Plany i podsumowania

Mateusz Rzemiński, franczyzobiorca Xtreme Fitness Gyms
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pod koniec marca Xtreme Fitness Gyms otworzył kolejny franczyzowy klub zlokalizowany w CH Karolinka w Opolu. Ze względu na wysoką przedsprzedaż, w dniu otwarcia klub posiadał już blisko tysiąc klubowiczów. Do dyspozycji trenujących jest tam osiem stref treningowych na powierzchni około 1tys. m2.

– Jestem pod wrażeniem tego, jak wiedza na temat tego biznesu pomaga i ułatwia wiele spraw. Przed otwarciem przeszedłem przez Akademię Liderów Fitness organizowaną dla nowych franczyzobiorców. Następnie pracowałem wraz z centralą sieci przy procesie przedsprzedaży. Zanim klub się otworzył, miałem okazję poznać moich klubowiczów kupujących karnet na stoisku przedsprzedażowym. To przekrój osób w każdym wieku i o innych celach fitness – mówi Mateusz Rzemiński, franczyzobiorca Xtreme Fitness Gyms.

– Wybór centrum handlowego Karolinka na lokalizację naszego pierwszego w Opolu klubu fitness nie był przypadkowy. To jedno z największych centrów handlowych w regionie przyciągające klientów nie tylko z Opola, ale i z okolicznych miejscowości. To obiekt o ogromnym potencjale dla naszych dwóch konceptów –  Xtreme Fitness Gyms oraz Xtreme KiDS – uzasadnia wybór nowej lokalizacji Małgorzata Żegarska, dyrektor ds. rozwoju sieci Xtreme Fitness Gyms.

W sobotę, 22 kwietnia, w CH Karolinka zostanie otwarty drugi projekt sieci Xtreme Fitness Gyms, stworzony z myślą o rodzinach z dziećmi – Xtreme KiDS, czyli przestrzeń łącząca ruch, zdrowie i zabawę dla dzieci do 12. roku życia. Klub oferuje organizację wymarzonych urodzin dla dziecka. Wyposażony jest w wiele atrakcji, takich jak basen z piłkami, zjeżdżalnie, tory przeszkód, ścianki wspinaczkowe, zajęcia fitness i siłownię dla dzieci. W ofercie jest również oferta organizacji urodzin dla dziecka. Pod opieką wykwalifikowanych opiekunów najmłodsi będą mogli swobodnie biegać, skakać, śmiać się i bawić w towarzystwie rówieśników. Rodzice w tym czasie mogą swobodnie udać się na zakupy lub wypić kawę w klubowej kawiarni.

Ekspansja i obniżenie opłat

Sieć posiada ponad 50 lokalizacji w całej Polsce. Obecni franczyzobiorcy Xtreme Fitness Gyms mogą liczyć na zmniejszenie o 40 proc. miesięcznych opłat franczyzowych oraz opłaty marketingowej aż o połowę.

– W tym roku do sieci dołączyło już 10 nowych franczyzobiorców, dwoje z nich postanowiło podpisać już umowy na drugi klub. Wynika to z tego, że każdy chce zarezerwować wybrane przez siebie terytorium, a z tak szybką ekspansją miejsca na mapie Polski stale ubywa – tłumaczy Łukasz Dojka, założyciel i CEO sieci Xtreme Fitness Gyms.

Obecny wkład własny zaczyna się od 300 tys. zł. Pozostała część inwestycji może pochodzić z zewnętrznego finansowania.

Rusza pierwsza Żabka Nano na terenie szpitala

Grupa Żabka dąży do tego, aby zapewnić klientom wygodny dostęp do najwyższej jakości produktów w każdym możliwym miejscu, dlatego rozwija projekt autonomicznych sklepów i otwiera pierwszą taką placówkę w szpitalu. Dzięki Żabce Nano, zlokalizowanej na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu, zarówno jego pacjenci, odwiedzający, jak i pracownicy będą mogli zaopatrywać się w produkty z oferty sieci przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. 

Żabka Nano na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu mieści się przed wejściem głównym (wejściem A), obok rotundy, przy parkingu, na który wjeżdża się od ul. Juraszów. To jak do tej pory najmniejszy sklep autonomiczny sieci – powierzchnia sali sprzedaży wynosi 16 m2. Sklep zostanie otwarty w drugim kwartale tego roku. Wstęp do placówki możliwy będzie przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej Żappka z kartą płatniczą podpiętą pod Żappka Pay. 

– Otwarcie sklepu Żabka to zawsze szansa dla lokalnej społeczności na zrobienie szybkich zakupów. Szpital to kolejny typ lokalizacji, w którym nasz sklep autonomiczny jest dostępny dla klientów, bo zgodnie z naszą misją, chcemy im zapewniać wygodę wszędzie tam, gdzie to możliwe – mówi Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych w Żabka Future. 

Mimo niewielkiej powierzchni sklepu, asortyment Żabki Nano na terenie poznańskiego szpitala będzie liczyć ok. 900 produktów. Znajdą się w nim m.in.: produkty marek własnych Żabki, takie jak dania gotowe Szamamm, kanapki Tomcio Paluch, płynne przekąski Foodini, soki i lemoniady Wycisk oraz świeżo mielona kawa z ekspresu. Ze względu na lokalizację i potrzeby pacjentów szpitala, sklep będzie dysponował również rozbudowaną ofertą produktów higienicznych.

– Szpital Wojewódzki w Poznaniu, jako pierwszy w Polsce, umożliwi swoim pacjentom, osobom odwiedzającym i pracownikom zakupy w sklepie sieci Żabka. Podjęliśmy propozycję współpracy, ponieważ jest to zgodne z naszą wizją świadczenia usług na wysokim poziomie i sięgania po nowoczesne rozwiązania. Sklep Żabka Nano oznacza, że nasza niemedyczna oferta wzbogaci się o miejsce bardzo potrzebne, przyjazne i na najwyższym europejskim poziomie. Jesteśmy przekonani, że na funkcjonowaniu takiego sklepu na terenie szpitala zyskają przede wszystkim pacjenci, gdyż będzie otwarty 24h na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Tak jak Szpital – dodaje Piotr Nowicki, dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu.

Żabka Nano to innowacyjny koncept, który zmienia i kształtuje postrzeganie doświadczeń konsumenckich. Pierwszy sklep rozpoczął swoją działalność w czerwcu 2021 roku w Poznaniu. Obecnie Żabka Nano to największa sieć sklepów autonomicznych w Europie. Liczy ponad 50 tego typu placówek, a w planach jest otwarcie kolejnych kilkudziesięciu. Sklepy Żabka Nano zlokalizowane są m.in. w miejscach, w których – ze względu na ograniczoną powierzchnię lub wymogi prawne – nie zmieściłaby się standardowa placówka sieci Żabka, np. w biurowcach, klubach fitness czy akademiku. Stanowią także ważny element tkanki miejskiej – są obecne na ważnych ulicach miast czy na stacjach metra.

Obywatele Ukrainy mieszkający w Polsce otwierają swoje sklepy Żabka

Z siecią Żabka swój biznes franczyzowy prowadzi obecnie już ponad 200 obywateli różnych narodowości mieszkających w naszym kraju. Wśród nich osoby pochodzące z Włoch, Czech, Białorusi, Kazachstanu czy Armenii. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Wszyscy nowi przedsiębiorcy przystępujący do Żabki otrzymują wyposażony i zatowarowany sklep, pakiet bezpłatnych szkoleń, a także szerokie wsparcie – logistyczne, serwisowe czy reklamowe. Wymogiem niezbędnym rozpoczęcia współpracy z siecią jest znajomość języka polskiego na poziomie B2, konieczność przedstawienia dokumentów legalizujących pobyt i założenie własnej działalności gospodarczej.

Decydując się na uruchomienie Żabki wszyscy nowi franczyzobiorcy potrzebują niewysokiego wkładu finansowego wynoszącego jedynie ok. 5 tys. zł. Sieć otwiera im przy tym drzwi do rozwoju i daje szansę na spełnienie się w roli przedsiębiorców.

– Nigdy wcześniej nie pracowałam w handlu. Kiedy przyjeżdżałam do Polski z rodziną przed dziesięcioma laty nie znałam języka, dlatego początkowo zajmowałam się sprzątaniem domów oraz biur, z czasem zostałam nianią. Moja bliska koleżanka prowadziła różne placówki franczyzowe, finalnie rozwijała sklep Żabka, z czego była bardzo zadowolona, porównując jej ofertę i warunki współpracy z innymi sieciami handlowymi. Od zawsze marzyło mi się mieć coś swojego – koleżanka pchnęła mnie do działania i gdy nauczyłam się języka i otrzymałam kartę stałego pobytu około trzy lat temu, wówczas rozpoczęłam starania o poprowadzenie swojej Żabki. Obecnie jestem franczyzobiorczynią jednej placówki, realizując się osobiście i zawodowo – opowiada Yuliia Popova, franczyzobiorczyni sklepu Żabka we Wrocławiu, pochodząca z Ukrainy.

Franczyza – dobry pomysł na biznes

Sieć oferuje również wszystkim współpracującym z nią franczyzobiorcom – zarówno o polskich, jak i innych korzeniach – szerokie wsparcie w wielu obszarach. Po pierwsze możliwość działania pod znanym szyldem, dostęp do innowacyjnych technologii, w tym aplikacji Cyberstore do zdalnego zarządzania sklepem, ale także pełne zaplecze logistyczne z dostawami pod drzwi sklepu i serwis sprzętu. Franczyzobiorcy wywodzący się z innych krajów również aktywnie rozwijają się w aspekcie finansowym.

Jako że osoby pochodzące z Ukrainy stanowią największą liczbę kandydatów na franczyzobiorców, dlatego umowa franczyzowa oraz dokument „Zasady rozliczeń finansowych” tłumaczone są na język ukraiński. Na życzenie kandydata wywodzącego się z innego (niż Ukraina) kraju możliwe jest również przygotowanie dokumentów w innych językach.

Franczyza z Żabką – jakie kryteria dla obcokrajowców?

Kandydatów o innych niż polskie korzeniach obowiązuje wymóg certyfikacji językowej i odbycie testu znajomości języka polskiego. Składa się on z części pisemnej i ustnej. Osoby aspirujące do roli franczyzobiorcy muszą osiągnąć co najmniej poziom B2 znajomości języka polskiego, aby móc kontynuować proces rekrutacji. Jeśli wynik wypadnie poniżej, mają prawo przystąpić do testu ponownie w późniejszym terminie.

Kolejnym aspektem jest posiadanie poręczycieli. Wszyscy kandydaci z i poza UE przebywający w Polsce minimum dwa lata powinni posiadać dla weksla jednego poręczyciela lub potrzebny jest weksel i kaucja w wysokości 20 tys. zł. W przypadku potencjalnych franczyzobiorców przebywających w Polsce krócej niż dwa lata wymagany jest poręczyciel i kaucja w wysokości 25 tys. zł lub dla weksla dwóch poręczycieli z polskim obywatelstwem. Niezbędne jest także okazanie dokumentów potwierdzających legalny pobyt na terenie Polski przez ostatnie 24 miesiące (paszport z wizą/ami i/lub Karta/y Pobytu).

Jednocześnie osoby, które nie posiadają polskiego obywatelstwa i pochodzą z kraju nienależącego do Unii Europejskiej, muszą okazać dokument w postaci np. zezwolenia na pobyt stały czy zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

Warunki franczyzy dla wszystkich

Tak samo jak kandydaci z polskim dowodem tożsamości, także osoby spoza naszego kraju ubiegające się o otwarcie własnej Żabki, muszą przejść kilkuetapowy proces rekrutacji i szkoleń. Na część edukacyjną składa się 15-dniowe szkolenie w sklepie trenerskim, poświęcone różnym aspektom zarządzania biznesem oraz sklepem, w tym z zakresu HR, finansów, sprzedaży czy obsługi klienta. Część procesu rekrutacji stanowią także spotkania z menedżerem ds. sprzedaży, wybór lokalizacji i dopięcie wszelkich formalności. Zgodnie z wymogami polskiego prawa, jako indywidualni przedsiębiorcy – cudzoziemcy, którzy chcą poprowadzić swój sklep Żabka, muszą mieć także zdolność założenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

– Pierwsze miesiące nie należały do najłatwiejszych. Na szczęście od początku miałam dwóch zaangażowanych pracowników. Dodatkowo mogłam i nadal mogę liczyć na wsparcie sieci i jej przedstawicieli, w tym partnera ds. sprzedaży oraz partnera ds. szkoleń, a także mojej koleżanki franczyzobiorczyni. Najważniejsze w tym biznesie, szczególnie w pierwszym okresie, są chęci i zaangażowanie, gotowość do tego, że może być ciężko, dobór odpowiednich pracowników oraz, jeśli potrzeba, poproszenie o pomoc – podkreśla Yuliia Popova.

Grupa Eurocash opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok 2022

Ubiegły rok w Grupie Eurocash upłynął pod znakiem konsekwentnej realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020+. Spółka realizowała ją przy udziale nowo powołanego Zespołu ds. ESG. Całość działań opisała w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju przygotowanym zgodnie z międzynarodowym standardem GRI.

W 2022 roku Grupa Eurocash – po blisko trzech dekadach na rynku – zatrudniała ponad 19 tys. pracowników, współpracowała z ponad 91 tys. klientów i wygenerowała ponad 30 mld zł przychodu. Taką skalę i wyniki udało jej się osiągnąć w toku zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. Swoje dobre praktyki w tym obszarze Eurocash opisuje w corocznym raporcie z działalności niefinansowej. Raport za 2022 roku, opublikowany 28 marca, obejmuje szerszy zakres tematyczny oraz uwzględnia więcej spółek Grupy niż w poprzednich latach.

– Ostatnie lata to bezprecedensowy sprawdzian z tego, jak szybko możemy dostosowywać się do dynamicznych zmian. Epidemia COVID-19, presja inflacyjna, eskalacja działań zbrojnych w Ukrainie z całą mocą ujawniły, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na biznesie. Jako jedna z największych polskim firm, chcemy – jak dotychczas – tworzyć najlepsze możliwe warunki pracy, rozwijać przedsiębiorczość w Polsce i wspierać właścicieli lokalnych sklepów w prowadzeniu biznesu na każdym etapie rozwoju oraz dostarczać bezpieczną żywność wysokiej jakości do konsumentów w całej Polsce, przeciwdziałając przy tym jej marnowaniu i dbając o środowisko naturalne. To ambitne cele, ale konsekwentnie je realizujemy, bo wiemy, że to właściwa ścieżka rozwoju – mówi Grzegorz Czekalski, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem i zrównoważonego rozwoju.

Ambitna strategia dekarbonizacji

Jednym z kluczowych działań Grupy w 2022 roku było jej zaangażowanie w proces dekarbonizacji. W ramach przyjętej strategii Grupa Eurocash zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 42 proc. do 2030 roku. Zamierza osiągnąć ten cel poprzez dywersyfikację źródeł dostaw energii elektrycznej, poprawę efektywności energetycznej w budynkach operacyjnych oraz wyznaczenie standardu energetycznego dla nowych lokalizacji. Rozpoczęto też wymianę floty osobowej, tak by była w przynajmniej 80 proc. zielona do 2025 roku. Co ważne, Grupa jako jedna z pierwszych polskich firm dołączyła do globalnej inicjatywy Science Based Targets (SBTi). W realizacji tych założeń pomoże umowa zawarta z HSBC na zwiększenie gwarancji do 180 mln zł. Spółka chce być także motorem zielonej transformacji i będzie motywować kluczowych dostawców do wyznaczenia własnych celów dekarbonizacyjnych do 2027 roku.

Wsparcie Ukrainy

Po wybuchu wojny w Ukrainie, w trybie natychmiastowym, Zarząd Grupy powołał dedykowany sztab kryzysowy, który we współpracy z Fundacją Eurocash podjął działania wspierające i solidaryzujące z ofiarami konfliktu.

Zarówno Grupa Eurocash, jak i współpracujący z nią franczyzobiorcy i partnerzy zrealizowali szereg inicjatyw wspierających, takich jak przekazanie ponad 150 ton żywności i artykułów higienicznych, środków finansowych oraz produktów pierwszej potrzeby czy dostarczenie darów dla ukraińskich uchodźców. Firma dołączyła również do bojkotu produktów rosyjskich i białoruskich. Koszt wszystkich działań pomocowych wyniósł ponad 2,2 mln zł.

Grupa nie zapomniała też o współpracownikach – w Eurocash pracuje około dwa tysiące osób z Ukrainy. Została im udzielona pomoc w sprowadzeniu rodzin do Polski i ich zakwaterowaniu. Zapewniono zarówno mieszkania, paczki żywnościowe i pomoc psychologiczną. W Eurocash powstały też – z myślą o Ukraińcach – nowe miejsca pracy z uproszczoną procedurą rekrutacji, kursy języka polskiego oraz ukraińskojęzyczne webinary w Akademii Umiejętności Eurocash, podnoszące kompetencje w obszarze handlu.

– Nasz raport to świadectwo zaangażowania w realizację dziesiątek ważnych inicjatyw, wspierających wszystkie grupy interesariuszy. Chcę jednak podkreślić, że rozwój obszaru ESG to dla nas więcej niż odpowiedź na bieżące potrzeby. Nasze ambicje w tym zakresie są o wiele większe, a dobre praktyki zaprezentowane w raporcie to jedynie punkt wyjścia do realizacji założeń strategii zrównoważonego rozwoju. Będziemy dalej inwestować w obszar ESG i pracować nad tym, by być punktem odniesienia dla całej branży handlu hurtowego i detalicznego – dodaje Grzegorz Czekalski.

Author
Anna Smolińska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €