Znana marka ogłasza odwrót

Gdzie indziej sie udało
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Dunkin' Donuts, sieć kawiarni serwujących amerykańskie pączki z dziurką, dwukrotnie próbowała ekspansji na polskim rynku. Po raz pierwszy marka zawitała nad Wisłę jeszcze w latach 90. Jednak po kilku latach walki o podniebienia klientów musiała się wycofać – zdaniem ekspertów gastronomicznych pączki w amerykańskim stylu nie trafiły w polskie gusta, przyzwyczajone do tradycyjnych wypieków.
Po raz drugi Dunkin' Donuts pojawił się w Polsce w 2015 roku. Marka podpisała umowę masterfranczyzy z firmą Varsovia Food Company, która miała się zająć rozbudową sieci w naszym kraju. Zapowiadano, że w ciągu najbliższych lat Polsce otwarte zostaną 44 lokale.
 Kontynuując strategię ekspansji Dunkin' Donuts w całej Europie, mamy przyjemność zapowiedzieć nasze wejście na rynek polski – mówił wówczas Paul Twohig, prezes Dunkin’ Donuts na Stany Zjednoczone i Kanadę oraz Dunkin’ Donuts & Baskin-Robbins na Europę i Amerykę Łacińską. – Polska charakteryzuje się dynamicznym rozwojem kultury picia kawy, a rynek stale się rozrasta, dlatego szacujemy, że propozycja Dunkin’ Donuts spotka się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród naszych polskich klientów. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z grupą osób z firmy Varsovia Food Company, które mają duże doświadczenie w branży i świetny plan na rozwój marki w Polsce.
A Michael Motz, prezes spółki Varsovia Food Company dodawał, że jego ambicją jest, by lokale Dukin' Donuts stały się dla Polaków idealnym miejscem na poranna kawę czy popołudniowa przekąskę. W dalszej perspektywie rozważał udzielanie licencji na biznes indywidualnym franczyzobiorcom. Niestety, wygląda na to, że rzekomo świetny plan rozwoju jednak zawiódł. Ostatecznie Varsovia Food Company udało się zrealizować osiem otwarć – w Warszawie oraz w Łodzi. A w ostatnich miesiącach kawiarnie zaczęły kolejno znikać z rynku. Zostały tylko trzy – w stolicy. Wczoraj na facebookowym profilu marki pojawiła się informacja, że i one zostaną zamknięte.
„Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy i, niestety, lokale Dunkin' Donuts po 3 latach znikają z mapy Polski. Ta smutna decyzja nie była łatwa, ale w zaistniałych okolicznościach okazała się konieczna. Dziękujemy za wszystkie wspólnie zjedzone donuty. Będziemy za Wami tęsknić i zapraszamy dziś na Świętokrzyską 16 na wyprzedaż ostatnich donutów i pamiątek na otarcie łez. Lokal będzie otwarty do ostatniego donuta. Donut worry, be happy, dziękujemy”.
Telefony w jeszcze działających lokalach marki wczoraj nie odpowiadały. Wysłaliśmy do firmy maila z prośbą o komentarz i odpowiedzi na pytania, czym jest spowodowana decyzja o zamknięciu lokali. Nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.

Dunkin Donuts ma obecnie ok. 12 tys. lokali w 36 krajach. Czemu w Polsce odniósł porażkę?
 Nie znamy szczegółów umowy masterfranczyzowej więc trudno spekulować, dlaczego ekspansja marki Dunkin Donuts się nie powiodła. Polski rynek gastronomiczny jest obecnie bardzo konkurencyjny i wszystkie firmy, które chcą na niego wejść, powinny się z tym liczyć. Nie można zakładać, że sprawdzony w innych krajach brand będzie samograjem – podkreśla Dominik Szulowski, starszy menedżer ds. relacji korporacyjnych w McDonald's Polska. – Coraz trudniej np. pozyskiwać atrakcyjne lokalizacje. To już nie są lata 90., gdy za niewygórowane kwoty można było kupić nieruchomości w kluczowych miejscach. Drugą sprawą jest budowanie świadomości marki wśród klientów. To praca na długie lata. McDonald's, wchodząc na polski rynek miał już rozpoznawalną markę, ale firma i tak miała świadomość, że czeka ją długoterminowy rozwój. Kwestią zasadniczą jest jednak unikalność oferty – to, czym marka wyróżnia się na tle innych a także właściwa polityka cenowa. Polacy mają coraz większe oczekiwania, ale cena w ich decyzjach zakupowych wciąż odgrywa kluczową rolę.

Łukasz Jarema, współwłaściciel konceptu Stara Pączkarnia, który rozwijał też takie marki jak Columbus Coffee, Etno Cafe czy Grupę Gastronomiczną The Best Restaurants zauważa, że wielu zagranicznym markom brakuje wrażliwości na polskiego klienta.
 Często przy implementowaniu amerykańskiego konceptu na rynek polski przenosi się ceny 1:1, nie pamiętając o tym, że wartość złotówki jest kilkukrotnie niższa. Nasz rynek nie jest gotowy na taki produkt w wersji premium – zauważa Łukasz Jarema. – Poza tym rynek kawiarniany w Polsce jest dość mocno nasycony i nie jest łato przebić się na nim. Kolejną sprawą są wysokie koszty prowadzenia działalności, czyli duże koszty pracownicze, połączone z wysokimi czynszami i rosnącymi cenami surowców. Być może przy 20 czynnych lokalizacjach udałoby się osiągnąć rentowność, ale przy mniejszej liczbie kawiarni na pewno było to trudne.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł