Dominują rodzime sieci
Jak zauważa na podstawie Raportu o franchisingu Profit system Gazeta Prawna, w 2003 roku liczba sieci franczyzowych wzrosła o 35,8 proc. ze 120 w ub.r. do 157 obecnie działających na polskim rynku.
Według prognoz do końca roku przybędzie jeszcze ok. 10 firm, które będą rozwijać sieć na zasadach franchisingu.
- Rynek ten rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ coraz więcej firm zaczyna postrzegać franczyzę jako atrakcyjną i korzystną formę prowadzenia biznesu. W latach 2002 – 2003 liczba sieci wzrosła łącznie o ponad 40. W latach 2003 r. umocniła się osiągnięta w ub. r. wyraźna przewaga liczby sieci pochodzących z kraju nad sieciami zagranicznymi. Świadczy to o dojrzewaniu naszego rynku – powiedział Gazecie Prawnej Michał Wiśniewski, dyrektor ds. operacyjnych Profit system.
Obecnie 104 sieci to systemy polskie, a 63 zagraniczne, głównie z USA (15,9 proc.), Francji (15,9 proc.) i Niemiec (14,3 proc.). W naszym kraju dominuje tzw. franchising dystrybucyjny, czyli sieci działające w różnych sektorach handlu. Znacznie mniej popularny jest franchising usługowy. Na prawie 12 tys. jednostek franczyzowych aż 32,1 proc., czyli 3767 punktów, sprzedaje artykuły spożywcze. Liczną grupę (12,1 proc.) stanowią sklepy franczyzowe z obuwiem i odzieżą – w sumie 1414 punktów. W 2003 r. nastąpił znaczny wzrost placówek za sprzętem AGD/RTV (o 21,2 proc., do 828) oraz z kosmetykami i biżuterią (o 21,4 proc., do 443). Także coraz więcej stacji benzynowych, m.in. PKN Orlen i Lotos, zainteresowało się franczyzą. W sektorach usługowych, takich jak gastronomia czy turystyka, odnotowano spadek liczby jednostek. Znaczny przyrost nastąpił w usługach dla biznesu i edukacji.
Barierami hamującymi rozwój franchisingu od kilku lat sa brak kapitału i wiedzy na temat zasad franchisingu. – Banki i instytucje finansowe w Polsce nie mają żadnej oferty dla rynku franczyzowego, mimo, że w UE to standard. Nawet w Czechach pojawił specjalny program kredytów dla franczyzobiorców. System ten nie doczekał się także żadnych regulacji prawnych, chociażby w kwestii umowy franchisingowej czy też nakazu wręczania potencjalnym biorcom przez dawców licencji prospektów informacyjnych z prawdziwymi danymi finansowymi – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Krawczyk, dyrektor Profit system.
Źródło: Anita Skiba, Gazeta Prawna 21 – 23 listopada 2003Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


