Recesja sprzyja franczyzie
Opracowany ostatnio przez specjalizującą się w doradztwie franczyzowym firmę PROFIT system "Raport o rynku franchisingu" jest pierwszym, po czterech latach przerwy, tego typu opracowaniem. Poprzednie dwa raporty opracowała Barbara Pokorska z IRWIG.
mówi Michał Wiśniewski, członek zarządu PROFIT system.
Paradoks
Z raportu wynika, iż rozwojowi franczyzy w Polsce sprzyja, paradoksalnie, obecna sytuacja gospodarcza. Recesja porządkuje rynek. Dla firm posiadających możliwości rozwoju bywa ona z reguły bodźcem do intensywnych działań.
- Wiele małych i średnich firm zauważyło, że receptą na osłabioną koniunkturę jest konsolidacja. Dlatego właśnie powstały sieci marketów spożywczych czy drobnych usługodawców. Istnieje też duża grupa przedsiębiorców, na których ewolucja rynku wymusza całkowity zwrot w charakterze prowadzonej działalności. Wielu z nich decyduje się zainwestować posiadany kapitał właśnie w licencję franczyzową, przewidując, że odzyska w ten sposób stabilizację w działaniu – mówi Michał Wiśniewski.
Sytuacja ta sprzyja rozwojowi sieci, których działalność ukierunkowana jest na masowego klienta. Nieco wolniej rozwijają się firmy operujące w zakresie dóbr luksusowych. Jest to jednak zjawisko typowe dla każdego rodzaju gospodarki.
Głód marek
Kolejnym czynnikiem stymulującym rozwój franczyzy w kraju jest głód marek. Polski klient zaczyna zwracać uwagę na to co kupuje i jaką metką opatrzony jest wybrany towar.
- Coraz więcej osób oczekuje standaryzacji obsługi oraz jakości towarów. Niewielu chce marnować czas na wchodzenie do sklepów czy punktów gastronomicznych, których nazwa nic im nie mówi – twierdzi Michał Wiśniewski.
Pewność tego, co się zastanie po przekroczeniu progu sklepu czy punktu usługowego, daje franczyza, wymuszająca pełną synchronizację wystroju, zachowań i jakości produktów we wszystkich punktach. Sytuację tę dostrzegają sieci zagraniczne, które coraz intensywniej interesują się naszym krajem.
Przełamane bariery
Powoli znikają też bariery natury legislacyjnej, spowalniające rozwój sieci franczyzowych. Udało się doprowadzić do nowelizacji ustawy zakazującej udzielania sublicencji na używanie znaku towarowego. Polska Organizacja Franczyzodawców, reprezentująca interesy firm franczyzowych, jest wyczulona na wszelkie sygnały o przepisach uniemożliwiających rozwój działalności na tej zasadzie.
- Przełamaniem bariery można też nazwać wkroczenie franczyzy w młode, rozwijające się branże. Mam tu na myśli telefonię komórkową, czy też usługi informatyczne – mówi Michał Wiśniewski
Więcej: Monika Niewinowska, str. 25, 21 listopada 2002Raport można pobrać w dziale Raporty.
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


