Firma dla rolnika

Szkolenie na start
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marcin Korba ma własne gospodarstwo. Choć oznacza to dużo pracy, postanowił, że jeszcze poszerzy i zdywersyfikuje swoją działalność. Od dawna obserwował, jak wygląda prowadzenie sklepu z asortymentem dla rolników.
– Sam byłem klientem sieci sklepów Grene. W końcu postanowiłem porozmawiać z właścicielami marki o możliwości współpracy – opowiada Marcin Korba.
I udało się. W styczniu tego roku właściciel gospodarstwa z Tucholi otworzył sklep z asortymentem rolniczo-technicznym.

Poważna inwestycja

Klientami sklepów Grene są głównie właściciele gospodarstw, którzy zaopatrują się w sprzęt i akcesoria rolnicze. Z oferty korzystają jednak również osoby niezwiązane z branżą rolniczą. Poza częściami do maszyn czy ciągników, w sklepach można bowiem kupić artykuły do domu i ogrodu, zabawki, odzież roboczą. Firma rozwija się zarówno za pomocą jednostek własnych, jak i franczyzowych. Tych ostatnich jest już 72. Aby ruszyć z własnym biznesem pod marką Grene, należy najpierw wypełnić formularz zgłoszeniowy. Franczyzodawca weryfikuje treść kwestionariusza, a następnie siada do wstępnych rozmów z wybranymi przedsiębiorcami.
– Franczyzodawcy Grene starają się nie podejmować pochopnych decyzji. Zanim podpisaliśmy umowę, sprawdzili dokładnie, czy będę mógł otworzyć i zarządzać sklepem – podkreśla Marcin Korba.
Osoba, która chce poprowadzić ten biznes, musi założyć własną działalność gospodarczą. Niezbędny jest również lokal o powierzchni minimum 200 m2. Sklep Grene w Tucholi ma 330 m2. Marcin Korba przyznaje, że znalezienie odpowiedniego lokalu w okolicy Tucholi nie było łatwe. Pomocną dłoń wyciągnęli franczyzodawcy.
– Najpierw jeździłem do innych placówek, żeby zobaczyć jak wygląda modelowy sklep Grene. Po jakimś czasie wspólnie z pomysłodawcami znaleźliśmy odpowiednie pomieszczenie – opowiada Marcin Korba.
Za otwarcie sklepu Greme trzeba sporo zapłacić. Na wstępie franczyzobiorca musi zainwestować w firmę około 0,5 mln złotych. Koszt wyposażenia sięga 100-200 tys. zł netto, a wstępnej opłaty licencyjnej 20 tys. zł netto. Marcin Korba zdradza, że najwyższy wydatek, rzędu 300 tys. zł netto, generuje samo zatowarowanie punktu. Licencjobiorca płaci comiesięczną opłatę franczyzową w postaci procentu od generowanych obrotów. Na zwrot kosztów inwestycji – według szacunków firmy - będzie musiał poczekać około 5 lat.

Wsparcie nie tylko na starcie

Franczyzobiorca z Tucholi nie miał wcześniej doświadczenia sprzedażowego. Bardzo przydały mu się więc dwutygodniowe szkolenia, organizowane przez centralę firmy, w których wziął udział razem z pracownikiem. Dopiero po tym czasie stanął samodzielnie za ladą. Licencjodawca regularnie doradza mu, ile produktów danego rodzaju powinien zamówić do sklepu.
– Rozliczamy się za towar co 60 dni. Franczyzodawcy codziennie uzupełniają półki sklepu o artykuły, które sprzedaliśmy. Dzięki temu nie musimy się martwić o wybór zaopatrzenia – mówi Marcin Korba. - Jesteśmy z centralą w stałym kontakcie. W razie jakichkolwiek pytań i problemów, mogę się zwrócić do szefa regionu. Dostałem też bazę kontaktów do osób z branży, które służą radą w kwestii specyfiki zamówionych produktów.
Oprócz wsparcia w bieżącej sprzedaży, franczyzodawcy udostępniają partnerom materiały marketingowe. Regularnie wydają bezpłatną gazetkę, która jest dostarczana do domów stałych klientów. Za reklamę sklepu w Tucholi odpowiada żona franczyzobiorcy.
– Zamieszczamy ogłoszenia o naszym punkcie w lokalnej gazecie. Jeździmy też po okolicznych wsiach i rozwieszamy plakaty. Chcemy wypromować się wśród osób, które jeszcze o nas nie słyszały – wyjaśnia Marcin Korba.
Franczyzobiorca nie wyklucza otwarcia kolejnego punktu. Wszystko z myślą o najbliższej rodzinie.
– Mam trójkę dzieci, którym chciałby zagwarantować przyszłość. Może za rok lub dwa otworzę kolejny punkt franczyzowy, tym razem w innej pobliskiej miejscowości – mówi Marcin Korba.

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €