Zyski przez okrągły rok

Krzysztof Borowiec, dyrektor sprzedaży
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sweet Gallery z zadowoleniem podsumowało sezon letni. Trwające od kwietnia upały sprawiły, że częściej niż w zeszłym roku kupowaliśmy lody. – Placówki potrafiły generować utarg w wysokości powyżej 50 tys. zł w miesiącu. Rzeczywiście, pogoda w tym roku wyjątkowo nam sprzyjała. Nawet nasi nowi franczyzobiorcy, którzy uruchomili biznes  dopiero w lipcu zaczęli szybko zarabiać i zamknęli sezon z zyskiem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zyski zależą oczywiście od stałych kosztów m.in. od czynszu, liczby pracowników, a także od warunków atmosferycznych. Niemniej jednak standardowy zysk dla franczyzobiorcy z biznesu lodowego waha się od ok. 10 do ok. 20 tys. zł miesięcznie.Teraz skupiliśmy się na okresie jesienno-zimowym. Nasze placówki z lodami przeszły rebranding i działają pod marką Kołacz na Okrągło. Takie rozwiązanie wprowadziliśmy w zeszłym roku, dzięki czemu mamy biznes całoroczny. To prawdziwy majstersztyk – mówi Marcin Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery, spółki zarządzającej sieciami Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab.

Dzięki temu franczyzobiorcy mogą zarabiać przez cały rok. – Zależało nam, żeby w 100 proc. wykorzystywać nasz koncept przez 12 miesięcy.

Co prawda Sweet Gallery umożliwia wciąż działalność pod jedną marką – Lodolandia lub Kołacz na Okrągło, to coraz więcej partnerów decyduje się na łączony koncept Lodo-Kołacz, zwłaszcza że koszty inwestycji są niemal takie same.
 – Bardzo proste są też kwestie związane z organizacją całego biznesu oraz rebrandingiem placówki, który polega na zmianie zewnętrznej witryny punktu, a maszyna do lodów zastępowana jest sprzętem do wypieku kołaczy. Rebranding jest natychmiastowy. Wszystko trwa od 2-5 godzin. Można więc jeszcze tego samego dnia ruszyć ze sprzedażą kołaczy – mówi Filip Bachowski, właściciel dwóch punktów franczyzowych Lodolandia i jednego Lodo-Kołacza.

Kołacz jest nowością w Polsce, która podbija serca konsumentów i dobrze się sprzedaje. – Zacząłem od Lodolandii w 2015 roku, ale gdy tylko pojawił się koncept Lodo-Kołacz, szybko się na niego zdecydowałem. Biznes prowadzę z żoną, dlatego jesteśmy w stanie nadzorować trzy punkty. Przy większej liczbie placówek można pozwolić sobie na zatrudnienie menedżera – mówi Filip Bachowski. 

Warunkiem wejścia w koncept Lodo-Kołacz jest wkład własny w wysokości ok. 10 tys. zł, natomiast pozostała kwota inwestycji jest leasingowana. Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty, co jest szczególnie ważne na początku działalności. Biznes zwraca się mniej więcej w trzecim sezonie od otwarcia, pod warunkiem należytego zaangażowania przez franczyzobiorcę. Każdy franczyzobiorca w jednym punkcie zatrudnia od trzech do pięciu osób. – Taka liczba pracowników jest konieczna ze względu na dwunastogodzinny tryb pracy punktów, dopasowany do godzin otwarcia centrów handlowych – mówi Filip Bachowski. Pracownikami placówek są najczęściej młodzi ludzie – studenci lub uczniowie, którzy pracują w wakacje lub w weekendy w ciągu roku. To się wiąże z nieregularnym trybem pracy, dlatego przy większej liczbie pracowników łatwiej ułożyć grafik.

W Lodolandii czy w sieci Kołacz na Okrągło większość franczyzobiorców posiada po kilka placówek. – Kontrolę nad biznesem ułatwia system monitoringu, dzięki któremu w telefonie komórkowym widać, co się dzieje w poszczególnych punktach sprzedaży. Niemniej jednak raz na kilka dni trzeba osobiście skontrolować biznes – mówi Filip Bachowski. 

Kołacz na Okragło dołączył do portfela Sweet Gallery w 2016 roku, a więc jest o trzy lata młodszym konceptem od Lodolandii, która zadebiutowała w 2013 roku, upowszechniając lody świderki. – Ucywilizowaliśmy branżę, która wcześniej należała do mało estetycznych budek z lodami. Obecnie wartość rynku lodowego rośnie co rok o kilkanaście procent. Chcemy wykorzystać ten potencjał i zbudować pozycję czołowego gracza w branży. Aktualnie Lodolandia zajmuje 15 proc. rynku lodowego w Polsce w segmencie małych punktów gastronomicznych. Już teraz jesteśmy jedną z najbardziej liczących się lodowych sieci w Polsce. Do tego rozwijamy jeszcze markę Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab, co daje ponad 530 punktów, które roczną sprzedaż notują na poziomie 150-160 mln zł – mówi Marcin Olesiak. W najbliższych miesiącach w kolejce do otwarcia jest co najmniej 70 punktów. Gwarancją inwestycji są podpisane umowy na wynajem lokalizacji m.in. z galeriami i centrami handlowymi. – Działalność franczyzową można zacząć natychmiast. Zapewniamy lokalizacje i całą infrastrukturę w postaci gotowych punktów sprzedaży. Licencjobiorca od razu skupia się na sprzedaży, co też przyspiesza zwrot inwestycji w biznes. Lody to produkt prosty, znany i wszechobecny. Podstawą sukcesu Lodolandii oraz marki Kołacz na Okrągło są przede wszystkim lokalizacje – mówi Krzysztof Borowiec, dyrektor sprzedaży.

Sweet Gallery skupia się na współpracy z galeriami i centrami handlowymi. Oprócz tego ma umowy ramowe z Tesco, Kauflandem, Carrefourem, Intermarche i siecią E.Leclerc, które umożliwiają rozwój jej placówek w pobliżu marketów w całym kraju. – Mamy dział komercjalizacji, który codziennie pozyskuje nowe lokalizacje – mówi Marcin Olesiak. Firma stale monitoruje rynek i inwestycje, które dopiero są w fazie realizacji. – Mniejsze centra i parki handlowe mamy zarezerwowane już w trakcie budowy. Działamy szybko, bo tylko w ten sposób możemy zająć bardzo korzystne miejsca pod względem sprzedażowym – mówi Damian Chmielowiec, dyrektor rozwoju sieci Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab oraz franczyzobiorca trzech placówek Lodolandia.

Firmę interesują lokalizacje na zewnątrz obiektów handlowych, a konkretnie przy wejściu, przez które przechodzą wszyscy klienci, a więc każdy z nich zauważy punkty Lodolandia lub Kołacz na Okrągło. – Takiej gwarancji nie daje natomiast lokalizacja w środku budynku. Większość kupujących ma utarte ścieżki, prowadzące do ich ulubionych sklepów, przez co pozostałe są omijane – mówi Damian Chmielowiec. – Trzeba być widocznym. To jest podstawowa zasada tego biznesu, której bardzo przestrzegamy. Nasze produkty są kupowane pod wpływem chwili – mówi Damian Chmielowiec. Jak podkreśla, jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie w biznesie jest lokalizacja. Na tym też opiera się koncept Kołacz na Okrągło, Lodolandia i Bafra Kebab. – Skrupulatnie dobieramy każde miejsce. Jeśli wchodzimy w nową lokalizację, nie podpisujemy umowy o współpracy na dłużej niż rok. 12 miesięcy to jest optymalny okres, żeby sprawdzić potencjał danego miejsca. Jeśli nie spełni naszych oczekiwań, wówczas przenosimy biznes, ponieważ punkty naszej sieci są mobilne i umożliwiają działalność niemal w każdym miejscu. Kiedy sprzedaż spełnia nasze oczekiwania, wtedy przedłużamy współpracę o kilka lat – dodaje Damian Chmielowiec.  

W 2018 roku Sweet Gallery zaczęła rozwój sieci także w małych miastach od 5 tys. mieszkańców. – Często nasze punkty stają się tam najmodniejszym miejscem, które skupia niemal całą społeczność. Pełnimy funkcję gastronomii i rozrywki, której brakuje w najmniejszych miastach – mówi Marcin Olesiak. Damian Chmielowiec przyznaje, że do niedawna tego typu lokalizacje były przez firmę niedoceniane. – Okazało się, że tamtejsze placówki dorównują poziomem sprzedaży do tych z większych miast przy centrach i galeriach handlowych, a nawet czasem je przewyższają, bo nie ma wielu innych atrakcji – mówi Damian Chmielowiec. Według niego, czasem z pozoru mniej atrakcyjne miejsce może okazać się lepsze od tego, gdzie są tłumy. – W mniejszych miejscowościach i parkach handlowych brakuje deserów i lodów. Są tam najczęściej sklepy z produktami priorytetowymi, czyli spożywcze, apteki itd. W związku z tym przyjeżdżają też do nas klienci z okolicznych miejscowości. Dzięki temu jesteśmy rozpoznawalni – mówi Krzysztof Borowiec. W takich miejscowościach szybciej też uruchamia się działalność. – W ciągu godziny załatwiam formalności związane z zainstalowaniem punktu w konkretnym miejscu. To głównie dlatego, że warunki współpracy ustalam bezpośrednio z właścicielem parku handlowego czy supermarketu. W galeriach handlowych rozmowy trwają nawet pół roku – mówi Damian Chmielowiec. Co prawda obecnie 95 proc. wszystkich punktów znajduje się przy centrach i galeriach handlowych w dużych miastach, to szybkie tempo rozwoju w mniejszych miejscowościach wkrótce te proporcje zmieni.

Rozwój sieci jest dynamiczny. Między innymi dzięki temu, że spółka posiada gotowe, w pełni wyposażone mobilne punkty gastronomiczne. Na bieżąco utrzymuje flotę kilkudziesięciu przyczep. Po podpisaniu umowy franczyzowej i po szkoleniu w centrali firmy w Warszawie natychmiast stawiamy punkt w docelowej lokalizacji i wspólnie z franczyzobiorcą otwieramy biznes. Cały proces przystąpienia do sieci trwa mniej więcej dwa tygodnie. Najwięcej czasu zajmują formalności związane z rejestracją działalności. Z naszej strony wszelkie działania prowadzące do uruchomienia biznesu trwają bardzo krótko, bo wiemy, że dla franczyzobiorcy każdy dzień sprzedaży jest cenny – mówi Krzysztof Borowiec.

Sweet Gallery wspiera swoich franczyzobiorców na wielu płaszczyznach działania – począwszy od przygotowania do biznesu, jak i w trakcie działalności. – Wdrażamy partnerów już od pierwszego dnia, kiedy podpiszą z nami umowę. Każdy partner przechodzi u nas szkolenia teoretyczne i praktyczne. Teoretyczne obejmują szeroki zakres zagadnień, począwszy od formalności związanych z rejestracją firmy, zatrudnianiem i zarządzaniem pracownikami oraz wszelkich aspektów formalnych z tym związanych, optymalizacją i kontrolą strat itd. Jeśli chodzi o praktyczny aspekt działalności, to naszym partnerom przekazujemy wiedzę m.in. w zakresie produkcji lodów, gofrów, kołaczy,  jakości i obsługi klientów i przeprowadzenia promocji produktów. Szkolenia odbywają się w centrali firmy w Warszawie. W szkoleniu bierze udział franczyzobiorca i menedżer. Oprócz tego partnerzy otrzymują m.in. podręcznik operacyjny, filmy instruktażowe i procedury postępowania dla pracowników od otwarcia placówki do jej zamknięcia. To taka nasza „biblia”– mówi Anna Dylewska, koordynator Działu Szkoleń. Firma oferuje również dodatkowe szkolenia, już w punkcie sprzedaży u franczyzobiorcy. Partnerzy mają też opiekuna handlowego.

Dział marketingu wspiera franczyzobiorców, przygotowując wszelkie materiały reklamowe i wprowadza dodatkowe elementy, które podnoszą sprzedaż, np. ławki, leżaki, parasole, potykacze etc.

Firma ma magazyn wysokiego składowania z którego odbywa się cała dystrybucja towarów. Franczyzobiorcy wszystkie niezbędne produkty zamawiają w jednym miejscu. Firma obecna jest również na rynkach zagranicznych pod szyldem Ice and Roll (Lodolandia) i Cake and Roll (Kołacz na Okrągło). Na Słowacji funkcjonuje kilkanaście placówek franczyzowych zarządzanych przez franczyzobiorców z południa Polski. W Niemczech koncept biznesowy rozwija masterfranczyzobiorca, który posiada pięć punktów własnych i ma już kilku franczyzobiorców. W Wielkiej Brytanii działają cztery placówki – dwie w Manchesterze, jedna w Liverpoolu i w Londynie. W 2019 roku Sweet Gallery planuje powiększyć zasięg o Rumunię i Chorwację.

Prowadzi również rozmowy z partnerami ze Szwecji i z Litwy – Jesteśmy mile zaskoczeni zainteresowaniem naszym konceptem franczyzowym w tak dalekich krajach jak Australia i Bahrajn. Wynika to z łatwości zaadaptowania naszego modelu biznesowego na rynkach zagranicznych – mówi Michał Marciniak, odpowiedzialny za rozwój sieci Ice and Roll i Cake and Roll na rynkach zagranicznych. Model biznesowy Lodolandia i Kołacz na Okrągło cechuje się wysoką rentownością w Polsce, a po wprowadzeniu na rynki zachodnie jeszcze zyskuje na atrakcyjności, dzięki korzystnemu przelicznikowi walut. Nasz najlepszy punkt franczyzowy znajduje się w Wielkiej Brytanii, gdzie miesięczny utarg potrafi wynieść ponad 20 tys. funtów, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę niemal 100 tys. zł – mówi Michał Marciniak.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł