Sektor z przyszłoscią
Dla rodzimych firm handlowych, nawet tych niewielkich, które chcą dotrzymać kroku konkurencji i nastawione są na wzrost obrotów, dobrym rozwiązaniem jest dziś zainwestowanie w sklep w centrum handlowym.
Miarą sukcesu tych obiektów jest liczba odwiedzających. Do Warszawskiej Galerii Mokotów – zagląda w ciągu miesiąca milion osób. Wrocławską Galerię Dominikańską w miesiącu odwiedza 800 tyś. osób, a np. Galerię Turzyn w Szczecinie – 400 tyś. potencjalnych klientów.
Jeśli tylko co trzecie, a nawet co czwarte wejście kończy się dokonaniem zakupu, to i tak zapewnia to zlokalizowanym tam sklepom obroty, o jakich tylko marzyć mogą handlowcy z placówek usytuowanych tradycyjnie – przy ulicy.
Szansa dla firm lokalnych
W centrach handlowych dominują wprawdzie salony znanych marek zachodnich, ale nie brakuje także dużych firm krajowych, jak np. Vistula, Wólczanka, LPP prowadzące sieć salonów z modą młodzieżową Reserved, Ochnik czy Euro RTV/AGD. Zaistnienie w nowoczesnym centrum o znacznym potencjale jest także szansa na rozwój dla firm działających dotychczas jedynie na rynkach lokalnych.
Aby otworzyć sklep w centrum handlowym, trzeba ponieść koszty jego aranżacji i wyposażenia, które w dużych obiektach o wysokim standardzie, w zależności od branży, wahają się od 1 do 3 tyś. za mkw. Inwestycja taka może zwrócić się już po 2 – 3 latach, choć bardziej realistyczne wydaje się przyjęcie 5 – 6 – letniego okresu zwrotu. Miesięczna wysokość stawek czynszu jest zróżnicowana i zależy przede wszystkim od wielkości wynajmowanego lokalu. (im mniejszy, tym wyższa stawka za mkw.) Według agencji Cushman&Wakefield Healey&Baker koszt wynajęcia 1 mkw. powierzchni w największych centrach handlowych przez sklep odzieżowy w dogodnej lokalizacji na terenie obiektu to ok. 50 euro miesięcznie. Tak wysokie stawki są w Warszawie. W pozostałych dużych miastach kraju ceny wahają się pomiędzy 26 – 35 euro. Jest to więc koszt porównywalny z rynkową stawką czynszu za lokal przy lepszych ulicach handlowych. Do tego dochodzi opłata eksploatacyjna w wysokości 3 – 6 euro miesięcznie.
Wyspecjalizowane agencje opracowują na zamówienie handlowców szczegółowe analizy atrakcyjności danego obiektu, np. z punktu widzenia zasięgu oddziaływania, prognozowanej liczby klientów i zasobności ich portfeli, a także wiarygodności biznesowej zarządcy. Małych firm rodzimych z reguły jednak nie stać na sfinansowanie tego rodzaju badań. Dlatego można im doradzić, aby przed podjęciem decyzji o wynajmie powierzchni w centrum zażądały przedstawienia listy już zawartych umów z największymi firmami.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Specjaliści z branży, proszeni o wskazanie czynnika decydującego o sukcesie centrum, są zgodni – najważniejsza jest lokalizacja.
O przewadze konkurencyjnej obiektu przesądza dobór najemców, czyli tzw. mix branżowy. W centrum nie powinno zabraknąć marketu spożywczego oraz liderów rynkowych reprezentujących pozostałe branże. Klientowi trzeba po prostu umożliwić dokonywanie porównań pomiędzy produktami różnych marek, bo to właśnie jest jedna z przyczyn zawrotnej kariery tej formuły handlu.
W centrach najnowszej generacji unika się takiego rozmieszczenia sklepów, które powoduje, że klient gubi się. Sklepy z jednej branży, a także pokrewnych powinny znaleźć się w tym samym ciągu handlowym. Liczy się wreszcie wystrój wnętrza.
Z rozrywką czy bez
Idea funkcjonowania zintegrowanych centrów handlowych opiera się na założeniu, że im dłużej klient będzie przebywał w obiekcie, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzysta np. z oferty gastronomicznej, a po wyjściu z kina być może jeszcze coś kupi.
Nie wszyscy operatorzy podzielają pogląd, że rozrywka rzeczywiście wpływa na wzrost obrotów działających w centrum sklepów. – Multikina i kręgle w żaden sposób nie pomagają handlowi detalicznemu, choć to prawda, że handel przyciąga do rozrywki – powiedział Gazecie Prawnej Michał Świerczewski z ECE. Wiele jednak centrów handlowych doskonale obywa się bez rozrywki.
Więcej: Jacek Piasecki, Gazeta Prawna, 3 luty 2003Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


