Ucieczka zza biurka
Agnieszka Nowakowska miała dość monotonnej pracy biurowej i postanowiła otworzyć własny biznes. Na jaką franczyzę postawiła?
Agnieszka Nowakowska bardzo długo pracowała za biurkiem. – To była moja pierwsza praca, w firmie zajmującej się nadzorem technicznym nad transportem – opowiada obecna franczyzobiorczyni marki GoDan.
Wydawałoby się, że to wymarzone zajęcie, zwłaszcza dla matki dwójki dzieci. Unormowany czas pracy, codziennie do godz. 15.30, wolne wszystkie weekendy i święta. – Niby tak, ale ta monotonia mnie przytłaczała. Do emerytury pewnie robiłabym to samo, a to zupełnie nie pasuje do mojego charakteru – wyjaśnia Agnieszka Nowakowska. – Poczułam, że to zajęcie mnie dusi.
Zaczęli z mężem szukać pomysłu na własny biznes. I natknęli się na artykuł o GoDanie.
GoDan to działająca od ponad 30 lat marka, specjalizująca się w produkcji i dystrybucji artykułów na imprezy, święta i uroczystości. Od 2016 roku rozwija sieć sklepów franczyzowych. Klienci znajdą w nich produkty potrzebne do organizacji przyjęć, takie jak: balony, świeczki urodzinowe, papierowe talerzyki i kubeczki, stroje karnawałowe oraz dodatki typu konfetti czy serpentyny.
– Zadzwoniliśmy do centrali i okazało się, że akurat jest szkolenie dla osób zainteresowanych franczyzą – kontynuuje Agnieszka Nowakowska. – Pojechaliśmy z mężem na to szkolenie zupełnie zieloni. Niektórzy uczestnicy byli już bardzo zorientowani w tematyce, a my nie wiedzieliśmy nic. Ale bardzo nam się spodobało to, co usłyszeliśmy i wkręciliśmy się w temat.
Najpierw jeden, później drugi
Najpierw państwo Nowakowscy otworzyli sklep w Łęcznej pod Lublinem. – Wydawało nam się, że w Lublinie jest zbyt duża konkurencja. Okazało się jednak, że Łęczna to zbyt mały rynek – przyznaje Agnieszka Nowakowska. – Rozwiązaliśmy więc umowę najmu lokalu i przenieśliśmy się do galerii handlowej w Lublinie.
Na początku wynajęli tu mały lokal, później, gdy okazało się, że biznes idzie dobrze, przenieśli się do większego. Niestety, dobrą passę przerwała pandemia. – Sklep trzeba było zamknąć. I choć klienci dzwonili i pytali o możliwość zrobienia zakupów, to byliśmy uzależnieni od możliwości funkcjonowania placówek w galeriach handlowych – opowiada franczyzobiorczyni. – Z tarczy antykryzysowej skorzystaliśmy w niewielkim stopniu, później nie było to możliwe ze względu na to, że nasza działalność nie znalazła się na liście kodów PKD uprawnionych do pomocy.
Przez wiele miesięcy galerie pracowały w kratkę – raz zamykane, raz otwierane. – Z każdym kolejnym otwarciem klienci coraz szybciej wracali do sklepów. Widać było, że są spragnieni możliwości zrobienia normalnych zakupów – zauważa Agnieszka Nowakowska.
Jeszcze przed wybuchem pandemii myśleli z mężem o uruchomieniu drugiego sklepu. Nawet prowadzili rozmowy dotyczące wynajmu lokalu, ale niestety, plany trzeba było zawiesić. Nie zrezygnowali jednak i w pierwszej połowie maja otworzyli swój drugi sklep Godan w kolejnej lubelskiej galerii handlowej. – Oczywiście, trochę obawiamy się tego, czy sytuacja w galeriach wróci do normy. Ale z drugiej strony specyfika Lublina jest taka, że handel przyuliczny praktycznie tu nie istnieje – uzasadnia Agnieszka Nowakowska. – Klienci bardzo sobie cenią długie godziny otwarcia sklepów w galerii, łatwy dojazd, dostępność parkingów.
Sklepy są czynne po 11 godzin. Małżonkowie pracują w nich osobiście, oprócz tego zatrudniają też czterech pracowników. – Na pewno nie mogę skarżyć się na monotonię – uśmiecha się Agnieszka Nowakowska. – Zajmuję się sklepami, muszę też znaleźć czas dla rodziny. Na szczęście obroty w pierwszym sklepie wracają już do poziomu sprzed pandemii. Drugi działa krótko, ale też miał dobry start.
Licencja na biznes
GoDan to format franczyzowych sklepów, w których oprócz produktów firmowych oferowane są także usługi pompowania balonów helem, tworzenia dekoracji balonowych (od prostych bukietów balonów, po skomplikowane łuki i ścianki), dekoracji sal (np. ślubnych, balów studniówkowych czy sylwestrowych) oraz personalizacji balonów (balony z imieniem solenizanta). – Usługi wykonywania dekoracji to bardzo istotny element naszej działalności – podkreśla franczyzobiorczyni. – Jeśli zrobimy to źle raz czy drugi, to musimy liczyć się z faktem, że klient już do nas nie wróci.
Sieć franczyzowa GoDan liczy już ponad 90 sklepów w całej Polsce, a w tym roku franczyzodawca zamierza przekroczyć liczbę 100 placówek. – To idealny pomysł na biznes niezależnie od wielkości miasta – zapewnia Agnieszka Falińska, menedżer ds. rozwoju marki GoDan. – Większość lokali posiada powierzchnię od 20 do 90 m2, co znacząco ogranicza nakłady inwestycyjne związane z otwarciem sklepu, a także przyspiesza osiągnięcie zysków i zwrot z zaangażowanego kapitału.
Aby otworzyć sklep Godan, potrzeba minimum 30 tys. zł. Połowę tej kwoty należy przeznaczyć na aranżację lokalu, a drugie 15 tys. zł na zatowarowanie. Franczyzodawca nie pobiera opłat licencyjnych, miesięcznych czy marketingowych.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


