Roszady w branży
Trwa konsolidacja rynku sieci stacji paliw. Popularność zdobywają umowy partnerskie i franczyza.
Szacuje się, że w Polsce jest miejsce dla 1000-1500 nowych stacji benzynowych. Zagraniczne koncerny paliwowe konsolidują się, dążąc do utrzymania co najmniej 10 proc. rynku. O ile PKN Orlen zamierza swoją sieć trochę uszczuplić, o tyle pozostałym graczom zależy na zwiększaniu liczby stacji. Coraz większą popularność zyskują w tej dziedzinie umowy partnerskie i franczyzowe.
Na polskim rynku paliwowym widoczny jest proces konsolidacji, czego najlepszym dowodem są ostatnie połączenia: BP i Aral, Shell i DEA, Statoil i Peem. Według ostatnich szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, na polskim rynku jest jeszcze miejsce dla 1000-1500 stacji paliw o najwyższym standardzie. Koncerny przymierzają się więc do walki o swoje sieci.
Plany ekspansji
Znaczne rozszerzenie stacji zapowiedziała Grupa Lotos. - Obecnie sieć Lotos tworzą 33 stacje własne i 295 stacji patronackich. W lipcu tego roku spółka zakupiła 8 stacji od innych podmiotów. Trwają negocjacje dotyczące przejęcia kolejnych stacji oraz lokalizacji, na których wybudujemy nowe obiekty. Nasze plany rozwojowe na najbliższe trzy lata zakładają powiększenie sieci stacji Lotos do 500-600. Zamierzamy też rozwijać sieć budując stacje własne, kupując już funkcjonujące oraz współpracując w systemie partnerstwa handlowego Rodzina Lotos – zapowiada Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos.
Zachodnie koncerny paliwowe obecne w Polsce również zapowiadają zdecydowany rozwój sieci. Swoich planów nie formułują jednak teraz konkretnie.
Mniej, ale lepiej
Większość działających w Polsce koncernów paliwowych zamierza powiększyć liczbę stacji. Wyjątkiem jest PKN Orlen, który zapowiedział zmniejszenie do 2005 r. liczby własnych obiektów w Polsce o około 200. W przedstawionym raporcie spółka poinformowała, że w 2002 r. wyłączyła z obsługi 88 stacji własnych o najmniej korzystnych lokalizacjach i najniższej rentowności. Do końca 2005 r. zakłada wybudowanie ponad 200 nowych stacji oraz likwidację około 400 o niekorzystnej lokalizacji lub nieuregulowanych stanach prawnych.
Sposób na sieć
Rozszerzając swoją sieć, koncerny budują stacje własne bądź podpisują umowy partnerskie z właścicielami prywatnymi. Koszt budowy najmniejszej stacji może wynieść 250 tys. zł, średniej wielkości – już 1,5 mln zł, a budowa dużej stacji sieciowej zamyka się kwotą prawie 4 mln zł. - Partnerstwo handlowe Rodziny Lotos jest systemem współpracy pomiędzy Lotos Paliwa a partnerami, w celu maksymalizowania sprzedaży i wyników finansowych. Strony umowy pozostają prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. Lotos Paliwa udziela partnerom prawa do korzystania z marki Lotos, wypracowanej i ustalonej koncepcji biznesowej oraz udziela pomocy w postaci specjalistycznego doradztwa, oczekując od partnera prowadzenia działalności zgodnie z ustaloną strategią – wyjaśnia Marcin Zachwatowicz.
Więcej: Marlena Gałczyńska, Puls Biznesu, 14 sierpnia 2003Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

