Pizzeria jak fabryka
Pierwsze pizzerie Stopiątka Fabryka po trzecim miesiącu działalności osiągnęły sprzedaż na poziomie blisko 100 tys. zł.
Koncept Stopiątka Fabryka wywodzi się z ogólnopolskiej sieci pizzerii Stopiątka. Jest to zautomatyzowany model pizzerii, nastawiony na szybką realizację zamówień przy minimalnym udziale pracowników. Nowa sieć wystartowała w zeszłym roku otwierając dwie franczyzowe pizzerie, ale prace nad konceptem trwały od kilku lat.
– Pomysł zrodził się w 2018 roku, czyli w dość trudnym czasie dla pracodawców. W tamtym okresie to pracownicy dyktowali warunki na rynku. Byli drodzy i nie przywiązywali się do miejsca pracy – mówi Marcin Ciesielski, właściciel sieci Stopiątka i Stopiątka Fabryka.
Teraz gastronomia znów cierpi na braki personelu. Tym bardziej koncept zautomatyzowanej pizzerii może okazać się atrakcyjny.
Cel: zyski
Celem Marcina Ciesielskiego był koncept gastronomiczny, minimalizujący koszty utrzymania przy jednoczesnym generowaniu jak najwyższych obrotów.
– Stopiątka Fabryka ma zarabiać pieniądze, dlatego liczą się niskie koszty, wysokie tempo pracy i włoska jakość pizzy w optymalnej cenie. Mamy zoptymalizowane i wysoko marżowe menu. Chcemy, aby zwrot z inwestycji w placówkę był jak najszybszy, a franczyzobiorca otworzył kolejną pizzerię – podkreśla Marcin Ciesielski.
W ofercie Stopiątka Fabryka są 23 rodzaje pizzy, istnieje również możliwość ich modyfikacji na życzenie klienta. Pizze dopasowane są również do pór roku – jesienią i zimą dominują pozycje bardziej rozgrzewające m.in. z tabasco, natomiast wiosną i latem lżejsze np. z rukolą, pomidorami i łagodnymi przyprawami. Nad kompozycją pizzy pracuje szef kuchni , wyspecjalizowany w produkcji włoskiego przysmaku, zatrudniony w centrali.
– Mamy system IT, który tworzy ranking sprzedaży serwowanych produktów. W badaniach odnosimy się m.in. do konkretnych dni, godzin, a nawet warunków pogodowych. Na tej podstawie, ze sprzedaży wykreślamy słabe pozycje, promując jednocześnie najlepsze. Planujemy menu dynamicznie. Nie ma monotonii – zapewnia Marcin Ciesielski.
Franczyzobiorca nie musi posiadać umiejętności kucharskich, ani zatrudniać specjalisty od pizzy. Jego zadanie jest czysto biznesowe .Polega przede wszystkim na sprawnym zarządzaniu sprzedażą oraz organizacją pracy placówki. On i jego pracownicy przechodzą kilkunastogodzinne szkolenie z zakresu przygotowania pizzy według wytycznych firmy. Natomiast franczyzodawca odbywa dodatkowy cykl szkoleń menadżerskich.
Pizza po drodze
Sam proces przygotowania pizzy trwa 6 minut, a z zapakowaniem i wydaniem klientowi 9 min. Według założeń Marcina Ciesielskiego, pizzeria ma być formą przystanku w drodze do domu, do sklepu, na pocztę itp.
– Chcemy, aby do Stopiątki Fabryka wstępowano przy okazji załatwiania innych spraw, trochę jak do paczkomatu. Pizzeria potrzebuje kilku minut na realizację zamówienia. Np. klient może zamówić pizzę, klikając w aplikację w drodze na szybkie zakupy i odebrać ją wracając do domu. Gdyby mu się jednak przedłużył pobyt w sklepie, może ustalić z pizzerią czas odbioru lub zamówić dostawę do domu – mówi Marcin Ciesielski.
Większość czynności wykonywana jest na ciągu technologicznym, którego istotnym elementem jest piec przelotowy, czyli taśma produkcyjna inspirowana urządzeniami fabrycznymi. Stąd też nazwa Stopiątka Fabryka. Produkcja pizzy odbywa się na ruchomej taśmie, pokonując poszczególne etapy – wałkowanie ciasta, dodawanie składników, pieczenie i na końcu pakowanie. Pracownik nadzoruje pracę urządzenia, przyjmuje płatność i wydaje zamówienie.
Technologia pomaga
Młode rodziny, młodzież i „młodzi dorośli” to najważniejsza grupa klientów Stopiątki Fabryka. W związku z tym pizzerie powstają przede wszystkim na nowych osiedlach. Sieć chce wykorzystać zalety tamtejszego budownictwa z nowoczesną architekturą, dużymi oknami i witrynami, przez które widać wnętrze pizzerii. Model biznesowy został także oparty na rozwiązaniach IT bliskim młodym ludziom. Aplikacja oraz cała technologia produkcji i sprzedaży, połączona z wewnętrznym systemem analizującym transakcje są to w dużym stopniu autorskie rozwiązania zespołu firmy Mastergrupa , którą zarządza Marcin Ciesielski.
– Unikamy współpracy z pośrednikami usług, którzy są drodzy, a nam zależy na dochodowym biznesie dla naszych franczyzobiorców – mówi Marcin Ciesielski.
Według danych firmy, największa część zamówień pochodzi z aplikacji. Później jest strona internetowa i na końcu telefon. W pizzeriach są również tzw. kioski, czyli elektroniczne tablice dotykowe do składania i opłacania zamówień. Rośnie też liczba transakcji online, które zaczynają dominować w ogólnej sprzedaży. Jak informuje Marcin Ciesielski, ludzie coraz chętniej płacą online.
– Przyjmujemy płatności na miejscu, ale rośnie liczba klientów, którzy korzystają z płatności elektronicznych – przyznaje Marcin Ciesielski.
Weryfikacja miejsca
Całkowity koszt inwestycji w Stopiatkę Fabryka wynosi ok. 160 tys. netto i podzielony jest na dwie części: 50 proc. wkładu własnego oraz 50 proc. pochodzące z finansowania zewnętrznego.. Lokal jest zazwyczaj w stanie deweloperskim, który wymaga całkowitego wykończenia – pomalowania ścian, położenia podłóg, zamontowania sprzętu, wykonania instalacji, aranżacji wnętrza według przepisów dla gastronomii i wielu innych czynności.
Wielkość powierzchni placówki wynosi 50-60 m2. Lokale nie mają sali konsumpcyjnej, więc nie wymagają dużej powierzchni.
Wyszukiwanie lokalizacji leży po stronie franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
– Mamy ludzi, którzy w całej Polsce szukają dla nas miejsca. Współpracujemy z deweloperami, którzy przesyłają oferty najmu lub kupna lokalu. Niemniej jednak w największym stopniu polegamy na franczyzobiorcach, którzy znają lokalny rynek i wiedzą gdzie warto otworzyć gastronomię. My natomiast weryfikujemy dane miejsce pod względem potencjału biznesowego oraz kwestii formalnych i technicznych – mówi Marcin Ciesielski.
Lista weryfikacyjna składa się z kilkudziesięciu pozycji, spośród których jedne z najważniejszych to jego stan techniczny, parametry techniczne, analiza szans i zagrożeń.
– Sprawdzamy wszystko, aby franczyzobiorca bez problemu mógł otworzyć pizzerię – mówi Marcin Ciesielski.
Podkręcają tempo
Firma pomaga partnerom w pozyskaniu zewnętrznego finansowania.
– Działamy na rynku 23 lata, a więc jesteśmy wiarygodnym partnerem dla banków i innych instytucji finansowych. Dzięki temu pozyskujemy pieniądze na korzystnych warunkach. Oczywiście franczyzobiorca musi spłacić zaciągnięty kredyt, ale dzięki takiemu mechanizmowi finansowemu zyskuje czas, który pozwoli na osiągnięcie pełnej rentowności lokalu. Takie wsparcie opłaca się naszym franczyzobiorcom – zapewnia Marcin Ciesielski.
Proces przygotowania pizzerii do otwarcia trwa ok. 2 miesięcy. Centrala pomaga na każdym etapie jej remontu. W tym celu partner ma specjalnie delegowanego pracownika z centrali. Firma przygotowuje projekt lokalu i rekomenduje ekipę wykończeniową, zapewnia wyposażenie, pełny ciąg technologiczny i oprogramowanie instalowane na miejscu przez zespół IT. Po stronie franczyzobiorcy są natomiast wszystkie kwestie formalno-prawno-urzędnicze. Partner nie jest jednak sam i w tym zadaniu również pomaga mu centrala..
Na razie funkcjonują dwie placówki Stopiątka Fabryka, które według informacji franczyzodawcy generują bardzo optymistyczne wyniki finansowe. Franczyzodawca ocenia, że zwrot zainwestowanego kapitału, czyli 80 tys. zł nastąpi po roku, a całej inwestycji po 1,5 roku.
– Jeden z punktów prowadzi nowy franczyzobiorca, natomiast drugi jest też właścicielem restauracyjnego modelu Stopiątki. Dzięki temu mamy opinię z dwóch źródeł: od doświadczonego partnera i nowej osoby, która świeżym okiem patrzy na koncept. Obaj przedsiębiorcy osiągają bardzo dobre wyniki. Klienci zaakceptowali nasz nowy koncept, doceniając szybki czas realizacji zamówienia i wysoką jakość produktu Jestem zadowolony, tym bardziej, że pandemia jeszcze trwa – twierdzi Marcin Ciesielski.
Pizzerie Stopiątka Fabryka funkcjonują w Warszawie i w Gdańsku, ale marka będzie się także otwierać w miastach od 20 tys. mieszkańców. Według zapowiedzi franczyzodawcy, do końca tego roku na rynku pojawi się 5 nowych lokali. Szybsze tempo rozwoju zaplanowane jest na przyszły rok.
WIZYTÓWKA STOPIĄTKA FABRYKA
Sieć zautomatyzowanych pizzerii, działających w dostawie i na wynos.
- 2 lokale
- koszt inwestycji ok. 160 tys. zł netto
- miasta od 20 tys. mieszkańców
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

