Mendelsohn w Polsce!
4 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja "Franchising - szansa na udany biznes". Patronem merytorycznym była firma doradcza PROFIT system, a gościem specjalnym Martin Mendelsohn.
W konferencji wzięli udział specjaliści od lat rozwijający systemy franchisingowe w Polsce, franczyzobiorcy oraz osoby zainteresowane tematyką działania systemów franchisingowych w naszym kraju i w Unii Europejskiej.
Europejski autorytet
Gościem specjalnym był dr Martin Mendelsohn, największy europejski autorytet w zakresie franchisingu. Martin jest prezesem międzynarodowej sieci skupiającej doradców franchisingowych Horwath Franchise Services Ltd. i szefem European Franchise Group w kancelarii prawniczej Eversheds. Jest również wykładowcą oraz autorem wielu książek i publikacji o tematyce franchisingowej. Na konferencji omówił unijne regulacje dotyczące franczyzy. Jego wykład o europejskim ustawodawstwie, które wpływa na działanie sieci franchisingowych, wzbudził zainteresowanie szczególnie franczyzodawców, którzy już od maja 2004 roku będą musieli do tego prawa dostosować swoją działalność.
Teoria i praktyka
Inni prelegenci i paneliści poruszyli teoretyczne i praktyczne aspekty tworzenia i prowadzenia firmy franchisingowej. O historii tworzenia swoich firm opowiadali: Kazimiera Krawczyk, prezes adidas Poland, Maciej Poniatowicz, rozwijający sieć franchisingową EF English First i Piotr Beltrani, dyrektor ds. franchisingu SNC. Najdłuższe doświadczenie w tej mierze ma Kazimiera Krawczyk, jako że adidas był pierwszą firmą, która zdecydowała się tworzyć sieć franchisingową w Polsce. Pani Krawczyk przedstawiła najbardziej obszerną prezentację na ten temat, uwzględniając korzyści i ograniczenia tej formy współpracy z obu (dawców i biorców licencji franchisingowych) punktów widzenia.
Prawo, analizy i rekrutacja
Polskie umowy franczyzowe i postulowane w nich zmiany scharakteryzował Andrzej Krawczyk, dyrektor działu franchisingu PROFIT system. Wskazał niezbędne elementy, jakie powinna zawierać umowa franczyzowa, w szczególności przypadki jej naruszenia oraz sposoby rozwiązywania sporów. Opisał również różne rozwiązania prawne działające za granicą, m.in disclosure (obowiązek ujawnienia) oraz tzw. cooling off period (okres „na ochłonięcie”, w którym można bez konsekwencji odstąpić od zawartej już umowy).
Dyskusję na temat sposobów pozyskiwania franczyzobiorców poprowadził Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system. Opisał ten obszar działalności franchisingowej jako wymagający interdyscyplinarnych umiejętności z pogranicza biznesu, marketingu i human resources. Wyraził pogląd, że nie ma „złotego modelu” rekrutacji biorców, bo technika działania zależy od zbyt wielu czynników: od specyfiki danej inwestycji po charakter potencjalnego partnera. Tezę tę potwierdzili biorący udział w panelu Kazimiera Krawczyk, Piotr Beltrani i Maciej Poniatowicz.
Michał Wiśniewski, dyrektor działu analiz PROFIT system, przedstawił Raport o franchisingu 2003/2004, sporządzony przez grupę konsultantów firmy już po raz drugi.
Potrzeba edukacji
Podczas ostatniego panelu dyskusyjnego rozgorzała dyskusja między dawcami i biorcami licencji franchisingowych, doradcami krajowymi i dr Martinem Mendelsohnem. W jej trakcie (i podczas całej konferencji) uparcie powracał temat potrzeby edukacji oraz istnienia silnego i dobrze zorganizowanego stowarzyszenia franchisingowego. Polską Organizację Franczyzodawców reprezentował Maciej Poniatowicz z EF English First.
Więcej: obszerna relacja w magazynie Franchising Info nr 6
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


