Zarabiamy na cateringu dietetycznym

Plan na początek
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Fitkurier to nowa sieć gastronomiczna zajmująca się cateringiem dietetycznym. Firma od początku stawiała na rozwój poprzez franczyzę. Marcin Ciesielski, współtwórca konceptu, jest doświadczonym gastronomem, który od ponad 20 lat jest właścicielem jednej z największych w Polsce sieci pizzerii Stopiątka.
 – Koncept istnieje już od ponad roku, ale dopiero od niedawna szukamy franczyzobiorców. Musieliśmy mieć pewność, że model biznesowy opracowany jest w 100 proc. i z czystym sumieniem możemy oferować licencję innym przedsiębiorcom – mówi Marcin Ciesielski.

Koncept różni się od Stopiątki, która oferuje kuchnię skierowaną do szerokiego grona odbiorców.
 – Fitkurier to catering dietetyczny dla wyselekcjonowanych konsumentów, którzy przywiązują dużą wagę do żywienia – zapewnia Mateusz Surowaniec, dyrektor operacyjny oraz współtwórca sieci Fitkurier.

Fitkurier ma trzy grupy odbiorców. – Osoby, które się odchudzają, z dolegliwościami zdrowotnymi, wymagające specjalnej diety, oraz te, które nie lubią gotować lub nie mają na to czasu – mówi Agnieszka Kuźmińska, szef zespołu dietetyków w firmie Fitkurier.

Franczyzobiorca na gotowe

Wszystkie proponowane zestawy komponują w centrali dietetyk i kucharz, którzy wspólnie dbają o walory odżywcze i smakowe.
 – Mamy specjalistów i ekspertów zarówno od gotowania, jak i zdrowego żywienia. Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne dla franczyzobiorców, którzy nie muszą posiadać umiejętności kucharskich – mówi Marcin Ciesielski. – Placówki Fitkurier wyposażone są w piece konwekcyjno-parowe, które centrala zdalnie programuje każdego dnia i wdraża nowe receptury dań. Dzięki temu przygotowanie zestawów jest szybkie i proste – zapewnia Mateusz Surowaniec.

Takie rozwiązanie ma zagwarantować jednakową jakość oferty w każdym punkcie franczyzowym. 
Fitkurier realizuje dostawy od poniedziałku do piątku w godzinach między 4:00 i 9:00 rano. Klient wskazuje miejsce i godzinę, o której chce otrzymać danie, a Fitkurier dostarczy świeży posiłek pod same drzwi. W pojedynczej placówce pracuje 3-4 pracowników na miejscu i tyle samo dostawców. Nad wszystkim czuwa franczyzobiorca, który ma też obowiązek testowania wszystkich dań, zanim trafią do rąk klienta.

Zamówienia przyjmowane są drogą online i telefonicznie. Wszystkie posiłki przygotowywane są z dnia na dzień.
 – Nastawiamy się na stałych klientów, którzy korzystają długoterminowo z naszych usług. Warto też obsługiwać klientów ze zindywidualizowaną dietą, bo to również zatrzymuje ich przy nas na dłużej. Niemniej jednak realizujemy także pojedyncze zlecenia, ale dopiero następnego dnia – mówi Marcin Ciesielski.

Dużym ułatwieniem dla nowych franczyzobiorców jest lista klientów, którą otrzymują, zanim ruszą z biznesem.
 – Zależy nam, żeby franczyzobiorcy prowadzili sprzedaż już od pierwszego dnia działalności. Na ten cel przeznaczamy fundusz marketingowy skoncentrowany na działaniach promocyjnych w internecie, znanych blogach czy w mediach społecznościowych. Kampanię reklamową zaczynamy wraz z remontem lokalu. Dzięki temu już po otwarciu lokalu franczyzobiorca od razu realizuje zamówienia. Oczywiście, trzeba ciągle poszerzać bazę klientów, za co odpowiada franczyzobiorca. My mu tylko pomagamy, natomiast to on odpowiada za 90 proc. sukcesu swojej placówki – mówi Marcin Ciesielski.

Próg rentowności

Franczyzobiorca Fitkurier powinien w ciągu roku zdobyć mniej więcej 150 stałych klientów. Taka liczba pozwala osiągnąć miesięczne obroty na poziomie ok. 160 tys. zł, a zyski w wysokości mniej więcej 26 tys. zł netto, oczywiście pod warunkiem zrealizowania założeń kosztowych oraz sprzedażowych.

Inwestycja w placówkę Fitkurier rozłożona jest na dwie części. Początkowy koszt wynosi 80 tys. zł netto, pod warunkiem że lokal nie wymaga remontu ani przystosowania do działalności gastronomicznej.
 – Kwota obejmuje opłaty wstępne, leasingowe, drobny sprzęt produkcyjny, adaptację lokalu do standardów sieci oraz opłatę marketingową, w ramach której organizowana jest kampania pozyskiwania pierwszych klientów. Pozostała suma inwestowana w sprzęt kuchenny, urządzenia do produkcji cateringu oraz samochody dostawcze pokrywana jest z leasingu – mówi Marcin Ciesielski.

Franczyzodawca szacuje, że otwarcie placówki zajmuje mniej więcej miesiąc, a na zwrot zainwestowanej kwoty trzeba będzie poczekać 1-1,5 roku. 

Całkowite koszty operacyjne w skali miesiąca szacowane są na poziomie 73 tys. zł, uwzględniając opłaty leasingowe za samochody, sprzęt gastronomiczny, wynagrodzenie personelu, czynsz, opłatę marketingową itp. Wszystkie punkty wyposażone są w taki sam sprzęt u tych samych dystrybutorów po cenie wynegocjowanej przez franczyzodawcę. Firma zaopatruje również franczyzobiorców w produkty spożywcze.

Biznes i dla dużych, i dla małych miast

Koncept Fitkurier sprawdza się w miejscowościach od 20 tys. mieszkańców. W największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, może funkcjonować kilka punktów.
 – Placówki nie muszą znajdować się w strategicznych lokalizacjach z dużym natężeniem ruchu. Nie obsługujemy klientów na miejscu, tylko do nich dojeżdżamy, dlatego koszty najmu są o wiele niższe niż w przypadku popularnych miejsc. W placówkach, których powierzchnia wynosi ok. 200 m2, istotnymi elementami są kuchnia oraz pomieszczenia socjalne i sanitarne oraz parking na samochody dostawcze – mówi Marcin Ciesielski.

Centrala wspiera franczyzobiorców w wyszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji, współpracując z firmami brokerskimi i agencjami nieruchomości.
 – Zaangażowanie franczyzobiorcy też jest jednak potrzebne, co pokazuje, że już od samego początku poważnie traktuje biznes. Do sieci przyjmujemy starannie wyselekcjonowane osoby. Trzeba pamiętać, że działamy pod jedną marką Fitkurier, a klient nie ma świadomości, kto prowadzi pojedynczą placówkę. Liczą się dla nas ludzie, którzy są świadomi wyzwań, jakie niesie własny biznes. Klienci są wymagający, bo też nasza oferta nie jest tania, dlatego tak ważna jest wysoka jakość – mówi Marcin Ciesielski.

Właściciel sieci postanowił osobiście rozmawiać z potencjalnymi partnerami i brać udział w ich rekrutacji.
 – Musimy się poznać i obie strony powinny być pewne, że podjęły właściwą decyzję dotyczącą współpracy. Fitkurier to nowy koncept, który pracuje na swoją pozycję na rynku, dlatego wymagam od naszych franczyzobiorców profesjonalnego podejścia do biznesu. Brak zaangażowania w biznes, to brak odpowiedzialności, który szkodzi całej sieci. Nie toleruję takiego zachowania wśród moich partnerów – mówi Marcin Ciesielski.

Na razie funkcjonuje jedna placówka Fitkurier, która należy do franczyzodawcy, ale wkrótce powstaną dwie franczyzowe, a w przyszłym roku firma chce otworzyć 15-20 nowych lokali. 

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł