Serwis komputerowy we franczyzie

Do naprawy
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Andrzej Bandyk od ponad 20 lat prowadzi działalność związaną z serwisowaniem i naprawą komputerów.

– Miałem też kiedyś sklep komputerowy. Niestety, markety spowodowały, że przestał się opłacać – nie ukrywa Andrzej Bandyk. – Natomiast serwis nadal radzi sobie bardzo dobrze. Ludzie naprawiają komputery i myślę, że wciąż będą to robić. Raz jest więcej zleceń, raz mniej, ale zawsze biznes się spina.

Komputer do naprawy

Franczyzodawca Laptopos ocenia, że w Polsce bardzo dobrze rozbudowany jest rynek wtórny w tej branży – jest dostęp do części, zamienników.

– A zamienniki są dobrej jakości i jest ich coraz więcej. Dzięki temu naprawa ma ekonomiczny sens – wyjaśnia Andrzej Bandyk.

Komputery naprawiają i młodsi i starci.

– Niektórzy młodzi próbują najpierw sami w nich grzebać, a jak się nie udaje, to dopiero przychodzą do nas. Niestety sprzęt bywa wtedy jeszcze bardziej uszkodzony – dodaje franczyzodawca Laptopos.

Oprócz laptopów serwisy naprawiają też komputery stacjonarne. Zwykle jest to od kilku do kilkunastu sprzętów tygodniowo w jednym punkcie. Laptopos ma obecnie dwa punkty własne i dwa partnerskie. Podstawowe naprawy można zrobić w każdym, ale też każdy specjalizuje się w jakimś zakresie.

– Np. nasz partnerski serwis w Kielcach wyspecjalizował się w naprawie płyt głównych- dodaje Andrzej Bandyk. – Choć drobne naprawy z każdego zakresu można oczywiście zrobić w każdym punkcie.

Część serwisów naprawia też telefony komórkowe, co – jak mówi franczyzodawca – jest bardzo dochodowe.

Inwestycja w biznes

Teraz Laptopos chce rozwinąć sieć franczyzową. Jest to propozycja dla już działających serwisów lub dla osób, które taki serwis chcą otworzyć.

– Powinny mieć już na starcie podstawową wiedzę informatyczną, ale też chęć poszerzania tej wiedzy – podkreśla Andrzej Bandyk.

Na punkt serwisowy nie potrzeba dużego lokalu, wystarczy 30-40 mkw. To wystarczająca powierzchnia, aby mogło pracować dwóch serwisantów. Lokal powinien mieć dostęp do parkingu, i to jak najbliżej wejścia.

Na starcie trzeba dysponować budżetem w wysokości min. 50 tys. zł. Pieniądze są potrzebne na wyposażenie, umeblowanie, towar – czyli części zamienne i akcesoria: zasilacze, dyski, pamięci, myszki itd.

– Sprzedaż akcesoriów podnosi rentowność biznesu, bo z samego serwisowania na początku trudno się utrzymać – nie ukrywa Andrzej Bandyk.

Na zakup sprzętu do napraw trzeba przeznaczyć 10-20 tys. zł. W punkcie powinien też zostać zamontowany monitoring.

– Także po to, aby zarejestrować przebieg napraw, w razie ewentualnych reklamacji – wyjaśnia franczyzodawca Laptopos.

Warunki współpracy

Franczyzodawca Laptopos deklaruje, że wspiera franczyzobiorców od samego początku. Pomaga w wyborze lokalu, doborze korzystnej formy działalności gospodarczej, organizuje szkolenia, zapewnia bieżącą pomoc np. w zakresie trudnych napraw. Zajmuje się też reklamą, przez pierwsze 3 do 6 miesięcy współpracy franczyzowej. Na to zresztą przeznaczana jest jednorazowa opłata wstępna, która wynosi 5 tys. zł.

– Franczyzobiorcy korzystają też z faktu, że są częścią grupy zakupowej. Dzięki temu mają atrakcyjniejsze ceny na części zamienne – zachęca Andrzej Bandyk.

Miesięczna opłata na rzecz centrali liczona jest w procentach od przychodu. Jak mówi franczyzodawca, pierwsze odczuwalne zyski przychodzą po pół roku do roku od rozpoczęcia działalności.

Strategia rozwojowa Laptopos zakłada rozwój sieci w miastach od 50 tys. mieszkańców.

– Kiedy zaczynaliśmy, w Polkowicach, gdzie mamy swój punkt własny, były cztery serwisy komputerowe. Z czasem wszyscy poza nami się zamknęli. A teraz ludzie znów chcą otwierać takie usługi, bo rośnie na nie popyt – zauważa Andrzej Bandyk.

 

WIZYTÓWKA LAPTOPOS

Sieć serwisów komputerowych. Chce rozwijać się w miastach liczących od 50 tys. mieszkańców. Kieruje ofertę franczyzową do już istniejących serwisów, które chcą dołączyć do sieci oraz do osób, które chcą dopiero otworzyć taki punkt usługowy.

  • 2 serwisy własne, 2 partnerskie
  • minimalna inwestycja 50 tys.
  • opłata wstępna 5 tys.
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €