Dyrektor przechodzi na swoje
Mateusz Brożyna miał intratną posadę, ale uznał, że już nie chce pracować u kogoś. Rzucił etat i zainwestował w pizzerię franczyzową Stopiątki.
Był kelnerem, organizował cateringi, aż wreszcie wyjechał na Mazury, by objąć stanowisko dyrektora w jednym z tamtejszych hoteli. Jak się okazało, przeprowadzka odmieniła również jego życie prywatne. Wraz z przyszłą żoną przeniósł się do Gdańska, gdzie wkrótce otworzył swój pierwszy własny biznes.
– Zdobyte przez lata doświadczenie było istotnym argumentem, by podjąć ryzyko samodzielnej działalności. Najpierw myślałem o firmie szkoleniowej dla przedstawicieli branży gastronomicznej i hotelarskiej. Zmieniłem jednak zdanie, gdy przeczytałem informacje o koncepcie biznesowym Stopiątka – wspomina Mateusz Brożyna, franczyzobiorca Stopiątki. – Skontaktowałem się z przedstawicielami Mastergrupy, firmy, która jest właścicielem sieci pizzerii Stopiątka, szybko opracowaliśmy biznesplan, kosztorys przedsięwzięcia i podpisałem umowę. Wspólnie przygotowana symulacja kosztów i przychodów była bardzo dokładna i zbliżona do rzeczywistości. Dzięki temu wszystko było jasne i proces budowania biznesu przebiegał bardzo sprawnie – zapewnia.
Centrala przedstawiła również ścisłe wytyczne dotyczące lokalizacji, czyli że musi to być miejsce z dużym natężeniem ruchu: centrum miasta, pasaż czy osiedle. Dobrze też, żeby placówka posiadała parking, co na pewno poprawia frekwencję wśród klientów oraz umożliwia sprzedaż z dostawą ze względu na miejsce postojowe dla samochodu firmowego przed lokalem.
Odpowiedni lokal dla franczyzobiorcy ostatecznie znalazła Mastergrupa. Mieści się w pasażu handlowym na gdańskim osiedlu Łostowice. – Atutem tej lokalizacji było to, że ominęły mnie formalności związane z pozwoleniami od wspólnoty mieszkaniowej na działalność gastronomiczną w budynku mieszkalnym i ogólnie łatwiej było wyposażyć pizzerię w niezbędne urządzenia, takie jak wentylatory, klimatyzatory czy sprzęt kuchenny – mówi Mateusz Brożyna.
Lokal był w stanie deweloperskim, przez co wymagał kompleksowej aranżacji i wyposażenia. – Projektem wnętrza zajął się architekt zatrudniony przez Mastergrupę. Przygotował plan, z uwzględnieniem kwestii estetycznych i technicznych pizzerii. Ponadto opracował harmonogram prac, co pozwoliło przewidzieć wysokość kosztów i rozplanować wydatki. Remont i wyposażenie lokalu, a także ogólna organizacja biznesu odbyła się według instrukcji od Mastergrupy. Firma przekazała mi wiedzę na temat przepisów budowlanych, przeciwporażeniowych, przeciwpożarowych i sanitarno-epidemiologicznych, które moja placówka musiała bezwzględnie spełniać. Bez wsparcia centrali zorganizowanie biznesu byłoby o wiele trudniejsze – mówi Mateusz Brożyna.
Mastergrupa przekazała franczyzobiorcy listę dokumentów, jakie musi przygotować dla urzędów, i listę tzw. krytycznych punktów kontrolnych, które są szczególnie ważne podczas weryfikacji urzędników. – Jest wiele wymogów, które musi spełniać lokal gastronomiczny. Dotyczy to m.in.: wyposażenia placówki, warunków zatowarowania czy przechowywania produktów w odpowiedniej temperaturze, kartonach, pojemnikach itd. Na pierwszy rzut oka może to przerażać, ale z pomocą centrali otwarcie pizzerii jest łatwiejsze – twierdzi Mateusz Brożyna.
Franczyzodawca zapewnia meble i sprzęt kuchenny: piece, blaty robocze, chłodnie itd. Pomaga także znaleźć finansowanie, jeśli franczyzobiorca go potrzebuje. To znacznie ułatwia start w biznesie, zwłaszcza że wartość urządzeń w pizzerii wynosi od 50 do 70 tys. zł netto.
– Wszystkie aspekty związane z otwarciem pizzerii mogłem konsultować z moim opiekunem w centrali. Nie błądziłem po całej firmie, przerzucany z rąk do rąk. Teraz jest podobnie. Mam opiekuna, z którym wszystko załatwiam – mówi Mateusz Brożyna.
W ramach współpracy franczyzowej Mastergrupa oferuje również szkolenia, które dotyczą wszystkich aspektów związanych z prowadzeniem pizzerii m.in.: przygotowaniem potraw, sprzedaży, zarządzania lokalem, zatowarowania, obsługą klienta. Franczyzobiorca dużą wagę przywiązuje do pracowników i atmosfery w pracy. – Wolę inwestować w wyszkolony i profesjonalny personel. Każdy nowy pracownik przynosi straty. Minie trochę czasu, zanim się nauczy, dlatego nie oszczędzam na tzw. starych pracownikach. W mojej pizzerii pracują również cudzoziemcy, którym pomagam znaleźć mieszkanie, w sprawach formalnych związanych z pozwoleniem na pracę itp. – mów Mateusz Brożyna.
Aktualnie franczyzobiorca zatrudnia pięciu pracowników plus kilka osób dorywczo, z których pomocy korzysta w okresach wzmożonego ruchu. Mateusz Brożyna Stopiątkę prowadzi od roku. Po czterech miesiącach uruchomił sprzedaż z dostawą do klienta. – Najpierw musiałem rozwinąć sprzedaż w lokalu. Dostawa do klienta wymaga dodatkowych wydatków na samochód, torby termiczne do przewożenia pizzy oraz wynagrodzenie kierowcy. W końcu jednak kupiłem samochód firmowy i wszystkie akcesoria potrzebne do realizacji zdalnych zamówień. Zostałem też włączony do centralnego systemu internetowego Stopiątki, który uwzględnia mój lokal w zamówieniach internetowych. Korzystam z geolokalizacji i realizuję zamówienia, składane w pobliżu mojej placówki. Dzięki temu mam trzy kanały sprzedaży: bezpośredni w lokalu, online i telefoniczny – mówi Mateusz Brożyna.
Mateusz Brożyna odwiedza codziennie lokal i samodzielnie go nadzoruje. Pilnuje również zamówień i wydatków. Stopiątka odgórnie przydziela dostawców, natomiast drobne zakupy franczyzobiorca robi w pobliżu pizzerii. Mateusz Brożyna twierdzi, że jego placówka miesięcznie generuje 100-120 tys. zł przychodu. Ocenia, że zwrot z inwestycji potrwa mniej więcej dwa lata, ale już teraz myśli o rozszerzeniu działalności i otwarciu drugiej pizzerii, być może jeszcze w tym roku.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


