Zyski na skuterze
Marka blinkee.city rozbudowuje sieć elektrycznych skuterów na wynajem. Zyskiem chce dzielić się z franczyzobiorcami.
Miejski skuter to alternatywa dla porannych korków lub zatłoczonych autobusów. Pierwsza sieć elektrycznych skuterów – blinkee.city weszła do Polski w 2017 roku. Firma zaproponowała rozwiązanie oparte na zasadzie scootersharingu. Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej wyszukują pojazd, stojący najbliżej ich aktualnej lokalizacji. Po zakończonym przejeździe parkują go w dowolnym, bezpiecznym miejscu i w aplikacji zaznaczają opcję zakończenia przejazdu. Z ich konta pobierana jest opłata za przejazd.
W momencie wejścia na rynek firma miała w Warszawie sześć pojazdów. Ale do dziś mocno urosła. Blinkee.city pojawiło się już w 12 lokalizacjach w Europie. Dziś skuter można wypożyczyć m.in. we Wrocławiu, Łodzi, czy na południu Hiszpanii. Cztery placówki to punkty własne franczyzodawcy, resztą zarządzają licencjobiorcy.
Na starcie licencjobiorca potrzebuje co najmniej 10 skuterów, każdy z nich po 10 tys. zł.
– Franczyzobiorcy potrzebują też samochodu którym będą rozwozić skutery po mieście i dojeżdżać, by zmieniać baterie w pojazdach. Powinni również zainwestować w niewielkie pomieszczenie do składowania skuterów, o minimalnym wymiarze 16 m2 – mówi Paweł Maliszewski, współwłaściciel blinkee.city.
Nie ma wstępnej opłaty licencyjnej. W zamian za korzystanie z systemu do zarządzania wypożyczaniem jednośladów, franczyzobiorca płaci miesięcznie 60-80 zł od każdego pojazdu. Partner płaci także za wymianę baterii i naprawę skuterów.
– Największą część wydatków miesięcznych generuje zmiana baterii. Jedna wystarcza mniej więcej na 70-80 km jazdy, a koszt jej wymiany to 8 zł. W ten sposób całkowity wydatek operacyjny na jeden skuter wynosi około 250 zł miesięcznie – mówi Konrad Sierzputowski, franczyzobiorca marki z Poznania.
Naprawa pojazdów pochłania znacznie niższe koszty. Franczyzobiorca musi przeznaczyć na serwis całej floty od 100 do 300 zł miesięcznie. Zarabia oczywiście na opłatach, pobieranych za przejazdy. Od 5 do 15 proc. generowanych obrotów, w zależności od skali działalności, oddaje franczyzodawcom. Szacunkowy zwrot z inwestycji następuje po 5-12 miesiącach od zakupu pierwszych skuterów.
Biznes z potencjałem
Do obsługi skuterów początkowo nie trzeba zatrudniać pracowników. W miarę rozbudowy floty wzrasta jednak zapotrzebowanie na serwisantów. Na około 25 skuterów powinien przypadać jeden pracownik. Na początku współpracy licencjobiorcy przechodzą kilkudniowe szkolenie, dotyczące serwisowania skuterów i wymiany baterii, co będzie później ich głównym zadaniem.
- Dostarczamy partnerom nasze wypracowane know-how, dotyczące zarówno obsługi technicznej skuterów, jak i relacji z klientami – dodaje Paweł Maliszewski. - Natomiast my centralnie zarządzamy systemem, który pomaga lokalizować skutery i rozliczać się z użytkownikami.
Biznes blinkee.city pozwala partnerom na prowadzenie jednocześnie innych rodzajów działalności.
– Wielu franczyzodawców ma swoje warsztaty samochodowe, które potem służą za miejsce przechowywania skuterów. My równolegle z zarządzaniem punktem franczyzowym, prowadzimy sklepy internetowe – dodaje Konrad Sierzputowski.
Marka prowadzi intensywne działania marketingowe w internecie i w social mediach.
- Bardzo istotne są też jednak działania franczyzobiorców w konkretnych miastach – mówi Paweł Maliszewski. – Mając rok doświadczenia na karku, możemy śmiało przyznać, że same skutery jeżdżące po mieście są naszą najlepszą reklamą. Im więcej mamy pojazdów, tym więcej nośników reklamowych.
Na razie każdy franczyzobiorca blinkee.city ma pod swoją pieczą skutery tylko w jednym mieście. Ale np. biorcy licencji z Poznania już myślą o rozszerzeniu działalności na kolejne ośrodki. Również pomysłodawcy blinkee.city zamierzają rozbudowywać sieć o następne oddziały franczyzowe. Poza polskimi miastami w planach mają otwarcie jednostek poza granicami kraju, w Hiszpanii, Szwecji i Chorwacji.
– Nasz biznes ma potencjał. Skuter to w końcu nieodłączny element smart city – podkreśla Paweł Maliszewski.
ZOBACZ W KATALOGU
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

