Smaczna inwestycja

Danie dla łasucha
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Krzysztof Tkacz i Dariusz Nyga od 2011 roku prowadzą w Skarżysku-Kamiennej pizzerię Biesiadowo. Gdy zaczynali, nie mieli żadnego doświadczenia w gastronomii. – Obaj prowadziliśmy własne firmy transportowe – opowiada Krzysztof Tkacz. – W pewnej chwili pomyśleliśmy, że fajnie byłoby zainwestować też w inną branżę, by mieć dodatkowe źródło dochodów. 

Wybór padł na gastronomię. Wtedy – zresztą dziś także – triumfy na polskim rynku święciła pizza. Panowie postanowili więc otworzyć pizzerię. Ale konkurencja w tym segmencie była już wtedy spora. Mieli więc świadomość, że nie będzie im łatwo się przebić – zwłaszcza jako gastronomicznym amatorom. – A w takiej sytuacji albo musisz się zwrócić o wsparcie do kogoś, kto zna się na danej branży, albo być gotowym na to, że twój biznes długo nie pociągnie – uważa Krzysztof Tkacz.

Zaczęli więc poszukiwania franczyzodawcy i – jak mówią – w oko wpadło im Biesiadowo, które w tamtym okresie miało już franczyzowe doświadczenie. – Poczytaliśmy o sieci. Wiedzieliśmy, że prężnie się rozwija, że ma już kilkadziesiąt lokali. W Kielcach, gdzie mieszkamy, spróbowaliśmy ich pizzy i stwierdziliśmy, że to jest biznes, w który warto zainwestować – opowiadają.

Ale w Kielcach Biesiadowo już było. A oprócz niego wiele innych pizzerii. – Poza tym w tamtym czasie ciężko było znaleźć w tym mieście atrakcyjny lokal, a ceny najmu były bardzo wysokie – wspomina Krzysztof Tkacz.
Zdecydowali więc, że spróbują szczęścia poza Kielcami. Zaczęli rozglądać się po okolicznych miasteczkach. W końcu odpowiedni lokal znaleźli w Skarżysku-Kamiennej.

Pędzle w dłoń

Przygotowania do uruchomienia skarżyskiej pizzerii trwały pół roku. – Długo, ale dlatego, że postanowiliśmy wszystko robić sami – podkreśla Krzysztof Tkacz. – Oczywiście, przy robieniu instalacji hydraulicznych czy elektrycznych korzystaliśmy z pomocy fachowców, ale sami kładliśmy płytki, malowaliśmy ściany i robiliśmy wiele innych rzeczy.

A pracy było sporo. W lokalu wcześniej mieścił się sklep, więc nie był przystosowany do potrzeb gastronomii. Franczyzobiorcy, oprócz półrocznego wysiłku, zainwestowali w niego ok. 100 tys. zł. Zgodnie z obowiązującą w sieci stylistyką, jest zaaranżowany w stylu góralskiej chaty. Ma 97 m2 powierzchni i pomieści 34 gości. – Największym wydatkiem było wyposażenie lokalu w sprzęt gastronomiczny – ocenia Krzysztof Tkacz. – Także wydatki na wentylację były duże.

Oczywiście, zanim otworzyli lokal dla gości, pojechali na szkolenie do franczyzodawcy. Jak mówią, najbardziej interesował ich proces przygotowywania menu, bo była to dla nich całkowita nowość. – W szkoleniach wzięła też udział nasza cała załoga, którą w tamtym momencie mieliśmy już skompletowaną – mówi Krzysztof Tkacz. – Kilka lat temu łatwiej było o dobrych pracowników.

Otwarcie pizzerii zaplanowano na luty. Dla gastronomii zima to nie jest najlepszy czas, ale franczyzobiorcy Biesiadowa postanowili wesprzeć się akcją promocyjną. Mieszkańcy dowiedzieli się o nowej pizzerii z ulotek, rozdawanych na ulicach Skarżyska. Poza tym w mniejszym mieście szybciej działa też poczta pantoflowa. A otwarcie nowego lokalu jest samo w sobie wydarzeniem. – Już od samego początku nie musieliśmy dokładać do funkcjonowania lokalu – podkreśla Krzysztof Tkacz. – Od pierwszych miesięcy pizzeria zarabiała na koszty stałe.

Poznać lokalny rynek

W każdy poniedziałek obaj wspólnicy przyjeżdżają do pizzerii, by m.in. razem zająć się złożeniem cotygodniowego, dużego zamówienia na produkty. Realizują je w hurtowni należącej do franczyzodawcy, czyli firmy Wojtex. W poniedziałki starają się też załatwiać inne najważniejsze dla funkcjonowania lokalu sprawy. – Pozostałymi rzeczami dzielimy się na bieżąco – mówi Krzysztof Tkacz. – Jesteśmy w stałym kontakcie, ten z nas, który akurat ma czas, jedzie do lokalu. Zatrudniliśmy też kierowniczkę, która czuwa nad bieżącym funkcjonowaniem pizzerii. Poza tym założyliśmy monitoring, na komputerach mamy podgląd na to, co się dzieje w lokalu. Możemy nim zarządzać nawet zdalnie. To dla nas ważne, bo prowadzimy też przecież obaj inne firmy.

Skarżysko ma oficjalnie około 50 tys. mieszkańców. Ale, jak przez ostatnie lata zdążyli zauważyć franczyzobiorcy Biesiadowa, wielu z nich wyjechało do pracy „w Polskę” albo za granicę. – Dlatego prowadzenie biznesu w takim miasteczku różni się od prowadzenia działalności w dużym mieście – podkreśla Krzysztof Tkacz. – Franczyzobiorcy z większych miast ostrzegali nas np. przed tym, że latem interesy będą szły gorzej. U nich dzieje się tak chociażby z powodu wyjazdu studentów. Tymczasem w Skarżysku jest odwrotnie. Latem mieliśmy bardzo dobre obroty, bo wielu mieszkańców, na co dzień pracujących za granicą, przyjechało na urlop do rodziny. A już od września obroty nieco spadły. Każde miejsce ma swoją lokalną specyfikę i trzeba to brać pod uwagę przy planowaniu biznesu.

Do skarżyskiego Biesiadowa przychodzą klienci w różnym wieku: i rodziny z dziećmi, i młodzież na towarzyskie spotkania, i osoby starsze. – Mamy stałych klientów, np. starsze małżeństwa, które zaglądają do nas regularnie, raz na tydzień czy raz na dwa tygodnie – opowiada Krzysztof Tkacz. – Personel ich rozpoznaje i widząc takich gości w progu, od razu wstawia wodę na herbatę i zaczyna przygotowywać ich ulubioną pizzę. Dla klientów to ważne, bo dzięki temu wiedzą, że nie są dla nas anonimowi.

Skarżysko, choć niewielkie, ma kilka pizzerii, sieciowych i lokalnych, niezrzeszonych. Trzeba więc dbać o to, by się wyróżnić. – Konkurujemy jakością – podkreśla franczyzobiorca Biesiadowa. – Oczywiście, można znaleźć tańszą pizzę niż nasza. Ale trzeba wiedzieć, że korzystanie z tańszych składników odbije się nie tylko na cenie produktu, ale też na jego jakości.

Przez te kilka lat Biesiadowo wpisało się już trwale w krajobraz Skarżyska-Kamiennej. I choć, jak to zwykle w gastronomii, bywają lepsze i słabsze okresy, to franczyzobiorcy mogą być zadowoleni ze swojego wyboru.
 

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł