Pizzeria z mocnym napędem
Franczyzodawca sieci pizzerii Stopiątka twierdzi, że jedna restauracja generuje nawet 200 tys. zł obrotów miesięcznie. Na jakie zyski może liczyć franczyzobiorca?
Obecnie pod szyldem Stopiątka funkcjonuje 50 placówek, ale do końca roku przybędzie jeszcze pięć lokali.
– Stawiamy na współpracę z partnerami z doświadczeniem biznesowym i miękkimi umiejętnościami, które sprawdzają się w zarządzaniu personelem. Wśród naszych kandydatów mamy sporo pracowników korporacji, którzy planują zmienić życie zawodowe i rozpocząć własny biznes – mówi Marcin Ciesielski, prezes firmy Mastergrupa, do której należy Stopiątka. Według niego, gastronomia to przede wszystkim praca z ludźmi, dlatego efektywne zarządzanie oraz budowanie relacji z personelem i klientami jest bardzo istotne. Jego zdaniem, nawet ważniejsze od umiejętności kulinarnych. O kartę dań Stopiątki, ich smak i jakość dba sieć.
– Mamy w centrali profesjonalnych kucharzy, którzy komponują i testują nowe dania, by ostatecznie trafiły do ogólnego menu Stopiątki. Posiadamy własne receptury pizzy oraz innych pozycji, wśród których jest m.in. oferta premium, np. gnocci, ravioli, autorskie smaki pizzy i makaronów. Dania dopracowane są w taki sposób, aby każdy mógł je przygotować na profesjonalnym poziomie. Co prawda, wymaga to od nas dużo pracy koncepcyjnej, ale dzięki temu franczyzobiorcy w optymalnym czasie sprzedają więcej dań przy stosunkowo niskich kosztach pracowniczych – mówi Marcin Ciesielski.
Oferta kulinarna zawsze dopasowana jest do aktualnego sezonu, w związku z czym ulega modyfikacjom. Wiosenne i letnie miesiące obfitują w warzywa i lekkie kompozycje. Natomiast w okresie jesienno-zimowym Stopiątka stawia na ostrzejsze i korzenne smaki.
– W minionym sezonie głównym składnikiem wakacyjnych dań był szpinak, z którym serwowaliśmy pizze, sałatki, makarony itd. Teraz oferujemy dania rozgrzewające, które dostarczają więcej energii. Aktualnie proponujemy pasty i sałaty oparte o sezonowe produkty jesienne, takie jak gruszka czy grzyby, ale mamy też autorskie smaki pizzy. Dopasowujemy kuchnię do nowych trendów oraz upodobań klientów. To ważne, żeby być na czasie – mówi Marcin Ciesielski.
Takie podejście dobrze wpływa na sprzedaż, która w ostatnim roku wzrosła mniej więcej o 35 proc. Obecnie średnie obroty poszczególnych placówek od pierwszego miesiąca działalności wynoszą 120-150 tys. zł. Firma dba o optymalizację kosztów, aby przy niższym nakładzie finansowym podnieść efektywność pracy. Przykładem jest Stopiątka Factory, która funkcjonuje jak mała fabryka pizzy.
– Tego typu punkty w dużym stopniu są zautomatyzowane, głównym elementem w nich jest urządzenie taśmowe z piecem. Pracownik nakłada jedynie dodatki i nadzoruje pracę maszyny. Na koniec gotowa pizza wpada do pudełka i trafia w ręce klienta. Zautomatyzowana jest też sprzedaż pizzy. Zamówienia i płatności dokonywane są za pomocą interaktywnego kiosku zlokalizowanego w każdej placówce – mówi Marcin Ciesielski. Tak zaprojektowany biznes do minimum zmniejsza koszty jego utrzymania. W Stopiątce Factory wystarczy dwóch pracowników, zatrudnionych w systemie zmianowym. Poza tym mniejszy format obniża koszty najmu lokalu, co umożliwia działalność w bardziej prestiżowych lokalizacjach, niedostępnych wcześniej ze względu na cenę. – Innowacyjne podejście do konceptu umożliwia szeroki rozwój sieci. Obecnie najwięcej naszych pizzerii działa w formacie restauracyjnym. Ale już niedługo otwieramy pierwsze Stopiątki Factory – mówi Marcin Ciesielski.
Pizzerie Stopiątka powstają w miastach od 20 tys. mieszkańców. Po stronie centrali leży znalezienie odpowiedniego lokalu, najlepiej z ogródkiem. Jego powierzchnia wynosi od 100 do 150 m2.
– Współpracujemy z firmami brokerskimi i agencjami nieruchomości w zakresie wyszukania odpowiednich lokalizacji. Oczywiście, wskazana jest aktywność franczyzobiorców, ale nasze doświadczenie i wiedza o biznesie ułatwiają selekcję oraz najbardziej trafny wybór lokali. Mamy specjalny dział pracowników, którzy są ekspertami w tej dziedzinie – mówi Marcin Ciesielski. Decydując się na konkretny wybór, firma bierze pod uwagę natężenie ruchu, nasycenie okolicy konkurencyjnymi punktami gastronomicznymi, cenę i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy. – Staramy się wybrać najlepiej. Lokalizacja jest bardzo istotna w biznesie gastronomicznym i w dużym stopniu decyduje o rentowności działalności. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i dłużej eksplorować rynek, niż wynająć pierwszy z brzegu lokal. To może bowiem zadecydować o przyszłości biznesu – twierdzi Marcin Ciesielski.
Najważniejszą grupą docelową wśród klientów Stopiątki są rodziny z dziećmi. – W każdej placówce jest kącik zabaw, bardzo często z animatorem, oferujemy menu dla dzieci, organizujemy urodziny oraz warsztaty kulinarne dla maluchów i całych rodzin. Chcemy tworzyć przyjemne miejsca i na tym budować lojalność klientów. Zachęcamy naszych franczyzobiorców do aktywności w lokalnych społecznościach, do udziału w okolicznych eventach kulturalnych i sportowych oraz podejmowania własnych integracyjnych inicjatyw. Przykładem są kameralne koncerty organizowane w naszych pizzeriach. W ten sposób kojarzymy Stopiątki z przyjaznym miejscem, gdzie można zarówno dobrze zjeść, jak i miło spędzić czas. Staramy się w różny sposób przyciągać ludzi, co w istotny sposób przekłada się na obroty – mówi Marcin Ciesielski.
Franczyzdawca chce nawiązać współracę z osobami, które chcą się rozwijać, chętnie chłoną wiedzę i sprawnie wykorzystują ją w codziennej pracy. – Kładziemy duży nacisk na szkolenia franczyzobiorców, które dotyczą zarządzania biznesem oraz produktów. Nasi partnerzy i ich pracownicy mają dostęp do internetowych paneli szkoleniowych o różnej tematyce, które kończą się egzaminem. Prowadzimy również zindywidualizowane szkolenia, dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnych restauracji. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi franczyzobiorcami i w razie potrzeby reagujemy i pomagamy – zapewnia Marta Kołakowska.
Inwestycja w pizzerię Stopiątka wynosi ok. 120 tys. zł. Kwota obejmuje aranżację placówki i wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem. Do kosztów należy doliczyć remont, który uzależniony jest od stanu i wielkości lokalu. Zazwyczaj mijają 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej do uruchomienia pizzerii. Sieć pomaga partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszelkich formalnościach związanych z odbiorem placówki przez sanepid. Jak zapewnia Marcin Ciesielski, pizzerie Stopiatka potrafią już w pierwszym miesiącu osiągnąć obroty na poziomie 120-150 tys. zł. Dobre wyniki finansowe to też zasługa zamówień telefonicznych i online, które w 2018-2019 roku wzrosły o 30-40 proc. Aktualnie tego typu sprzedaż stanowi 35 proc. całkowitego obrotu w restauracjach. – Rentowność bardzo często pojawia się już od samego początku działalności. Przychody pizzerii po pierwszym miesiącu pokrywają koszty biznesu i generują zysk. Warto jednak zabezpieczyć się rezerwą finansową przynajmniej na pierwsze trzy miesiące, która daje poczucie bezpieczeństwa i eliminuje stres towarzyszący często na starcie działalności – mówi Marcin Ciesielski.
Dostawy do pizzerii odbywają się średnio dwa razy w tygodniu. Franczyzobiorcy Stopiątka podpięci są do centralnego systemu zakupowego, gdzie składają wszystkie zamówienia. Dużym ułatwieniem jest dla nich kredyt kupiecki o wartości 10 tys. zł z dwutygodniowym terminem płatności. – Wartość jednorazowego zaopatrzenia wynosi 4-6 tys. zł, co oznacza, że rzadko kiedy franczyzobiorca wykorzystuje cały kredyt. Takie rozwiązanie nie obciąża finansowo naszych partnerów i ułatwia prowadzenie biznesu. My natomiast znamy źródło zaopatrzenia i mamy gwarancję jakości kupowanych produktów – zapewnia Marta Kołakowska, dyrektor Stopiątki.
Koszty utrzymania pizzerii obejmują wynagrodzenie pracowników (ok. pięciu osób), czynsz, tzw. food cost, prąd, opłatę franczyzową, ochronę oraz księgowość. Ich wielkość wynosi ok. 70 proc. miesięcznych obrotów, co oznacza zysk przed opodatkowaniem na poziomie mniej więcej 45 tys. zł miesięcznie. – Mamy w sieci franczyzobiorców, którzy prowadzą więcej niż jedną pizzerię. Nasz koncept już od ponad 20 lat funkcjonuje na rynku, co oznacza, że jest dobrze dopracowany i oparty na doświadczeniu – mówi Marcin Ciesielski. Sieć zajmuje już pewne miejsce wśród największych graczy w swojej branży. Właściciel konceptu chce uruchomić placówki w całej Polsce. Celem jest 105 restauracji. – Silna pozycja Stopiątki na rynku zachęca do rozwoju innych konceptów gastronomicznych. Pod parasolem Mastergrupy funkcjonują jeszcze inne marki gastronomiczne, między innymi Fit Kurier, czyli catering dietetyczny. Ten koncept również rozwijamy na zasadzie franczyzy – mówi Marcin Ciesielski.
Gastronomia w Polsce to wciąż jedna z najbardziej dynamicznych branż. Według „Raportu o rynku franczyzy” firmy PROFIT system, aktualnie funkcjonuje w niej ponad 230 konceptów biznesowych.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


