Rośnie apetyt Nest Banku
Na zdziesiątkowanym rynku bankowej franczyzy rozpycha się Nest Bank. W niespełna dwa lata zbudował sieć 165 placówek partnerskich. I nie zamierza na tym poprzestać.
We wrześniu 2016 roku rynek finansowy poznał markę nowego gracza – Nest Banku. Była to pozytywna wiadomość dla rynku targanego przejęciami i fuzjami, zaś dla partnerów, którzy w wyniku konsolidacji wypadli z branży, pojawiła się szansa na powrót do gry. Pojawienie się Nest Banku nie było klasycznym debiutem nowej instytucji finansowej. Marka wyrosła z dawnego FM Banku, a udziałowcami są fundusze inwestycyjne, którym doradza AnaCap Financial Partners (AnaCap) – największy w Europie fundusz private equity wyspecjalizowany w sektorze usług finansowych
– W perspektywie kilku najbliższych lat mocno skupimy się na dalszym rozwoju sieci, zwłaszcza placówek partnerskich – mówi Bartosz Chytła, pierwszy wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlowych Nest Banku. – Nasz inwestor bardzo mocno wspiera nas w realizacji tej strategii.
Twórcy Nest Banku od początku sygnalizowali, że istotnym kanałem sprzedaży będą placówki partnerskie. Rozwojem franczyzy zajęli się Jacek Biskup i Grzegorz Karmowski, menedżerowie wyspecjalizowani w budowaniu sieci partnerskich w bankowości i telekomunikacji. Prace nad tworzeniem nowej instytucji finansowej trwały równolegle do pozyskiwania pierwszych partnerów, dzięki czemu już w dniu debiutu nowej marki Nest Bank posiadał kilkanaście placówek partnerskich
– Franczyza jest zwykle jednym z kilku równorzędnych kanałów sprzedaży w banku. My zrobiliśmy z niej główny kanał. To oznacza, że musieliśmy stworzyć takie warunki partnerom, aby nie tylko chcieli do nas dołączyć, lecz także mogli się z nami rozwijać, otwierając kolejne placówki. Dziś już 25 naszych partnerów prowadzi więcej niż jedną placówkę – mówi Jacek Biskup, dyrektor departamentu sieci partnerskiej Nest Banku.
Sposób na rynek
Zgodnie z filozofią Nest Banku, franczyzobiorca musi dysponować swobodą w prowadzeniu działalności gospodarczej, także bankowej. Zamiast więc borykać się z pokątnym prowadzeniem przez partnerów placówek innych banków, Nest zrezygnował z zakazu konkurencji i oficjalnie zezwolił na działalność multibrandową, bo – jak mówi Jacek Biskup – jakość obroni się sama. Bank postawił również na mobilność partnerów, gdyż postępująca digitalizacja usług finansowych spowodowała, że właściciele placówek bankowych więcej uwagi poświęcają pozyskaniu klienta, głównie poza placówką.
– Jeszcze dziesięć lat temu można było skupiać się głównie na klientach, którzy sami przychodzili do placówki, a sprzedawca mógł pracować wyłącznie w oddziale. Dziś, jeśli placówka partnerska ma generować satysfakcjonujący dochód, doradca musi dotrzeć do domu klienta lub odwiedzić go w miejscu pracy. Dlatego wyposażyliśmy naszych partnerów w samochody i jako jedni z pierwszych zaczęliśmy sprzedawać produkty poza placówką. Takie rozwiązanie pozwoliło franczyzobiorcom docierać do najmniejszych miejscowości, w których otwieranie placówki nie miałoby biznesowego uzasadnienia – mówi Jacek Biskup.
Wśród narzędzi wspierających działalność franczyzobiorców, menedżer wymienia również stały monitoring przychodowości placówek i doradztwo w zakresie tzw. utraconych korzyści. Krótko mówiąc, każdemu z partnerów bank wskazuje obszary, które może poprawić, by wygenerować wyższy przychód i tym samym więcej zarobić. Zapytany o zjawisko digitalizacji w bankowości, Jacek Biskup stwierdził, że model biznesowy Nest Banku jest tak skonstruowany, że partnerzy nie tracą na klientach pozyskanych tą drogą – przeciwnie są wynagradzani za obsługę klientów przychodzących „z internetu”.
Jacek Biskup dodaje, że również sami franczyzobiorcy wykazują ogromną inicjatywę w zakresie pozyskiwania klientów i usprawnienia pracy swoich placówek. Organizują własne call center lub zlecają je na zewnątrz, inwestują we własne CRM, rejestrują bazy w GIODO, prowadzą samodzielne akcje sprzedaży krzyżowej, są aktywni na lokalnych targach, dożynkach i angażują się w działalność lokalnych społeczności. – Jako bank pilnujemy tylko, aby podejmowane działania były bezpieczne dla klientów i pozostawały w zgodzie z prawem oraz dobrymi praktykami. Dajemy narzędzia, inspirujemy i ufamy w zaradność i wyczucie biznesowe naszych partnerów – mówi Jacek Biskup.
Menedżer dodaje również, że zmianie uległa również metodologia lokalizowania placówek bankowych. – Kiedyś placówkę zakładało się tam, gdzie udało się znaleźć atrakcyjną lokalizację. Dziś nasi franczyzobiorcy najczęściej zaczynają od poszukiwania ludzi, w dalszej kolejności szukają lokalu w okolicy, w której udało im się zrekrutować dobrych sprzedawców.
Jak przejść na swoje
Nest Bank otwiera placówki partnerskie w miejscowościach powyżej 15 tys. mieszkańców. Optymalna lokalizacja to centrum miast, miejsce przy głównym ciągu komunikacyjnym i w centrach handlowych. Lokal powinien znajdować się na parterze i posiadać wejście bezpośrednio od ulicy. Placówka partnerska nie może znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie z oddziałem własnym banku oraz z inną placówką partnerską. Model Nesta zakłada minimum dwa stanowiska w placówce. Inwestycja we franczyzową placówkę Nest Banku wynosi 1,2-1,3 tys. zł za m2. Optymalna wielkość lokalu to 35-40 m2, w tym wydzielona sala obsługi o powierzchni ok. 30 m2. Całkowity koszt inwestycji nie powinien więc przekroczyć 50 tys. zł. W kwocie tej zmieści się remont lokalu, zakup mebli, zakup oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego, koszt sprzętu elektronicznego, ekspresu do kawy i kamer.
Do podstawowych zadań partnera Nest Banku należy sprzedaż kredytów gotówkowych, konsolidacyjnych, pożyczki biznesowej, a także sprzedaż produktów transakcyjnych i depozytowych dla klientów detalicznych i biznesowych. Partner Nesta ma również możliwość prowadzenia wpłat gotówkowych za pośrednictwem firmy zewnętrznej. Miesięczne koszty funkcjonowania placówki Nest Banku powinny zamknąć się w kwocie 11 tys. zł. Największą część tej kwoty pochłoną wynagrodzenia pracowników (6 tys. zł) oraz wynajęcie biura (ok. 3 tys. zł). Miesięczna opłata franczyzowa wynosi w Nest Banku 1 tys. zł.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży finanse i bankowość
Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Bank Pekao S.A.
Placówki bankowe
DG - Inwest Broker Finansowy
Leasing, kredyty, faktoring
Dom Ubezpieczeniowy Spectrum
Multiagencje ubezpieczeniowe
Eurofinance
Multiagencje ubezpieczeniowe
Extrakantor.pl
Kantory wymiany walut
Generali
Agencje ubezpieczeniowe
Millennium Bank
Placówki bankowe
Monetia
Agencje płatnicze
PKO Bank Polski S.A.
Placówki bankowe
Quark Kantory Bitcoin
Kantory wymiany kryptowalut
Santander
Placówki bankowe
Santander Consumer Bank
Placówki bankowe
VeloBank
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


