Array ( [article] => Array ( [pid] => 67300 [country] => pl [article_id] => 11322 [article_date] => 2019-10-02 [articletype_id] => 1 [article_title] => Neckermann zdejmuje szyldy [article_intro] => Biuro podróży Neckermann upada. Co będzie z jego franczyzobiorcami i salonami partnerskimi? [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 10 [img_photo_description] => [secret] => scrtkfc390c6864e6eef9abcf987091033512 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => turystyka i hotele [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => neckermann-zdejmuje-szyldy [article_title_striped] => Neckermann zdejmuje szyldy [dir] => article [article_text_photo] =>

Upadek Neckermanna to konsekwencja bankructwa brytyjskiego biura podróży Thomas Cook, które było właścicielem Neckermanna. Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. Ale jest też druga strona medalu, czyli agenci, którzy sprzedawali ofertę Neckermanna. Upadający touroperator miał sieć biur, w tym partnerskich i franczyzowych, liczącą około sto placówek. Prezes Neckermanna, Maciej Nykiel, oprócz oficjalnych komunikatów o niewypłacalności i planach złożenia wniosku o upadłość, wysłał też wewnętrzne pismo do agentów i franczyzobiorców.:
„(…) naprawdę nie wiem jak ja mam teraz Wam spojrzeć w oczy i zaraz poniżej napisać, że nie mogę już dzisiaj zapłacić Wam należnej, słusznie i ciężko zarobionej prowizji za wrzesień i że musiałem zamknąć tak wspaniała i porządną firmę, no jak? Tym bardziej, że w ostatnich miesiącach dzięki Wam, dzięki agentom sprzedaż Neckermanna była aż o 107 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (...)” .
W piśmie prezes wyjaśnia m.in., że prowizje nie mogą być wypłacone ze względu na prawo upadłościowe. Teraz firma musi czekać na przysłanie syndyka masy upadłościowej, który zdecyduje komu i ile zapłacić. Odnosi się też do tego, czy agenci powinni wystawić w związku z tym faktury za wrzesień:
"(...) Formalnie oczywiście tak: powinniście Państwo normalnie, jak co miesiąc wystawić te faktury, a my mamy obowiązek je przyjąć. Jednak rekomenduję Państwu, żeby ze względu na różne formy Waszej działalności, którą prowadzicie (dział. gospodarcze, spółki z o. o. itp.) oraz na fakt powstania obowiązku podatkowego (PIT, CIT, VAT) każdy z Państwa skonsultował tą decyzję indywidualnie ze swoimi doradcami księgowymi i podatkowymi PRZED wystawieniem faktury (...)".

Co to oznacza w praktyce? 
– Oczywiście można wystawić fakturę, zgłosić się do syndyka, ale prawda jest taka, że te zobowiązania nie są pierwsze w kolejce wierzytelności i realnie rzecz biorąc to nie ma co liczyć na odzyskanie tych pieniędzy – nie ukrywa Marek Kamieński, członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. – A wystawienie faktury powoduje, że wystawiający musi zapłacić podatek, oddać VAT.
Do stowarzyszenia zgłaszają się agenci i franczyzobiorcy Neckermanna, ale de facto niewiele da się zrobić. 
– Jeśli ktoś prowadzi salon multiagencyjny, jest w lepszej sytuacji, bo ma przychody ze sprzedaży ofert także innych touroperatorów – mówi Marek Kamieński. – Znam natomiast przypadek, że biuro już musiało się zamknąć, bo podstawą jego obrotów była sprzedaż oferty Neckermana.

Agenci zgłaszają się też do konkurencyjnych sieci franczyzowych z pytaniem o możliwości przejścia pod nowy szyld. 
– Mamy takie telefony – potwierdza nam Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet.pl. – W związku z tym przygotowaliśmy specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, dotyczacą możliwości przejścia do naszej sieci. Poinformowaliśmy już o tym oficjalnie szefostwo Neckermanna. Ofertę roześlemy do osób zainteresowanych.

Zadzwoniliśmy do jednego z warszawskich salonów partnerskich Neckermanna. 
– Biuro nadal będzie działać – zapewniono nas. – Zdejmujemy szyld Neckermanna i zajmujemy się sprzedażą ofert innych touroperatorów, co wcześniej także robiliśmy.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 247 [author_pid] => 1076 [author_name] => Monika Wojniak-Żyłowska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => mwojniak@profitsystem.pl [author_profile] =>

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z dziennikarstwem związana jest od 2000 roku. Przez wiele lat pracowała w gazetach codziennych, zajmując się m.in. problematyką prawną i samorzadową. Jej publikacje można też znaleźć m.in. w Angorze i prasie turystycznej. Teraz na portalu Franchising.pl i w miesięczniku "Franchising" przybliża czytelnikom rynek franczyzy oraz próbuje inspirować młodych przedsiębiorców, szukających pomysłu na własną firmę.

Prywatnie mama Emilki i żona Piotra. Jej pasje to podróże, dobre kryminały i literatura faktu.

[display_author] => 1 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/mowojnia1 [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/monika-wojniak-%C5%BCy%C5%82owska-667670136/ [author_photo] => Array ( [pid] => 116103 [itemserver_id] => 38128 [img_width] => 600 [img_height] => 800 [path] => 623/449/mz.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => monika-wojniak-zylowska ) ) [link] => /artykul/11322/neckermann-zdejmuje-szyldy/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => z kraju [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 30 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => kraju ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 169591 [country_item] => pl [description] => [path] => e52/270/biuro_podrozy.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => null [img_width] => 440 [img_height] => 440 [itemserver_id] => 40407 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 169592 [country_item] => pl [description] => Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. [path] => b42/f8e/biuro_podrozy_klienci.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Odzyskają pieniądze? [img_width] => 1600 [img_height] => 1077 [itemserver_id] => 40408 ) [1] => Array ( [pid] => 113578 [country_item] => pl [description] => Sieć Travelplanet.pl przygotowała specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, którzy chcieliby przejść pod jej szyld. [path] => 9e1/49e/biuro-travelplanet.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe szyldy? [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 37205 ) [2] => Array ( [pid] => 169593 [country_item] => pl [description] => [path] => d4b/bfb/neckermann.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1008 [itemserver_id] => 40409 ) ) ) [og_image] => b42/f8e/biuro_podrozy_klienci.jpg [article_date_formated] => 02.10.2019 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 169592 [country_item] => pl [description] => Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. [path] => b42/f8e/biuro_podrozy_klienci.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Odzyskają pieniądze? [img_width] => 1600 [img_height] => 1077 [itemserver_id] => 40408 ) [1] => Array ( [pid] => 113578 [country_item] => pl [description] => Sieć Travelplanet.pl przygotowała specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, którzy chcieliby przejść pod jej szyld. [path] => 9e1/49e/biuro-travelplanet.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe szyldy? [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 37205 ) [2] => Array ( [pid] => 169593 [country_item] => pl [description] => [path] => d4b/bfb/neckermann.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1008 [itemserver_id] => 40409 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 169592 [country_item] => pl [description] => Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. [path] => b42/f8e/biuro_podrozy_klienci.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Odzyskają pieniądze? [img_width] => 1600 [img_height] => 1077 [itemserver_id] => 40408 ) [1] => Array ( [pid] => 113578 [country_item] => pl [description] => Sieć Travelplanet.pl przygotowała specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, którzy chcieliby przejść pod jej szyld. [path] => 9e1/49e/biuro-travelplanet.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => Nowe szyldy? [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 37205 ) [2] => Array ( [pid] => 169593 [country_item] => pl [description] => [path] => d4b/bfb/neckermann.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1008 [itemserver_id] => 40409 ) ) [imagesCount] => 3 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Travelplanet.pl [id] => 1729 [type] => 10 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 15 [link] => /franczyza/1729/travelplanet-pl/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 199465 [country_item] => pl [description] => [path] => c06/807/tp-logo-kolor.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 149 [itemserver_id] => 49610 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 198402 [country_item] => pl [description] => [path] => c94/318/franczyza_2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1201 [itemserver_id] => 49203 ) [1] => Array ( [pid] => 198403 [country_item] => pl [description] => [path] => 2a3/eb9/franczyza_1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 900 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 49204 ) ) ) ) [1] => Array ( [name] => Wakacje.pl [id] => 1316 [type] => 10 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 10 [link] => /franczyza/1316/wakacje-pl/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 184509 [country_item] => pl [description] => [path] => 639/6b7/wakacje_pl_loo_cmyk.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 159 [itemserver_id] => 45940 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 184513 [country_item] => pl [description] => [path] => 8db/f36/1_pierwsze_w_kolejno_ci.jpeg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45944 ) [1] => Array ( [pid] => 184512 [country_item] => pl [description] => [path] => 31c/f39/img_7523.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45943 ) [2] => Array ( [pid] => 184510 [country_item] => pl [description] => [path] => dec/912/biuro_podr_y_d_browa.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1121 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 45941 ) [3] => Array ( [pid] => 196132 [country_item] => pl [description] => [path] => 5a7/876/poznan_komorniki.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 48644 ) [4] => Array ( [pid] => 196133 [country_item] => pl [description] => [path] => 539/fed/gryfino.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1197 [itemserver_id] => 48645 ) [5] => Array ( [pid] => 196131 [country_item] => pl [description] => [path] => 5b4/16e/otwock_kupiecka.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 48643 ) ) ) ) ) )

Neckermann zdejmuje szyldy

Odzyskają pieniądze?
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Upadek Neckermanna to konsekwencja bankructwa brytyjskiego biura podróży Thomas Cook, które było właścicielem Neckermanna. Turyści, którzy wykupili wyjazdy z upadającym biurem mogą liczyć na zwrot kosztów z ubezpieczenia turystycznego, które musi posiadać każdy touroperator. Ale jest też druga strona medalu, czyli agenci, którzy sprzedawali ofertę Neckermanna. Upadający touroperator miał sieć biur, w tym partnerskich i franczyzowych, liczącą około sto placówek. Prezes Neckermanna, Maciej Nykiel, oprócz oficjalnych komunikatów o niewypłacalności i planach złożenia wniosku o upadłość, wysłał też wewnętrzne pismo do agentów i franczyzobiorców.:
„(…) naprawdę nie wiem jak ja mam teraz Wam spojrzeć w oczy i zaraz poniżej napisać, że nie mogę już dzisiaj zapłacić Wam należnej, słusznie i ciężko zarobionej prowizji za wrzesień i że musiałem zamknąć tak wspaniała i porządną firmę, no jak? Tym bardziej, że w ostatnich miesiącach dzięki Wam, dzięki agentom sprzedaż Neckermanna była aż o 107 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (...)” .
W piśmie prezes wyjaśnia m.in., że prowizje nie mogą być wypłacone ze względu na prawo upadłościowe. Teraz firma musi czekać na przysłanie syndyka masy upadłościowej, który zdecyduje komu i ile zapłacić. Odnosi się też do tego, czy agenci powinni wystawić w związku z tym faktury za wrzesień:
"(...) Formalnie oczywiście tak: powinniście Państwo normalnie, jak co miesiąc wystawić te faktury, a my mamy obowiązek je przyjąć. Jednak rekomenduję Państwu, żeby ze względu na różne formy Waszej działalności, którą prowadzicie (dział. gospodarcze, spółki z o. o. itp.) oraz na fakt powstania obowiązku podatkowego (PIT, CIT, VAT) każdy z Państwa skonsultował tą decyzję indywidualnie ze swoimi doradcami księgowymi i podatkowymi PRZED wystawieniem faktury (...)".

Co to oznacza w praktyce? 
– Oczywiście można wystawić fakturę, zgłosić się do syndyka, ale prawda jest taka, że te zobowiązania nie są pierwsze w kolejce wierzytelności i realnie rzecz biorąc to nie ma co liczyć na odzyskanie tych pieniędzy – nie ukrywa Marek Kamieński, członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. – A wystawienie faktury powoduje, że wystawiający musi zapłacić podatek, oddać VAT.
Do stowarzyszenia zgłaszają się agenci i franczyzobiorcy Neckermanna, ale de facto niewiele da się zrobić. 
– Jeśli ktoś prowadzi salon multiagencyjny, jest w lepszej sytuacji, bo ma przychody ze sprzedaży ofert także innych touroperatorów – mówi Marek Kamieński. – Znam natomiast przypadek, że biuro już musiało się zamknąć, bo podstawą jego obrotów była sprzedaż oferty Neckermana.

Agenci zgłaszają się też do konkurencyjnych sieci franczyzowych z pytaniem o możliwości przejścia pod nowy szyld. 
– Mamy takie telefony – potwierdza nam Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet.pl. – W związku z tym przygotowaliśmy specjalną ofertę dla franczyzobiorców Neckermanna, dotyczacą możliwości przejścia do naszej sieci. Poinformowaliśmy już o tym oficjalnie szefostwo Neckermanna. Ofertę roześlemy do osób zainteresowanych.

Zadzwoniliśmy do jednego z warszawskich salonów partnerskich Neckermanna. 
– Biuro nadal będzie działać – zapewniono nas. – Zdejmujemy szyld Neckermanna i zajmujemy się sprzedażą ofert innych touroperatorów, co wcześniej także robiliśmy.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner
Monika Wojniak-Żyłowska
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €