezpośrednia – franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawa, które pozwalają mu otworzyć własny biznes zgodnie z wynegocjowanymi warunkami zapisanymi w umowie franczyzowej.
- 2. Sub-franczyza – franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawa, które obowiązują tylko na poszczególnym rejonie, gdzie może posiadać swoją sub-franczyzę lub otworzyć własny biznes.
Nowe Postanowienia Administarcyjne wyznaczają reguły określające m.in. minimalny okres przez który sieć franczyzowa musi działać (3 lata). W starych postanowieniach termin nie był sprecyzowany.
Implikacja podatkowa
W chwili obecnej, nie ma żadnych specjalnych reguł podatkowych dotyczących działań franczyzowych w Chinach. Opłaty licencyjne będą opodatkowane biznesowym podatkiem o standardowej 5 proc. stopie podatkowej.
Poza tym, franczyzodawcy też będą opodatkowani zbiorowym podatkiem dochodowym wedle odpowiednich stóp podatkowych, podczas gdy zagraniczni franczyzodawcy podlegają 10 proc. podatkowi według chińskiego prawa podatkowego.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej