Złodzieje pomysłów
Dawcy licencji franczyzowej - a tym samym twórcy dobrze prosperujących biznesów - muszą szczególnie chronić prawa dotyczące własności intelektualnej. Czy można obronić się przed nieuczciwymi biorcami lub nieuczciwą konkurencją?
Na początku 2003r. walkę o swoje prawa musiała podjąć szkoła języka angielskiego . - Otrzymaliśmy zgłoszenie od naszego franczyzobiorcy, który właśnie otwierał nową szkołę w Poznaniu. Logo konkurencyjnej placówki było bardzo zbliżone do EF, podobnie jak nazwa. Osoba, która otworzyła szkołę, niewiele wcześniej otrzymała od nas pełen pakiet informacyjny na temat EF English First i prowadziła rozmowy na temat zakupu naszej licencji - opowiada Aleksander Czarnecki, prezes EF English First. Sprawę udało się załatwić w miarę szybko. - Wysłaliśmy do Poznania przedstawiciela naszej firmy na rozmowę mediacyjną, w celu wyjaśnienia całej sytuacji. Groźba procesu sądowego, jaka wisiała nad nieuczciwym przedsiębiorcą, spowodowała, że wycofał się z tej działalności - dodaje Czarnecki.
Mamuśka The Cheesecake Shop
Wydaje się, że biznes cukierniczy nie ma szczęścia do systemu franczyzowego w Polsce. Problemy z kilkunastoma biorcami, którzy nie przestrzegali standardów jakości (m.in. stosowania opakowań firmowych i honorowania terminów przydatności do spożycia) miał Blikle. Z nieuczciwymi kontrahentami walczy cały czas sieć ciastkarni Mamuśka The Cheesecake Shop, która powstała w Australii w 1991r., ale jej pomysłodawcami są dwaj bracia Polacy - Robert i Mirosław Konopaccy.
Razem
Andrzej Bednarczyk, który prowadzi biuro kojarzenia par Razem w Warszawie też miał problem z franczyzobiorcą. W tym przypadku chodziło o nieuczciwą pracownicę, która odeszła z biura i założyła własną firmę matrymonialną. - To nie była wyróżniająca się osoba, najsłabsza jeżeli chodzi o wyniki sprzedaży (w pozyskiwaniu klientów). Ale widocznie uważała, że poprowadziłaby taką agencję lepiej - opowiada właściciel sieci.
Andrzej Bednarczyk ocenia, że swój plan opracowywała przez rok. Pod nieobecność właściciela odeszła z pracy razem z inną pracownicą. Dwa miesiące później w Warszawie powstało nowe biuro matrymonialne Panaceum. - Zadzwoniłem tam, udając klienta, a w słuchawce usłyszałem słowo w słowo naszą zapowiedź - wspomina Bednarczyk.
Więcej: "Businessman Magazine", lipiec 2004.
Więcej - nr 2 Franchising Info.
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


