Sushi ma się dobrze

Bar lub restauracja
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Koku Sushi prowadzi tylko dwa lokale własne. Pozostałe 18 to placówki franczyzowe.
– Miniony rok był dla naszej sieci bardzo korzystny. Otworzyliśmy sześć nowych restauracji: w Łodzi, Łomży, Krakowie, Białymstoku, Wałbrzychu i Katowicach. W sumie pod szyldem Koku Sushi działa obecnie 20 lokali w 17 miastach Polski. Żadna z naszych restauracji nie została do tej pory zamknięta i wszystkie zakończyły rok na plusie – mówi Urszula Olechno, współwłaścicielka Koku Sushi. – Z naszych obserwacji wynika, że sushi przestało być daniem dla określonych grup czy dla koneserów. Przychodzą do nas coraz młodsi klienci, wielu z nich to nastolatki.

Model do wyboru

Lokale Koku Sushi otwierane są w różnej wielkości miastach. Można je znaleźć w aglomeracjach, jak Warszawa czy Kraków. Ale franczyzodawca chętnie widzi swój szyld także w mniejszych ośrodkach.
– Konkurencja w największych miastach jest dość duża. Dlatego coraz chętniej kierujemy się do mniejszych miejscowości, liczących ponad 60 tys. mieszkańców, szczególnie do takich, w których będziemy pierwszą restauracją serwującą sushi – wyjaśnia Urszula Olechno. – Istnieje możliwość, by franczyzobiorcom z miast liczących mniej niż 150 tys. mieszkańców zapewnić wyłączność.

Jeśli chodzi o wybór konkretnej lokalizacji, to – jak twierdzi franczyzodawca wszystko zależy do specyfiki miejsca. Zwykle sprawdza się lokalizacja w centrum miasta, na starówce, przy ruchliwym deptaku czy rynku.
– Ale zawsze trzeba wziąć po uwagę wiele czynników, z których jednym z najważniejszych jest czynsz – podkreśla współwłaścicielka Koku Sushi. – Być może korzystniej byłoby na przykład wynająć lokal w jednej w uliczek w pobliżu rynku, gdzie opłaty za lokal są mniejsze. Warto posprawdzać różne warianty. Nasze sushi-bary dobrze funkcjonują też na dużych miejskich osiedlach, w galeriach handlowych i biznesowych częściach miast, jednak każdy przypadek zawsze należy rozpatrzyć indywidulanie. W kwestii wyboru lokalu polegamy na franczyzobiorcy, który najlepiej zna lokalny rynek i wie gdzie mieszkańcy miasta lubią spędzać wolny czas. W każdym przypadku jednak musimy zaakceptować wybraną lokalizację. Sprawdzamy czy w wybranym pomieszczeniu da się zorganizować zaplecze kuchenne, czy lokal spełnia wymogi Sanepidu, albo da się łatwo do nich dostosować, czy ma wszystkie niezbędne przyłącza.

Franczyzobiorcy mają do wyboru dwa formaty lokali: klasyczny sushi bar i restaurację w wersji premium, z alkoholami wysokoprocentowymi i możliwością organizowania większych imprez, np. biznesowych lunchy, uroczystości rodzinnych. Na bar sushi wystarczy lokal o powierzchni 80 m2 (optymalnie 90-100 m2). Na wersję premium potrzeba 120-150 m2.

Koszt inwestycji zależy od wybranego formatu i czy trzeba dostosować lokal do potrzeb gastronomii. Na start na pewno trzeba posiadać kapitał w wysokości 150-200 tys. zł. W przypadku restauracji premium należy liczyć się z wydatkiem rzędu 450 tys. zł. Jednorazowa oplata licencyjna wynosi 25 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 2,5 tys. zł (niezależnie od formatu). Nie ma opłat marketingowych.
– Oprócz wsparcia przy wyborze lokalizacji oferujemy też pomoc w zakresie doboru wyposażenia, opracowana aranżacji wnętrza, przygotowania projektów technologicznych i wymaganej dokumentacji. Oferujmy też czterotygodniowe szkolenie pracowników, podczas którego poznają receptury i uczą się przyrządzania naszych dań – wylicza Urszula Olechno. – Po starcie lokalu jesteśmy na bieżąco w kontakcie, korygujemy błędy, doradzamy i wspieramy. Prowadzimy też regularną kontrolę jakości we wszystkich lokalach. Obejmujemy naszych partnerów ogólnosieciowymi akcjami marketingowymi.

Dobry kontakt z klientem

Od kandydatów na franczyzobiorców franczyzodawca nie oczekuje doświadczenia w gastronomii. Licencjodawca podkreśla jednak, że ważne są pewne cechy osobowościowe.
– W pracy w gastronomii lepiej sprawdzają się osoby łatwo nawiązujące kontakt z ludźmi, towarzyskie, opanowane. Atmosfera w lokalu często jest równie ważna jak jego wystrój czy menu, a tworzą ją przede wszystkim pracujący w nim ludzie – uważa Urszula Olechno. – Zainteresowani rozpoczęciem działalności powinni się też nastawić na to, że przez pierwsze miesiące, zanim lokal zaistnieje w lokalnej świadomości i zyska stałych klientów, trzeba być w nim niemal dzień i noc. Muszą liczyć się tym, że będzie to bardzo intensywny i pracowity okres.

Franczyzodawca zapewnia, ze lokale stają się rentowne dość szybko, nawet już po dwóch miesiącach od uruchomienia. Na ten rok koncept ma już zaplanowane trzy kolejne otwarcia: w Grudziądzu, Gnieźnie i Szczecinie.
– Prowadzimy rozmowy z kolejnymi pięcioma partnerami – dodaje Urszula Olechno. – Mamy też wiele zapytań z zagranicy, głównie z Czech, Anglii i Litwy.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł