Otwieramy sieciową kawiarnię

Koszty inwestycji w kawiarnię
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Cofix ma obecnie ponad 300 lokali, głównie w Izraelu i Rosji, ale też w Kazachstanie i na Białorusi. Marka chce też rozwijać sieć nad Wisłą, z pomocą franczyzy.

– Naszym wyróżnikiem jest cena – podkreśla Błażej Małoszuk, główny menedżer Cofix na Europę Centralą. – Najmniejsza kawa kosztuje u nas 6 zł, czyli tyle co np. w automacie w sklepie. Ale jest przygotowana z wysokiej jakości ziaren i przez profesjonalnego baristę. Oferujemy więc najwyższą jakość za uczciwą cenę. Generalnie mamy cztery grupy cenowe: 6, 9 12 i 15 zł.

Różne możliwości

Na początek Cofix postawił na otwieranie lokali własnych w Warszawie.

– Chodzi o zbudowanie rozpoznawalności marki – wyjaśnia Błażej Małoszuk. – Aby brand stał się rozpoznawalny, potrzebne jest kilkanaście kawiarni w stolicy. Obecnie mamy ich trzy, wkrótce otwieramy trzy kolejne.

Jeśli chodzi o dalszą rozbudowę sieci, koncept zaplanował ją dwutorowo. Po pierwsze – poprzez pozyskiwanie franczyzobiorców oraz masterfranczyzobiorców i otwieranie lokali na początek w największych polskich miastach. Druga ścieżka to rebranding już działających kawiarni, które zechcą zmienić logo na Cofix. W tym przypadku wielkość miasta nie ma znaczenia.

– To naprawdę duża szansa na rozwój dla lokali, które nie mają pomysłu jak zwiększyć zyski i lepiej zaistnieć na rynku – przekonuje Błażej Maloszuk. – Nie muszą sami tworzyć nowego menu, szukać dostawców, wymyślać nowoczesnych kampanii marketingowych, szukać dróg dotarcia do nowych klientów. My im to zapewniamy. Tchniemy w lokal nowego ducha. Ale musimy widzieć, że partner też jest zaangażowany, że chce pracować.

W przypadku kawiarni decydujących się na rebranding, centrala marki będzie partycypować w jego kosztach. Kwota, jaką Cofix może dołożyć, to od 50 do 100 tys. zł.

Ile na start?

Jeśli chodzi o nowo otwierane lokale, franczyzodawca szacuje, że wydatki na inwestycję powinny zamknąć się w widełkach od 200 do 500 tys. zł. Po zaakceptowaniu lokalizacji franczyzodawca przygotowuje kosztorys, wyceniając wszystkie konieczne do wykonania prace oraz potrzebny sprzęt. Przygotowuje też wszelkie niezbędne projekty, w tym technologiczny dla sanepidu. Przy zakupie sprzętu franczyzobiorcy korzystają z rabatów, wynegocjowanych przez centralę. Franczyzodawca pomaga też w rekrutacji pracowników, organizuje szkolenia.

Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci Cofix standardowo wynosi 30 tys. zł netto, ale w tej chwili koncept jej nie pobiera. Miesięczna opłata franczyzowa to 6 proc. od obrotu.

– Jednak zaczynamy ją pobierać dopiero od momentu, gdy kawiarnia uzyska ustalony wcześniej obrót, który zawsze jest wyższy niż poziom rentowności – zapewnia Błażej Maloszuk.

Natomiast od początku licencjobiorca płaci opłatę marketingową, w wysokości 2 proc. od obrotu.

Franczyzodawca zakłada, że oczekiwanie na rentowność trwa średnio sześć miesięcy.

 

WIZYTÓWKA MARKI COFIX

Międzynarodowa sieć kawiarni.

  • ponad 300 kawiarni na świecie
  • 3 kawiarnie w Polsce
  • opłata franczyzowa 6 proc. od obrotu
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €