Gatta wyszła na prostą
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Na jakim etapie jest postępowanie restrukturyzacyjne i układ z wierzycielami spółki?
Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami został podpisany. To oznacza, że firma jest w odpowiedniej kondycji, aby zacząć spłacać zobowiązania, bez zakłócania bieżącego funkcjonowania. Na przełomie roku restrukturyzacja powinna dobiec końca.
Ile sklepów zamknięto podczas postępowania restrukturyzacyjnego?
Przez te dwa i pół roku zamknęliśmy blisko 30 salonów Gatta. Z czego większość stanowiły sklepy własne. Wśród zamkniętych lokalizacji były w tym czasie tylko trzy salony franczyzowe.
Jaka jest dalsza strategia rozwoju marki? czy skupicie się na otwieraniu sklepów franczyzowych czy własnych?
Zdecydowanie skupiamy się na dalszym rozwoju sieci poprzez salony franczyzowe. Od momentu restrukturyzacji zamknęły się – jak wspomniałem – trzy salony franczyzowe, natomiast otworzyło się ich aż 13, mimo tych bardzo trudnych i nieprzewidywalnych czasów. Salon własny w tym czasie otworzyliśmy tylko jeden. Mając świadomość, że w mniejszych lokalizacjach nie jesteśmy w stanie utrzymać się z salonem Gatty w monobrandowym wydaniu, dajemy obecnie możliwość łączenia naszej oferty z innymi markami, w formacie duo- lub multibrandowym. Takie rozwiązanie nie dość, że pozwala myśleć o otwarciach w mniejszych lokalizacjach, to dodatkowo pomaga zoptymalizować koszty utrzymania salonu. Zwłaszcza w dobie, gdy rosną one w zawrotnym tempie.
Ile wynosi obecnie inwestycja w sklep?
Inwestycja jest bardzo niska jak na obecne realia. Oczywiście w znacznym stopniu zależy od tego, w jakim stanie wyjściowym jest lokal. Jeżeli był już wcześniej użytkowany, to większość ostatnich otwarć opiewa na około 25 tys zł. W znacznym stopniu obniża koszty inwestycji fakt, że udostępniamy w bardzo niskiej cenie swoje używane meble, które wciąż są w dobrym stanie. Często pochodzą z salonów, które funkcjonowały raptem kilka lat, jednak zamknęliśmy je w trakcie restrukturyzacji ponieważ były nierentowne.
Jak oceniacie Państwo obecną sytuację branży odzieżowej? Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć?
Pierwszy kwartał 2023 roku wyglądał bardzo obiecująco, ze sporymi przyrostami. Z końcem marca przyszła lekka zadyszka, która niestety trwa nadal. Po zakończonym lipcu mamy minimalny spadek w porównaniu do zeszłego roku. Na pewno bardzo zauważalny jest spadek wejść klientów. Zmieniają się też nawyki konsumenckie. Klienci kupują coraz rozważniej i z wielką świadomością. Teoretycznie płace rosną i mamy coraz więcej pieniędzy, w praktyce już to nie wygląda tak kolorowo. Inflacja, rosnące raty kredytów, wysokie ceny podstawowych produktów jak żywność i po prostu drogie życie sprawia, że wszyscy odpowiednio priorytetyzują swoje wydatki. Sam łapię się na tym, że będąc na zakupach rezygnuję z niektórych rzeczy i odkładam na półkę. Zastanawiam się, czy faktycznie jest mi to niezbędne. W sezonie letnim bardzo spadła sprzedaż kategorii produktowej jaką są kostiumy kąpielowe. Możliwe, że część osób zrezygnowała z wyjazdów bądź je poskracała, lub stwierdziła że zeszłoroczny kostium wciąż jest ok. Już teraz wyciągamy z tego wnioski i zastanawiamy się nad rozwiązaniami przyszłorocznymi. Na pewno taki trend jest niepokojący. W innych kategoriach produktowych, jak bielizna i rajstopy sytuacja jest zdecydowanie lepsza. Jesteśmy przekonani, że miesiące jesienno-zimowe spowodują powrót do trendów sporych wzrostów sprzedaży rok do roku. Oczywiście to wszystko utrudnia sytuację i kondycję salonów. Zawsze patrzymy jednak na biznes w ujęciu rocznym. Na szczęście nie odbija się to znacząco na rozwoju sieci. Nowych, konkretnych rozmów z kandydatami na franczyzobiorców jest naprawdę sporo. Wracają też do nas osoby, z którymi rozmawialiśmy np. pół roku czy rok temu, a nawet dawniej. Lepiej przygotowane i bardziej świadome biznesowo.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA MARKI GATTA
Sieć salonów z bielizną.
- 120 salonów: 78 własnych, 42 franczyzowe
- inwestycja od 25 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


