Sieć rośnie w szybkim tempie

Rok z dobrym otwarciem
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Kodano Optyk swoją siec salonów optycznych rozwija od blisko sześciu lat. Ubiegły rok był dla konceptu bardzo dobry.

– Udało się otworzyć aż 28 nowych salonów i zakończyć rok z wynikiem 50 jednostek własnych – mówi Karol Kożusznik, kierownik ds. rozwoju Kodano Optyk. – Oprócz samej ekspansji dokonaliśmy ujednolicenia marki w najstarszych lokalizacjach, rozpoczęliśmy nowe projekty pozwalające na optymalizację kosztów towaru. Sprzedaż w salonach pozwoliła na tak dynamiczne działania, dlatego też w 2021 roku ruszyliśmy również z ofertą współpracy franczyzowej.

Miejsce na salon

Obecnie sieć Kodano Optyk ma 54 salony. W tym roku otwarto cztery z nich: w Galerii Nowy Świat w Rzeszowie, w Forum Koszalin, Focus Mall w Zielonej Górze oraz w Copernicus Toruń (tutaj otwarto salon w koncepcie MEGASTORE).

– Planujemy otworzyć ok. 20 jednostek własnych w dużych miastach oraz rekrutować solidnych partnerów do rozwoju sieci franczyzowej w mniejszych miejscowościach – zapowiada Karol Kożusznik.

Sieć własna Kodano Optyk rozwija się przede wszystkim w miastach wojewódzkich oraz miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których istnieją dominujące handlowo centra i galerie.

– Jeżeli chodzi o sieć franczyzową, to lokalizacja w skali makro nie jest kluczowa, skupiamy się na skali mikro danej miejscowości i przykładamy ogromną wagę do jakości miejsca prowadzenia biznesu franczyzobiorcy – podkreśla Karol Kożusznik.

Na salon franczyzowy potrzebny jest lokal o powierzchni od 30 do 100 m2. Mocnym atutem będzie duża, przejrzysta witryna, wejście zaraz przy ciągu pieszym, dostępność miejsc parkingowych. Franczyzodawca starannie analizuje każdą lokalizację.

– Duże galerie handlowe nie nadają się na stabilny biznes franczyzowy, ponieważ osoby dołączające do nowej branży powinny się przede wszystkim skupić na sprzedaży, a nie konkurowaniu z wielkimi graczami marketingiem lokalnym i „przepalaniem” swoich budżetów – uważa Karol Kożusznik. – Dobrą alternatywą są natomiast parki handlowe, niewielkie galerie w małych miastach i sąsiadujące z nimi lokale handlowe. Należy szukać przede wszystkim miejsc kojarzących się w mieście z handlem. Intensywnie pomagamy w tym procesie naszym partnerom franczyzowym.

Biznes wysokomarżowy

Oferta Kodano Optyk przewiduje różne warianty współpracy. Pierwszy to wejście w grupę zakupową i uzyskanie dzięki temu dostępu do atrakcyjnych cen towaru. Drugi to rebranding działającego już salonu, wraz z przejściem stosownym szkoleń. Trzeci wariant to otwarcie salonu od podstaw, na licencji franczyzowej. Koszt inwestycji w zależności od modelu współpracy rozpoczyna się od 80 tys. zł netto i średnio kończy się na ok. 220 tys. zł netto. Te kwoty nie obejmują kosztów dostosowania technicznego lokalu, zawiera się w nich natomiast wyposażenie w nowoczesny sprzęt do badań, zatowarowanie i dostosowanie do wymogów aranżacyjnych marki.

Kandydaci na franczyzobiorców nie muszą znać branży optycznej.

– Nasz system szkoleń pokaże im, jak w nowoczesny sposób można prowadzić wysokomarżowy biznes optyczny w Polsce. U kandydatów natomiast liczą się umiejętności miękkie, wiedza o biznesie i podejście do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Potrzebujemy osób chcących się mocno zaangażować w budowanie i prowadzenie salonu – podkreśla Karol Kożusznik.

Oprócz wsparcia szkoleniowego, franczyzobiorca korzysta też bezpłatnie z działań marketingowych globalnych marki Kodano Optyk. Po stronie centrali jest też dostosowanie i cała aranżacja salonu.

Jedyna stała opłata miesięczna to 500 zł, na poczet m.in. wysyłek materiałów graficznych i działalności operacyjnej.

– Partner kupuje towar od Kodano Optyk, ale cennik gwarantuje mu najniższe ceny na rynku, jakich samodzielnie nie mógłby uzyskać, a dodatkowo w umowie gwarantujemy prawnie minimum 60 proc marży – zapewnia Karol Kożusznik. – Z naszych doświadczeń wynika, że rentowność biznesu uzyskuje się od pierwszego miesiąca, a średni zwrot z inwestycji jest krótszy niż dwa lata.

 

WIZYTÓWKA KODANO OPTYK

Sieć salonów optycznych

  • 54 placówki
  • inwestycja od 80 tys. zł netto
  • opłata miesięczna 500
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €