Powstaje nowa sieć franchisingowa
Program krajowej markowej infrastruktury turystycznej
Puls biznesu poinformował, że Polska Agencja Rozwoju Turystyki (PART) zajęła się kreacją i rozwojem polskich marek turystycznych w takich dziedzinach, jak: gastronomia, farmy zdrowia, gospodarstwa agroturystyczne oraz ośrodki jeździeckie. Usługi te będą rozwijane w oparciu o tworzoną przez PART sieć franchisingową. Przystąpienie do sieci dysponującej turystycznym know-how to inwestycja rzędu 300 tys. zł. Za około rok przedsiębiorcy zainteresowani lokowaniem kapitału w obiekty i usługi turystyczne będą mogli przystąpić do stworzonego przez Polską Agencję Rozwoju Turystyki programu krajowej markowej infrastruktury turystycznej. Obejmuje on takie dziedziny, jak: przydrożne restauracje, ośrodki jeździeckie, farmy zdrowia i gospodarstwa agroturystyczne. Na razie powstają ośrodki pilotażowe, które zweryfikują w praktyce koncepcję PART-u.
Agencja zdecydowała się na promocję segmentów turystyki, w których - zdaniem ekspertów - można wykreować czysto polskie marki, będące alternatywą dla zalewających kraj rozwiązań z Zachodu. Program krajowej markowej infrastruktury turystycznej powstawał w powiązaniu z międzynarodową kampanią promującą Polskę jako kraj turystyki aktywnej, która ma ruszyć w europejskich mediach w 2002 r. Kampanii patronuje Polska Organizacja Turystyczna, udziałowiec PART-u. - Chcemy ukierunkować inwestycje turystyczne w Polsce. Obecnie budowane są głównie hotele szkoleniowo-konferencyjne i aquaparki. To jednak za mało, by wypromować atrakcyjny dla zagranicznych turystów wizerunek Polski. My chcemy rozwijać te dziedziny, w których nasz kraj może być konkurencyjny, np. polskie ośrodki jeździeckie – wyjaśnił Pulsowi Biznesu Sylwester Pruchniewski, dyrektor generalny PART.
Agencja dostarczy inwestorom know-how, koncepcję marketingową, technologiczną, architektoniczną i prawną oraz biznesplany i studia wykonalności przedsięwzięć. Zainteresowani inwestycjami pod nadzorem PART powinni dysponować kapitałem w wysokości co najmniej 300 tys. zł lub własną infrastrukturą turystyczną. Według Sylwestra Pruchniewskiego, najszybciej będą gotowe do sprzedaży marki: Leśne Runo (przydrożne restauracje) oraz Stajnia Polska (ośrodki jeździeckie).
- Zaczęliśmy od tworzenia markowej sieci przydrożnych restauracji, ponieważ franczyza przynosi najszybszy zysk właśnie w gastronomii. Naszym projektem są zainteresowani głównie właściciele stacji benzynowych, ze względu na niski koszt adaptacji i modernizacji funkcjonujących przy stacjach obiektów. W Polsce trudno znaleźć dobre restauracje przydrożne. Poza siecią McDonald's oraz barami z wątpliwej jakości jedzeniem, kierowcy nie mają większego wyboru. Naszą alterantywą jest Leśne Runo, sieć fast-foodów promująca polskie jedzenie, które będzie przygotowywane przez firmę LOT Catering. Podobnie jak McDonald's, który nadaje własne nazwy produktom, my nie będziemy sprzedawać zwykłych pierogów, czy naleśników, ale "rogi" i "leśniki" – opowiadał dziennikarzom gazety Sylwester Pruchniewski.
PART znalazł inwestora partnera, z którym przez 12 miesięcy będzie testował funkcjonowanie kilku markowych restauracji Leśne Runo. Agencja współpracuje ze szwedzką siecią stacji benzynowych Preem. Koncern zaproponował kilka atrakcyjnych lokalizacji dla celów sieci. Otwarcie pierwszej restauracji Leśne Runo nastąpi do końca pierwszego półrocza 2001. Jeśli ta inicjatywa zakończy się sukcesem, do sieci będą mogli przystępować samodzielni inwestorzy. - Wszystkie restauracje będą miały identyczny, drewniany wystrój wnętrz, serwowały klientom to samo menu i zatrudniały jednakowo przeszkoloną obsługę. Przeprowadziliśmy wśród kierowców badania wykazujące gdzie są największe potrzeby i wybraliśmy trasy: Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Katowice oraz Warszawa-Poznań. Pierwszych pięć restauracji powstanie przy stacjach benzynowych Preem, zlokalizowanych na tych trasach - mówi Sylwester Pruchniewski.
Igor Pawela, prezes Preem Polska, ocenia, że PART dobrze zdefiniował potrzeby rynku.
- Kiedy PART przedstawił nam swoją propozycję, w ciągu dwóch spotkań doszliśmy do porozumienia w sprawie pilotażowego obiektu. Globalne sieci, typu McDonald's czy New York Pizza, mają wewnętrzne kryteria odnośnie do obiektów, w których lokują swoje restauracje, a nie wszystkie nasze stacje je spełniają. Obecnie mamy w sieci 93 bary, prowadzone na zasadzie franczyzy, w których poziom usług gastronomicznych jest bardzo niejednolity. Około 30 z nich jest zainteresowanych inwestycją w projekt PART-u - twierdził Igor Pawela. PART prowadzi także rozmowy z koncernami: PKN Orlen oraz Statoil.
Agencja ma nadzieję na zainteresowanie potencjalnych inwestorów również marką Stajnia Polska.
- Chcemy promować ośrodki jeździeckie, bo jest to dziedzina, w której Polska może zaistnieć na turystycznej mapie Europy. Ośrodki, które przystąpią do naszej sieci, zyskają nowy wizerunek, wspólną promocję, identyczny standard usług. W ramach sprzedawanego know-how, PART zapewni ich właścicielom m.in. szkolenia dla personelu recepcji i kuchni oraz trening koni - zapowiedział dyrektor PART.
Więcej: Karolina Guzińska, Puls Biznesu, 9 marca 2001
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


