Otwieramy salon optyczny

Katarzyna Graczyk była pierwszą franczyzobiorczynią marki Dobre Oko. Z franczyzodawcą nie rozstała się do dziś. Czy trzeba mieć doświadczenie w branży, żeby prowadzić salon optyczny?
Katarzyna Graczyk po studiach optometrycznych założyła własną działalność gospodarczą i współpracowała z różnymi salonami optycznymi, m.in. z tymi pod szyldem marki Dobre Oko, która jeszcze wtedy nie rozwijała franczyzy.
– Współpracowałam z marką przez cztery lata. Pod wpływem fascynacji, z jaką Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander, właścicielka marki, traktowała swój zawód pomyślałam, że może też powinnam otworzyć własny salon – wspomina Katarzyna Graczyk.
Start we franczyzie
I tak Katarzyna Graczyk została pierwszą franczyzobiorczynią Dobrego Oka. Pierwszy salon otworzyła w niewielkim Czarnkowie.
– Właściwie otwierałam go dwa razy, bo osiem miesięcy po pierwszym otwarciu zmieniliśmy lokalizację na nową – opowiada franczyzobiorczyni. – Która zresztą okazała się strzałem w dziesiątkę. Salon jest na małym ryneczku, wszyscy obok niego przechodzą, nie musiałam w ogóle inwestować w reklamę.
Dwa lata później, w 2020 roku otworzyła dwa kolejne salony – w Wieluniu i Obornikach. Dzisiaj zatrudnia czterech pracowników i jedną osobę do wykonywania badań wzroku, na umowę zlecenie. Ale sama też aktywnie pracuje.
– Jestem od wszystkiego – śmieje się Katarzyna Graczyk. – Zastępuję pracownice, robię badania optometryczne, szlifuję, bo mamy własną szlifiernię okularów w Czarnkowie, nawet ścieram kurze i myję okna. No i oczywiście zajmuję się całą papierologią, najczęściej w domu, po godzinach.
Franczyzobiorczyni podkreśla, że dostała od franczyzodawcy ogromne wsparcie.
– Franczyzodawca był ze mną na każdym otwarciu salonu. A przy pierwszym Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander przyjeżdżała codziennie, przez cały tydzień – mówi Katarzyna Graczyk. – Mogę zwrócić się o pomoc do centrali nawet z najdrobniejszą rzeczą. Chociażby w przypadku, kiedy w sezonie urlopowym brakuje mi personelu. Franczyzodawca przekieruje do mnie pracownika z innego salonu.
Doświadczenie niekonieczne
Franczyzobiorcami Dobrego Oka mogą zostać zarówno osoby z doświadczeniem w branży optycznej, jak i te, które stawiają w niej swoje pierwsze kroki.
– 75 proc. naszych franczyzobiorców to osoby nie posiadające wcześniej doświadczenia optycznego – informuje Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander, franczyzodawczyni Dobrego Oka.
Franczyzodawca pomaga w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji.
– Na idealne miejsce ma wpływ wiele czynników, m.in. wielkość miasta, oddalenie od innych dużych miejscowości, liczba salonów na danym obszarze, otoczenie biznesowe itp. – wylicza Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Dysponujemy nowoczesnym narzędziem, służącym do przeprowadzenia wnikliwej analizy potencjalnej lokalizacji, co jest bardzo pomocne przy podejmowaniu decyzji.
Na inwestycję w salon składa się przede wszystkim zakup sprzętu do badania wzroku, na co należy przeznaczyć 70-90 tys. zł netto (można posiłkować się np. leasingiem) oraz zatowarowanie. Liczba asortymentu jest zależna od wielkości lokalu. Franczyzodawca zaleca, aby każdy salon miał od 300 do 500 oprawek na stanie. Na pierwsze zatowarowanie trzeba wydać 30-50 tys. zł netto.
– Pomagamy na każdym etapie inwestycji – zapewnia Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Od znalezienia lokalu, jego wyposażenia, szkolenia aż po rozpoczęcie działalności. W trakcie funkcjonowania salonu jesteśmy w stałym kontakcie i pomagamy zmierzyć się z codziennymi problemami. Zapewniamy cykliczne szkolenia branżowe, aby cały czas podnosić swoje kompetencje. Prowadzimy akcje promocyjne i wspieramy lokalny marketing. Doradzamy tak, aby salon przynosił jak największe korzyści. Dzielimy się nabytym doświadczeniem. Zapraszamy do wspólnych zakupów, dzięki czemu zyskujemy dodatkowe bonusy.
Franczyzodawczyni podkreśla, że branża optyczna oparła się pandemii i spowolnieniu gospodarczemu.
– Okulary są produktem, który jest potrzebny w życiu codziennym, nie można z niego zrezygnować, tak jak np. z kolejnej pary butów – zauważa Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Oczywiście, jak w każdej branży, konsumenci poszukują tańszych rozwiązań, lecz nadal popyt na okulary wzrasta.
WIZYTÓWKA MARKI DOBRE OKO
Sieć salonów optycznych.
- inwestycja w salon: 70-90 tys. zł netto
- inwestycja w zatowarowanie: 30-50 tys. zł netto
- opłata wstępna: 5 tys. zł netto
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej