Inwestujemy w mobilną lodziarnię

W małych miastach też można zarobić
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mamy końcówkę zimy i jak twierdzi Sweet Gallery (właściciel marki Lodolandia), to najwyższy czas, żeby pomyśleć o biznesie lodowym. Sezon na lody zaczyna się już 1 kwietnia.
 – Działalność warto zacząć wraz z początkiem sezonu, który już wczesną wiosną może pozytywnie zaskoczyć pod względem pogody. Przykładem jest ubiegły rok, który był bardzo ciepły do jesieni. Nasi franczyzobiorcy potrafili w miesiącu wygenerować zysk na poziomie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie wiadomo, jak będzie w tym roku, bo na pogodę nie mamy wpływu, nie boimy się jednak chłodniejszych dni. Nasze lody i desery sprzedają się dobrze zarówno w chłodne, jak i w ciepłe dni – mówi Krzysztof Dziukała, dyrektor sprzedaży Sweet Gallery. Standardowo pojedynczy punkt Lodolandia generuje w miesiącu zysk na poziomie 15 tys. zł. Jak przekonuje przedstawiciel sieci, gdy jest cieplej, obroty rosną.

Obecnie pod szyldem Lodolandia funkcjonuje około 380 placówek, które stanowią 15 proc. rynku lodowego. Razem z pozostałymi dwiema markami (Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab) firma notuje roczną sprzedaż na poziomie mniej więcej 150 mln zł. Cała sieć, czyli wszystkie trzy koncepty: Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab, liczy już ponad 600 punktów sprzedaży. Kolejne dwa lata mają być okresem bicia rekordów. – Zamierzamy zwiększyć liczbę placówek z 600 do ponad 1000 i roczną sprzedaż do 300 mln zł. Wszystko jest możliwe, bo tempo rozwoju firmy jest naprawdę bardzo szybkie. Codziennie podpisujemy umowy z nowymi franczyzobiorcami. Firma rozrasta się również pod względem zasobów personalnych. Każdego miesiąca dołączają nowe osoby – mówi Krzysztof Dziukała.

Sezon za pasem

Sweet Gallery przygotowuje się do sezonu wiosna-lato 2019. – Prace trwają w najlepsze. Dopinamy menu, szkolimy nowych franczyzobiorców oraz partnerów, którzy są z nami od dawna. Przekazujemy im wiedzę o nowościach w ofercie, o akcjach promocyjnych, możliwościach rozwoju w ramach sieci itd. Zależy nam, żeby przed sezonem wszystko działało jak w zegarku – mówi Izabela Samborska, koordynator punktów sprzedaży sieci Lodolandia.

Firma przykłada ogromną wagę do każdego aspektu konceptu biznesowego. Najważniejszy z nich to lokalizacja i produkt. – Zapewniamy miejsca, w których biznes sprawdzi się najlepiej. Franczyzobiorca może wyjść z własną propozycją, ale ostateczną decyzję o lokalizacji podejmuje centrala. Mamy ludzi, którzy znają rynek i potrafią dobrze oszacować potencjał każdej lokalizacji – mówi Damian Chmielowiec, dyrektor rozwoju sieci Sweet Gallery.

Sweet Gallery koncentruje się przede wszystkim na rozwoju sieci przy centrach handlowych, które jeszcze kilka lat temu sceptycznie patrzyły na współpracę z konceptem Lodolandia. – Centra handlowe porównywały nas do mało estetycznych budek z lodami, które nie wpisywały się w estetykę galerii. Potrafiliśmy jednak wyjść ponad schemat i stworzyć koncept, który pasuje do dużych obiektów handlowych. Dyrektor niemieckiego centrum handlowego Globus, obok którego znajduje się Ice and Roll (Lodolandia), powiedział, że tak dopracowanego konceptu streetfoodowego jeszcze nie widział. Podobnie w Wielkiej Brytanii spotykamy się ze świetnym odbiorem – mówi Damian Chmielowiec.

Obecnie Sweet Gallery współpracuje z ponad 120 galeriami i centrami handlowymi w Polsce. Ponadto firma ma podpisane umowy z kilkoma sieciami, np. z Kauflandem, Carrefourem, E.Leclerc, Intermarche i Tesco. – Nasze placówki stoją jak najbliżej głównego wejścia, gdzie jest największy przepływ klientów. Wewnątrz galerii ludzie podążają utartymi ścieżkami, przez co omijają wiele sklepów. W naszym przypadku jest to mało prawdopodobne, bo z głównego wejścia korzystają niemal wszyscy klienci. Lody to produkt impulsowy, dlatego musimy być widoczni. To podstawa tego biznesu – mówi Damian Chmielowiec.

W ubiegłym roku Lodolandia zaczęła ekspansję w małych miastach od 5 tys. mieszkańców, w których brakuje atrakcji i usług gastronomicznych. – Punkty, które dotychczas otworzyliśmy, dorównują dochodom placówek w dużych miastach przy centrach handlowych. Rekompensujemy tamtejszy brak kawiarni, a nasze punkty stały się w wielu małych miasteczkach najmodniejszym miejscem spotkań. Rok 2018 był czasem przecierania szlaków, natomiast w obecnym wzmocnimy rozwój w mniejszych miastach – mówi Krzysztof Dziukała.

Kolejnym, bardzo istotnym elementem, który determinuje rozwój konceptu Lodolandia, jest mobilność przyczep. Takie rozwiązanie eliminuje wiele czynności i kosztów związanych z remontem lokalu oraz adaptacją wnętrza. – Posiadamy gotowe, w pełni wyposażone mobilne punkty gastronomiczne. Uruchomienie działalności trwa ok. dwóch tygodni, z czego większość czasu zajmują formalności związane z pozyskaniem leasingu na działalność i rejestrację firmy. Współpracujemy z kilkoma bankami, które udzielają wsparcia finansowego naszym partnerom. Jesteśmy gwarantem wiarygodności naszych franczyzobiorców. Po podpisaniu umowy i dwudniowym szkoleniu w centrali firmy w Warszawie franczyzobiorca otrzymuje gotową przyczepę. Co więcej, punkty ze względu na mobilność, nie są na stałe przywiązane do danego miejsca. Jeśli dana lokalizacja nie spełni oczekiwań klienta, szukamy nowej. Dzięki temu franczyzobiorca kontynuuje sprzedaż i zachowuje płynność dochodów – mówi Krzysztof Dziukała. Tego typu rozwiązania i udogodnienia zachęcają franczyzobiorców do rozwoju swojej działalności i otwierania kolejnych punktów. Większość posiada po kilka punktów. Wśród franczyzobiorców jest również spora liczba pracowników centrali, co, jak podkreśla Marcin Olesiak, prezes zarządu spółki, jest najlepszym świadectwem potwierdzającym jakość. – Nasi ludzie znają model biznesowy od podszewki. Bardzo duża część z nich rozwija sieć z pozycji franczyzodawcy. To osoby pracujące w działach komercjalizacji, marketingu, sprzedaży czy działu szkoleń. Ich decyzja o współpracy franczyzowej jest więc całkowicie świadoma. Co więcej, działalność franczyzowa nie przeszkadza w pracy na etacie, czego przykładem są właśnie pracownicy Sweet Gallery. Kontrolę nad biznesem umożliwia system monitoringu połączony z telefonem komórkowym. 

Niemniej jednak lodziarnia nie może zostać bez bezpośredniej opieki właściciela. – Franczyzobiorca musi być obecny i osobiście nadzorować biznes – mówi Krzysztof Dziukała. Taka postawa jest niezbędna, żeby zachować najwyższą jakość produktu, placówki oraz całej sieci. Z tego względu standardy obsługi klienta muszą być rygorystycznie przestrzegane w każdym punkcie. – Lodolandia zawdzięcza sukces sztywnym regułom funkcjonowania każdej placówki. Nasz dział kontroli pilnuje procedur dotyczących przygotowania produktów i obsługi klienta. Nasze lody, gofry i desery wszędzie muszą smakować identycznie. To podstawa funkcjonowania sieci. Koncept Lodolandia jest tak przejrzysty i łatwy w prowadzeniu, że naprawdę trudno o potknięcia – mówi Izabela Samborska, koordynator punktów sprzedaży Lodolandia. Dowodem na to jest szybki rozwój konceptu za granicą, gdzie w ciągu roku spółka otworzyła kilkadziesiąt punktów Lodolandia (za granicą działająca pod międzynarodową marką Ice and Roll). Na liście są Niemcy, Słowacja i Wielka Brytania. W 2019 roku Sweet Gallery planuje zwiększyć zasięg o kolejne kraje. – Niedługo startujemy w Irlandii. Właśnie szkolimy partnerów, którzy będą rozwijać tam koncept Ice & Roll. Szukamy również przedstawicieli biznesowych w innych krajach, którzy będą pełnili funkcję agentów handlowych. Obecnie prowadzimy rozmowy we Francji, w Rumunii, Chorwacji oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii. Zgłaszają się też do nas potencjalni przedstawiciele z dużo bardziej odległych państw takich jak: Australia czy Bahrajn. Każdy nasz przedstawiciel będzie przez nas gruntownie przygotowany i przeszkolony. Mamy gotowy pakiet marketingowo-handlowy, który pozwala tzw. agentom sprawnie i kompetentnie reprezentować naszą firmę – mówi Michał Marciniak, dyrektor rozwoju rynków zagranicznych Sweet Gallery. Rolą partnerów zagranicznych jest pozyskiwanie franczyzobiorców na nowych rynkach.

Sweet Gallery oferuje dwa rodzaje współpracy zagranicznej – na zasadzie agenta handlowego i masterlicencjobiorcy. Podczas gdy agent koncentruje się na pozyskiwaniu i obsłudze franczyzobiorców, masterfranczyzobiorca dodatkowo odpowiedzialny jest za budowanie struktury sieci.

Pieniądze na start

Koszt inwestycji w pełni wyposażoną przyczepę Lodolandia wynosi ok. 109 tys. zł, z czego 10 tys. zł to wkład własny franczyzobiorcy. Reszta kwoty jest leasingowana. Miesięczna opłata licencyjna wynosi 500 zł, nie ma natomiast opłat za przystąpienie do sieci. Istnieje możliwość połączenia konceptu Lodolandia z konceptem Kołacz na Okrągło. Wydatek wzrasta do 139 tys. zł, ale franczyzobiorca zyskuje biznes całoroczny i zarabia przez 12 miesięcy. Sezon na lody trwa od 1 kwietnia do 30 września. Po tym okresie do sprzedaży wchodzą kołacze. Zmianie ulega fasada punktów i wyposażenie, natomiast maszynę do lodów zastępuje piec do wypieku kołaczy. Wszystko trwa dosłownie kilka godzin. Co prawda istnieje możliwość działania wyłącznie pod jedną marką, ale coraz więcej przedsiębiorców wybiera łączony biznes – mówi Krzysztof Dziukała.

Sweet Gallery wspiera swoich franczyzobiorców na każdym etapie zakładania i prowadzenia biznesu. Partner przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne, związane z rejestracją firmy, zatrudnieniem pracowników, prowadzeniem biznesu i sprzedażą. Firma oferuje również szkolenia dla menedżerów, osób zarządzających i pracowników, wsparcie marketingowe, serwis, zaopatrzenie, wiedzę dotyczącą produkcji lodów i kołaczy – przekazuje to, co najcenniejsze, czyli swoje know-how. Ponadto franczyzobiorcy otrzymują podręcznik operacyjny, filmy instruktażowe i procedury postępowania dla pracowników od otwarcia placówki do jej zamknięcia. Franczyzodawca zapewnia też dodatkowe szkolenia w punkcie sprzedaży franczyzobiorcy i wsparcie opiekuna handlowego podczas prowadzenia działalności. Firma ma też magazyn wysokiego składowania, z którego odbywa się dystrybucja towarów w Polsce i w Europie. Franczyzobiorcy wszystkie niezbędne produkty zamawiają w jednym miejscu. Biznes zwraca się w ciągu dwóch sezonów, ale są przypadki, że wystarczy tylko jeden. Przede wszystkim wszystko zależy od dobrej organizacji pracy franczyzobiorcy i jego zaangażowania. 

Sweet Gallery to jednak nie tylko twardy biznes. Firma udziela się również charytatywnie, organizując dla dzieci z domów dziecka różnego rodzaju rozrywkę – wyjścia do kina, basen, zabiera na lody i kołacze oraz inne aktywności, które rzadko organizują domy dziecka. – Poza tym to dla nas odskocznia od spraw biznesowych. Miło sprawiać komuś przyjemność, a w szczególności najmłodszym – mówi Marcin Olesiak, prezes zarządu Sweet Gallery.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł