Co to jest franchising – w/g Grupy ARGO?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42
Co to jest Franchising?

Mówiąc najprościej jest to ściśle określony sposób zbywania czegoś co zbywca ma do zaoferowania. Może to być towar, usługa lub wartość niematerialna - nazwijmy to dla ułatwienia produktem.

Franchising różni od zwykłej sprzedaży min. fakt, ze zbywca pozostaje właścicielem przedmiotu transakcji, a zbywa prawa (upoważnia) do powielenia jego sposobu na obrót produktem na rynku. Ten precyzyjnie zdefiniowany sposób obrotu produktem, ubrany w formę organizacyjno - prawną, określamy mianem formuły działalności firmy.

To kompletna koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeżeli ta formuła rozpowszechniana zostaje poprzez sprzedaż osobom drugim, to mamy do czynienia z franchisingiem formuły firmy, czyli z odpłatnym upoważnieniem do wykorzystania przez nabywcę pakietu franchisingowego zgodnie z formułą firmy. Franchising to słowo zapożyczone ze słownictwa angielskiego (ang.- franchising) pochodzące od słowa "franchise" - tłumaczonego jako "upoważnienie" i tam będącego wyrazem wieloznacznym. W naszym rodzimym języku podobna wieloznaczność nie jest praktykowana, a wyraz franchising spopularyzował się w mowie Polaków w bardziej lub mniej okaleczonej formie, potocznie nazywanej spolszczeniem i do chwili obecnej nie posiada polskiego odpowiednika.

Ponieważ zbywca pozostaje właścicielem pakietu franchisingowego, przyjęło się określenie go mianem franchisingodawcy, nabywcę- franchisingobiorcy.

(...)

Żródło: Franchising Polski, 4 kwietnia 2002
Author
Arkadiusz Słodkowski
ekspert, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €