Pizzeria z mocnym napędem

Pieniądze  na biznes
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Obecnie pod szyldem Stopiątka funkcjonuje 50 placówek, ale do końca roku przybędzie jeszcze pięć lokali.

Stawiamy na współpracę z partnerami z doświadczeniem biznesowym i miękkimi umiejętnościami, które sprawdzają się w zarządzaniu personelem. Wśród naszych kandydatów mamy sporo pracowników korporacji, którzy planują zmienić życie zawodowe i rozpocząć własny biznes – mówi Marcin Ciesielski, prezes firmy Mastergrupa, do której należy Stopiątka. Według niego, gastronomia to przede wszystkim praca z ludźmi, dlatego efektywne zarządzanie oraz budowanie relacji z personelem i klientami jest bardzo istotne. Jego zdaniem, nawet ważniejsze od umiejętności kulinarnych. O kartę dań Stopiątki, ich smak i jakość dba sieć.

– Mamy w centrali profesjonalnych kucharzy, którzy komponują i testują nowe dania, by ostatecznie trafiły do ogólnego menu Stopiątki. Posiadamy własne receptury pizzy oraz innych pozycji, wśród których jest m.in. oferta premium, np. gnocci, ravioli, autorskie smaki pizzy i makaronów. Dania dopracowane są w taki sposób, aby każdy mógł je przygotować na profesjonalnym poziomie. Co prawda, wymaga to od nas dużo pracy koncepcyjnej, ale dzięki temu franczyzobiorcy w optymalnym czasie sprzedają więcej dań przy stosunkowo niskich kosztach pracowniczych – mówi Marcin Ciesielski.

Oferta kulinarna zawsze dopasowana jest do aktualnego sezonu, w związku z czym ulega modyfikacjom. Wiosenne i letnie miesiące obfitują w warzywa i lekkie kompozycje. Natomiast w okresie jesienno-zimowym Stopiątka stawia na ostrzejsze i korzenne smaki.

W minionym sezonie głównym składnikiem wakacyjnych dań był szpinak, z którym serwowaliśmy pizze, sałatki, makarony itd. Teraz oferujemy dania rozgrzewające, które dostarczają więcej energii. Aktualnie proponujemy pasty i sałaty oparte o sezonowe produkty jesienne, takie jak gruszka czy grzyby, ale mamy też autorskie smaki pizzy. Dopasowujemy kuchnię do nowych trendów oraz upodobań klientów. To ważne, żeby być na czasie – mówi Marcin Ciesielski.

Takie podejście dobrze wpływa na sprzedaż, która w ostatnim roku wzrosła mniej więcej o 35 proc. Obecnie średnie obroty poszczególnych placówek od pierwszego miesiąca działalności wynoszą 120-150 tys. zł. Firma dba o optymalizację kosztów, aby przy niższym nakładzie finansowym podnieść efektywność pracy. Przykładem jest Stopiątka Factory, która funkcjonuje jak mała fabryka pizzy.

– Tego typu punkty w dużym stopniu są zautomatyzowane, głównym elementem w nich jest urządzenie taśmowe z piecem. Pracownik nakłada jedynie dodatki i nadzoruje pracę maszyny. Na koniec gotowa pizza wpada do pudełka i trafia w ręce klienta. Zautomatyzowana jest też sprzedaż pizzy. Zamówienia i płatności dokonywane są za pomocą interaktywnego kiosku zlokalizowanego w każdej placówce – mówi Marcin Ciesielski. Tak zaprojektowany biznes do minimum zmniejsza koszty jego utrzymania. W Stopiątce Factory wystarczy dwóch pracowników, zatrudnionych w systemie zmianowym. Poza tym mniejszy format obniża koszty najmu lokalu, co umożliwia działalność w bardziej prestiżowych lokalizacjach, niedostępnych wcześniej ze względu na cenę. – Innowacyjne podejście do konceptu umożliwia szeroki rozwój sieci. Obecnie najwięcej naszych pizzerii działa w formacie restauracyjnym. Ale już niedługo otwieramy pierwsze Stopiątki Factory – mówi Marcin Ciesielski.

Pizzerie Stopiątka powstają w miastach od 20 tys. mieszkańców. Po stronie centrali leży znalezienie odpowiedniego lokalu, najlepiej z ogródkiem. Jego powierzchnia wynosi od 100 do 150 m2.

– Współpracujemy z firmami brokerskimi i agencjami nieruchomości w zakresie wyszukania odpowiednich lokalizacji. Oczywiście, wskazana jest aktywność franczyzobiorców, ale nasze doświadczenie i wiedza o biznesie ułatwiają selekcję oraz najbardziej trafny wybór lokali. Mamy specjalny dział pracowników, którzy są ekspertami w tej dziedzinie – mówi Marcin Ciesielski. Decydując się na konkretny wybór, firma bierze pod uwagę natężenie ruchu, nasycenie okolicy konkurencyjnymi punktami gastronomicznymi, cenę i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy. – Staramy się wybrać najlepiej. Lokalizacja jest bardzo istotna w biznesie gastronomicznym i w dużym stopniu decyduje o rentowności działalności. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i dłużej eksplorować rynek, niż wynająć pierwszy z brzegu lokal. To może bowiem zadecydować o przyszłości biznesu – twierdzi Marcin Ciesielski.

Najważniejszą grupą docelową wśród klientów Stopiątki są rodziny z dziećmi. – W każdej placówce jest kącik zabaw, bardzo często z animatorem, oferujemy menu dla dzieci, organizujemy urodziny oraz warsztaty kulinarne dla maluchów i całych rodzin. Chcemy tworzyć przyjemne miejsca i na tym budować lojalność klientów. Zachęcamy naszych franczyzobiorców do aktywności w lokalnych społecznościach, do udziału w okolicznych eventach kulturalnych i sportowych oraz podejmowania własnych integracyjnych inicjatyw. Przykładem są kameralne koncerty organizowane w naszych pizzeriach. W ten sposób kojarzymy Stopiątki z przyjaznym miejscem, gdzie można zarówno dobrze zjeść, jak i miło spędzić czas. Staramy się w różny sposób przyciągać ludzi, co w istotny sposób przekłada się na obroty – mówi Marcin Ciesielski.

Franczyzdawca chce nawiązać współracę z osobami, które chcą się rozwijać, chętnie chłoną wiedzę i sprawnie wykorzystują ją w codziennej pracy. – Kładziemy duży nacisk na szkolenia franczyzobiorców, które dotyczą zarządzania biznesem oraz produktów. Nasi partnerzy i ich pracownicy mają dostęp do internetowych paneli szkoleniowych o różnej tematyce, które kończą się egzaminem. Prowadzimy również zindywidualizowane szkolenia, dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnych restauracji. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi franczyzobiorcami i w razie potrzeby reagujemy i pomagamy – zapewnia Marta Kołakowska. 

Inwestycja w pizzerię Stopiątka wynosi ok. 120 tys. zł. Kwota obejmuje aranżację placówki i wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem. Do kosztów należy doliczyć remont, który uzależniony jest od stanu i wielkości lokalu. Zazwyczaj mijają 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej do uruchomienia pizzerii. Sieć pomaga partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszelkich formalnościach związanych z odbiorem placówki przez sanepid. Jak zapewnia Marcin Ciesielski, pizzerie Stopiatka potrafią już w pierwszym miesiącu osiągnąć obroty na poziomie 120-150 tys. zł. Dobre wyniki finansowe to też zasługa zamówień telefonicznych i online, które w 2018-2019 roku wzrosły o 30-40 proc. Aktualnie tego typu sprzedaż stanowi 35 proc. całkowitego obrotu w restauracjach. – Rentowność bardzo często pojawia się już od samego początku działalności. Przychody pizzerii po pierwszym miesiącu pokrywają koszty biznesu i generują zysk. Warto jednak zabezpieczyć się rezerwą finansową przynajmniej na pierwsze trzy miesiące, która daje poczucie bezpieczeństwa i eliminuje stres towarzyszący często na starcie działalności – mówi Marcin Ciesielski.

Dostawy do pizzerii odbywają się średnio dwa razy w tygodniu. Franczyzobiorcy Stopiątka podpięci są do centralnego systemu zakupowego, gdzie składają wszystkie zamówienia. Dużym ułatwieniem jest dla nich kredyt kupiecki o wartości 10 tys. zł z dwutygodniowym terminem płatności. – Wartość jednorazowego zaopatrzenia wynosi 4-6 tys. zł, co oznacza, że rzadko kiedy franczyzobiorca wykorzystuje cały kredyt. Takie rozwiązanie nie obciąża finansowo naszych partnerów i ułatwia prowadzenie biznesu. My natomiast znamy źródło zaopatrzenia i mamy gwarancję jakości kupowanych produktów – zapewnia Marta Kołakowska, dyrektor Stopiątki.

Koszty utrzymania pizzerii obejmują wynagrodzenie pracowników (ok. pięciu osób), czynsz, tzw. food cost, prąd, opłatę franczyzową, ochronę oraz księgowość. Ich wielkość wynosi ok. 70 proc. miesięcznych obrotów, co oznacza zysk przed opodatkowaniem na poziomie mniej więcej 45 tys. zł miesięcznie. – Mamy w sieci  franczyzobiorców, którzy prowadzą więcej niż jedną pizzerię. Nasz koncept już od ponad 20 lat funkcjonuje na rynku, co oznacza, że jest dobrze dopracowany i oparty na doświadczeniu – mówi Marcin Ciesielski. Sieć zajmuje już pewne miejsce wśród największych graczy w swojej branży. Właściciel konceptu chce uruchomić placówki w całej Polsce. Celem jest 105 restauracji. – Silna pozycja Stopiątki na rynku zachęca do rozwoju innych konceptów gastronomicznych. Pod parasolem Mastergrupy funkcjonują jeszcze inne marki gastronomiczne, między innymi Fit Kurier, czyli catering dietetyczny. Ten koncept również rozwijamy na zasadzie franczyzy – mówi Marcin Ciesielski.

Gastronomia w Polsce to wciąż jedna z najbardziej dynamicznych branż. Według „Raportu o rynku franczyzy” firmy PROFIT system, aktualnie funkcjonuje w niej ponad 230 konceptów biznesowych.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł