Lody po sezonie

Model do wyboru
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

W ostatnim sezonie właściciele lodowych biznesów nie mogli narzekać. Choć Polacy zjadają o wiele mniej lodów niż Amerykanie – w USA jest to 20 litrów rocznie na głowę, w Polsce cztery, i to gównie latem – to piękna pogoda zdecydowanie nakręcała w tym roku sprzedaż. Ale lato i wyjątkowo ciepła tegoroczna jesień przeszły do historii. Około 80 proc. lodziarni w Polsce, przede wszystkim mobilnych, kontenerowych, sezonowych, zakończyło sprzedaż w październiku. Pozostałe 20 proc., które decyduje się na handel zimą, musi się do tego okresu przygotować. Choć i tak trzeba liczyć się z faktem, że zyski do maja będą mniejsze.

Zimne z gorącym

Jesienią i zimą szanse na zarobek mają lodziarnie stacjonarne.
– Jednak same lody w ofercie teraz już nie wystarczą. Często bywają tylko dodatkiem – mówi Artur Kaczyński, reprezentujący Wytwórnię Lodów Polskich „u Lodziarzy”. – Namawiam, żeby zatrudnić dobrego baristę. Zimą wypijamy więcej kawy, uważamy że dodaje energii, stawia nas na nogi. A jeśli już idziemy na kawę do lokalu, to chcemy, by zaserwowano nam coś wyjątkowego, wyszukanego, czego nie zrobilibyśmy sobie w domu. Stąd popularność kaw z różnymi dodatkami, takimi jak kardamon, cynamon, lody. Poza kawą w naszych lokalach serwujemy herbaty. Ale herbata też powinna być specjalna, inna niż w domu, podawana z dodatkiem powideł, suszonych owoców, aromatycznych przypraw, takich jak np.: imbir, goździki, pigwa czy alkohol. 
Artur Kaczyński radzi też wzbogacić ofertę o różnego rodzaju ciasta, które można serwować właśnie z lodami.
– Zestaw zimne z gorącym to jest to, co klienci lubią najbardziej. Dowodem na to niech będzie niesłabnąca popularność naszego Bąbel Wafla, czyli lodów podawanych w ciepłym, gofrowym rożku, formowanym w obecności klientów – dodaje.
Lodziarze podkreślają też, że warto na sezon jesienno-zimowy zmienić trochę wystrój lokalu. Na stolikach można ustawić świece, dodać poduchy lub nawet koce, a w okolicach Bożego Narodzenia postarać się o świąteczne dekoracje.

Poza lodziarniami w stylu kawiarnianym w zimie dobrze funkcjonują też tzw. wyspy w galeriach handlowych. W ich przypadku notuje się najmniejszy spadek obrotów.
– Klienci galerii kupują w tym okresie lody, kierując się podobnymi motywami jak latem – zauważa Artur Kaczyński. – Po sklepowej bieganinie, zgrzani i zmęczeni, chcą po prostu ochłodzenia i odpoczynku.
Trzeba dodać, że w chłodne dni lodziarze, aby przyciągnąć klientów, oferują też szereg promocji i rabatów. Jest to też okres, kiedy wprowadzają nowinki i więcej eksperymentują ze smakami. Wytwórnia Lodów Polskich wprowadza po sezonie letnim np. smaki piernikowe, cynamonowe czy imbirowe.

Model na lato i zimę

W minionym sezonie pod szyldem „u Lodziarzy” działało ponad 90 franczyzowych lodziarni, serwujących lody rzemieślnicze. Franczyzodawca proponuje cztery modele współpracy. Pierwszy z nich to lodziarnia wraz z manufakturą, w której lody produkowane są na miejscu. Właściciel zarabia nie tylko na sprzedaży, może też zaopatrywać okoliczne lodziarnie, restauracje, kawiarnie, cukiernie. Minimalny koszt inwestycji to ok. 150 tys. zł netto – to wydatki na podstawowe urządzenia, niezbędne do rozpoczęcia produkcji. Dodatkowo należy kupić mroźnię oraz doliczyć koszt adaptacji lokalu. Drugi format to lodziarnia prowadząca tylko sprzedaż. Gotowe lody są dostarczane z najbliższej manufaktury. Inwestycja zaczyna się od kwoty ok. 25 tys. zł netto, ale do tego należy też doliczyć zakup mroźni i koszty adaptacji lokalu. Trzecią formą współpracy jest mobilny punkt sprzedaży, czyli riksza. Można ją kupić za 23,5 tys. zł, albo wynająć tylko na wakacje. Za wypożyczenie płaci się 2,1 tys. zł miesięcznie. Można też wziąć rikszę w leasing.

Ostatni model to całoroczna wyspa w galerii handlowej, prowadząca wyłącznie sprzedaż. Koszt jej wykonania to ok. 20 tys. zł. Oprócz know-how i pomocy w uruchomieniu punktu, franczyzodawca zapewnia partnerom także szkolenia, m. in. z zakresu produkcji, obsługi maszyn, przygotowywania deserów, kontaktu z klientem.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł