Polacy budują, branża zarabia

Z budowalnym asortymentem
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak oceniacie państwo koniunkturę w branży wykończenia wnętrz?
Możemy ocenić sytuację na podstawie naszej firmy. Skumulowane przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych całej Grupy PSB osiągnęły w 2018 roku pułap 6,7 mld zł i były o ponad 11 proc. wyższe od osiągniętych w roku poprzednim. Co ważne, średnio przychody jednego partnera Grupy PSB (prowadzącego hurtownię, sklep Mrówka czy Profi) zwiększyły się w ubiegłym roku o 9,8 proc. Na podstawie analizy różnych przesłanek (m.in. liczba budowanych mieszkań, dynamika wzrostu liczby inwestycji, prognozy makroekonomiczne dla Polski) szacujemy, że tegoroczny popyt na materiały w indywidualnym budownictwie mieszkaniowym wzrośnie o ok. 8-10 proc.

Sieć sklepów Mrówka szybko się rozwija?
Obecnie w całej Grupie PSB działają 303 składy budowlane, 296 marketów PSB Mrówka oraz 63 placówki handlowe PSB Profi. We wszystkich tych punktach pracuje ponad 12 tys. osób. Jeśli chodzi o sklepy Mrówka, to planujemy otworzyć ok. 500 placówek zlokalizowanych głównie w Polsce powiatowej i w mniejszych miejscowościach. Co roku otwieramy blisko 30 sklepów i taka dynamika zostanie zachowana w ciągu najbliższych lat.

Ile trzeba zainwestować w sklep?
Wydatki zależą od potencjału rynku, a tym samym od wielkości inwestycji. Średnio wybudowanie 1 m2 hali kosztuje ok. 3 tys. zł. Sklepy Mrówka mają powierzchnię od 800 do 5 tys. m2, a nasz drugi format, czyli Mini Mrówka od 500 do 800 m2. Do tego należy doliczyć wydatki na zatowarowanie, od 200 do 400 tys. zł. Grupa PSB udziela partnerowi nieoprocentowanego kredytu kupieckiego, do wysokości zatowarowania obiektu. Kredyt ten należy zabezpieczyć. Jedyną opłatą, jaką ponoszą nasi partnerzy na rzecz sieci, jest opłata za logo, która wynosi 400 zł w przypadku Mrówki i 300 zł w przypadku Mini Mrówki.

Na jakie wsparcie mogą liczyć franczyzobiorcy ze strony centrali?
To wsparcie jest dość szerokie. Pomagamy przy wyborze lokalizacji, analizujemy potencjał rynku. Przygotowujemy biznesplan inwestycji, kilka wariantów projektów architektonicznych. Pomagamy przy budowie, aranżacji sklepu i doborze asortymentu, a także podczas otwarcia. Gwarantujemy też cykl szkoleń, m.in. z zarządzania placówką, obsługi systemu informatycznego, znajomości produktów.

Jak szybko sklepy stają się rentowne, a ile trzeba czekać na zwrot z inwestycji?
Sklepy osiągają rentowność w pierwszym roku funkcjonowania. Natomiast zwrot z inwestycji następuje po około ośmiu latach.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €