Burgerownia zamiast korporacji

Michał Kuczyński odszedł z korporacji i zajął się gastronomią. Już ponad rok prowadzi burgerownię marki Zdrowa Krowa.
Michał Kuczyński w korporacji przepracował ponad 20 lat. Czemu zdecydował się odejść?
– Firma, którą założyłem nazywa się „Teraz albo nigdy”. To jest jakaś odpowiedź – śmieje się Michał Kuczyński.
Już w trakcie trwania etatowej pracy próbował różnych biznesów. Prowadził franczyzową pralnię, później ją sprzedał i założył salon motocyklowy. Niestety, ta ostatnia inwestycja okazała się nieudana.
– W pewnym momencie w mojej korporacji zaczął się proces restrukturyzacji i zaproponowano atrakcyjne warunki dla tych, którzy zdecydują się odejść. I ja się zdecydowałem – opowiada Michał Kuczyński. – A później zacząłem się zastanawiać, co dalej.
Franczyza była jedną z opcji, które brał pod uwagę. Przeglądając oferty, natrafił na markę Zdrowa Krowa.
– Najpierw spodobała mi się nazwa, potem cały koncept. Poznałem właściciela, Roberta Kuca, który wywarł na mnie bardzo dobre wrażenie – mówi obecny franczyzobiorca Zdrowej Krowy.
Burgerownie Zdrowa Krowa można otwierać zarówno w lokalizacjach przyulicznych (w centrach miast, ale też na osiedlach), jak i w galeriach handlowych. W tym ostatnim przypadku nie może to być jednak lokal w strefie food court. Wymagana powierzchnia to od 100 do 160 m2. Franczyzodawca pomaga w poszukiwaniu lokalizacji, negocjacji umowy najmu, w trakcie adaptacji pomieszczeń i uruchamiania biznesu. Udostępnia też kontakty do dostawców sprzętu gastronomicznego oraz dostawców produktów spożywczych, pomaga przy załatwianiu formalności z sanepidem i innymi instytucjami, ubezpieczycielem, ochroną itp. Wszyscy pracownicy lokalu przechodzą szkolenia. Kwota inwestycji jest uzależniona od stanu technicznego lokalu. Według szacunków licencjodawcy, w przypadku lokalu o powierzchni 100 m2 wydatki wyniosą ok. 200 tys. zł netto. Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci wynosi 18 tys. zł netto. Bieżąca opłata franczyzowa to 6 proc. od obrotu miesięcznie.
Michał Kuczyński swoją burgerownię otworzył w Warszawie ponad rok temu. Biznes kręci się na tyle dobrze, że teraz zastanawia się nad uruchomieniem kolejnej.
– Z mojej perspektywy franczyza ma dwie zalety – opowiada franczyzobiorca Zdrowej Krowy. – Po pierwsze daje cały know-how prowadzenia biznesu. Po drugie jest trochę namiastką korporacji. Bo w korpo niczego nie robisz sam, od wszystkiego jest sztab ludzi, całe działy marketingu, HR-u itp. Z kolei prowadząc firmę wszystkim musisz zajmować się sam. A franczyza jest pośrodku. Franczyzodawca ci pomoże, zrobi coś nawet za ciebie, podpowie, przypomni o czymś.
Choć, jak podkreśla Michał Kuczyński, trzeba pamiętać, że odpowiedzialności za powodzenie biznesu na franczyzodawcę przerzucić się nie da, trzeba ja wziąć na własne barki. We własnej firmie pojawiają się też problemy kompletnie nieznane podczas pracy na etacie.
– W korporacji martwisz się tym, żeby zrealizować budżet, zamknąć jakiś duży projekt. A w twojej własnej firmie pojawiają się zmartwienia typu brak papieru toaletowego czy zepsuta wentylacja. W korpo zająłby się tym odpowiedni dział. W swoim lokalu muszę to zrobić osobiście – mówi Michał Kuczyński. – Ale jakość życia jest zdecydowanie lepsza. Sam decyduję o swoim czasie, mogę odebrać syna ze szkoły, a nie siedzieć przymusowo w biurze do 17.30. Owszem, bywa że pracuję w niedziele, że nagle muszę pędzić, żeby zastąpić pracownika. Znam takich, którzy nie wychodzą z pracy przez 24 godziny na dobę, bo nie potrafią delegować zadań. Ale w moim życiu tzw. work-life balance jest teraz o niebo lepszy.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej