Ile kosztuje McDonald's?

W atrakcyjnych lokalizacjach
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marka McDonald’s jest ikoną franczyzy. Stworzona przez braci Richarda i Maurice’a czyli Dicka i Maca McDonaldów w pierwszej połowie XX wieku w Kalifornii dziś jest znana na całym świecie. Jej symbol, czyli Złote Łuki, widnieje już na ponad 36 tys. lokali.

W Polsce McDonald’s ma dziś ponad 70 licencjobiorców. Rekordzista prowadzi 15 restauracji. Na koniec minionego roku działało nad Wisłą blisko 440 restauracji McDonald’s, z czego 380 prowadzą franczyzobiorcy. W 2020 roku marka planuje ponad 20 nowych otwarć.

Jak zostać licencjobiorcą McDonald’s? Łatwo nie jest. Marka bardzo starannie dobiera nowych franczyzobiorców, stawiając im wysokie wymagania. Muszą mieć m.in. wyższe wykształcenie, doświadczenie w zarządzaniu dużym zespołem, być gotowi do przeprowadzki. I mieć – bagatela – 1,8 mln zł na start! Te pieniądze nie mogą pochodzić z kredytu. Pożyczkę można za to wziąć już na pokrycie pozostałej części inwestycji – bo pełny wydatek na restaurację Złotych Łuków jest o wiele większy. Może sięgać nawet 4,8 mln zł!

Franczyzobiorcy McDonald’s w dużej mierze rekrutują się więc z grupy przedsiębiorców lub pracowników korporacji wysokiego szczebla. Jak więc otworzyć własny biznes z logo Złotych Łuków nad wejściem?

Jak trafiłem do McDonald’s

Jacek Wyspiański przez dwanaście lat pracował w międzynarodowej firmie informatycznej. Pnąc się po szczeblach kariery, doszedł do stanowiska dyrektora handlowego. Lubił swoją pracę, ale…
– Przyszedł czas, gdy dojrzałem do decyzji, by zacząć pracować na własny rachunek – mówi Jacek Wyspiański, dziś franczyzobiorca McDonald’s z dziewięcioletnim stażem. – Od dawna chodziła mi po głowie franczyza. A Złote Łuki to przecież światowy symbol franchisingu!
Któregoś wieczoru razem z żoną wypełnili dokumenty aplikacyjne. Już po kilku dniach otrzymali zaproszenie na pierwsze spotkanie rekrutacyjne. A później na kolejne. 
– Odbyliśmy szereg spotkań z działem franczyzy oraz zespołem finansowym. Przez dwa dni pracowaliśmy w jednej z warszawskich restauracji McDonald’s – opowiada franczyzobiorca. – Na końcu odbyło się spotkanie z zarządem firmy, który podejmuje ostateczną decyzję o nawiązaniu współpracy. Dla mnie była to decyzja pozytywna.

Kolejnym krokiem na drodze do zostania franczyzobiorcą McDonald’s jest wielomiesięczne szkolenie. 
– To był trudny okres – przyznaje Jacek Wyspiański. – Cały czas pracowałem jeszcze na etacie. W pracy starałem się nie obniżać lotów i jak najlepiej wywiązywać ze wszystkich obowiązków. Z drugiej strony musiałem też znaleźć czas na szkolenie w McDonald's.

Podczas dziewięciomiesięcznego szkolenia Jacek Wyspiański smażył frytki, przygotowywał hamburgery, uczył się obsługi gości, a także poznawał tajniki pracy restauracji i zarządzania personelem. 
– Dzięki temu wiem, jak działa każde ogniwo lokalu – podkreśla.

Klucze do pierwszej restauracji odebrał w 2011 roku. Franczyzodawca przekazał mu w pełni wyposażony, funkcjonujący już lokal z kompletnym personelem. 
– Z dnia na dzień zostałem szefem siedemdziesięcioosobowego zespołu. Dopiero wtedy tak naprawdę doceniłem wartość szkolenia, jakie wcześniej przeszedłem – uśmiecha się.
Półtora roku później Jacek Wyspiański otworzył kolejny lokal pod szyldem McDonald's. Tym razem tworzył go od podstaw, we wrocławskiej galerii handlowej. 
– Zaprocentowało wtedy moje dobre zintegrowanie z dotychczasowym zespołem pracowników. Zawsze staram się dbać o zespół, doceniać, wspierać w rozwoju. Dzięki temu mogłem od razu wyłonić obsadę, która objęła kluczowe stanowiska w nowej restauracji – opowiada.
W tym samym, 2013 roku, Jacek Wyspiański kupił kolejną, trzecią restaurację McDonald’s. Dziś ma ich już dziewięć: siedem we Wrocławiu i po jednej w Dzierżoniowie i Oławie. W sumie zatrudnia ponad sześćset osób.
– Od początku wiedziałem, że przychodzę do McDonald’s na wiele lat i chcę się tutaj rozwijać. Tak budowałem i rozwijałem strukturę swojego biznesu, by dołączanie kolejnych restauracji było naturalnym procesem, przejściem na wyższy poziom zarządzania – wyjaśnia Jacek Wyspiański. – Udało się to osiągnąć przede wszystkim dzięki doświadczeniu wyniesionemu z poprzedniej pracy oraz zaufanemu zespołowi pracowników, którzy według mnie są kluczowi, jeśli chcemy osiągnąć sukces.

Ile kosztuje franczyza McDonald’s?

Restauracje McDonald’s można spotkać w różnych miejscach – w centrach handlowych, przy autostradach i głównych ulicach miast. Co ważne, każdy nowy franczyzobiorca zawsze przejmuje od centrali już działający lokal, nie buduje restauracji od podstaw.  
– Siłą systemu McDonald’s jest wzajemne wsparcie i bliska współpraca, bez względu na warunki ekonomiczne – podkreśla Danuta Suska-Małkuszewska, starszy menedżer ds. franczyzy w McDonald's– Jako McDonald’s pozyskujemy nieruchomość, przygotowujemy i realizujemy inwestycję. Zapewniamy profesjonalne i kompleksowe szkolenia oraz eksperckie wsparcie konsultantów w trakcie wykonywania umowy franczyzy. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Prowadzimy wspólną działalność marketingową i promocyjną. Mamy sprawdzoną sieć dostawców. Współdziałamy przy zakupie usług dla restauracji.

Od trzech lat McDonald’s intensywnie rozwija usługę delivery. Już co trzeci lokal sieci realizuje dostawy do klientów. 
– Prognozujemy, że usługa McDelivery będzie wciąż dynamicznie rosnąć, poszerzając ofertę dostaw o kolejne lokalizacje – zapowiada Danuta Suska-Małkuszewska.

Ile trzeba mieć pieniędzy na inwestycję, żeby zostać franczyzobiorcą McDonald’s?

  • 1,8 mln zł – taką kwotą musi dysponować kandydat na franczyzobiorcę na starcie
  • 4,8 mln zł – tyle może wynieść pełny wydatek na restaurację
  • 45 tys. dolarów – to jednorazowa opłata licencyjna, przy założeniu, że umowa franczyzowa jest podpisywana na 20 lat
  • 15 tys. dolarów – kaucja
  • co miesiąc licencjobiorca wpłaca na rzecz franczyzodawcy trzy opłaty: franczyzową, marketingową oraz czynsz za korzystanie z lokalu, który pozostaje własnością centrali.

O tym, kto może otworzyć własną restaurację McDonald's, przeczytasz też w numerze 1-2021 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł