Array ( [article] => Array ( [pid] => 49987 [country] => pl [article_id] => 10625 [article_date] => 2018-02-23 [articletype_id] => 34 [article_title] => Zmiana roli [article_intro] => Izabela Partyka przez kilka lat pracowała w centrali Mail Boxes Etc. Na tyle skutecznie zachęcała do kupna franczyzy tej firmy, że w końcu sama została jej franczyzobiorcą. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 12 [img_photo_description] => Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc. [secret] => scrtk1aefb5a13053d3ba4dc9d0ffffd2bc8d [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => usługi dla biznesu [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => zmiana-roli [article_title_striped] => Zmiana roli [dir] => article [article_text_photo] =>

Jeszcze pięć lat temu Izabela Partyka pracowała w centrali właściciela marki Mail Boxes Etc. na stanowisku menedżera do spraw rozwoju sieci. Promowała system franczyzowy i sprawowała pieczę nad lokalami własnymi właściciela. W ten sposób sama przekonała się do franczyzy. – Znałam biznes od podszewki, wiedziałam, jak wygląda organizacja pracy w firmie. Najpierw zachęcałam do niej innych. W końcu sama postanowiłam zostać właścicielem punktu MBE w Krakowie – mówi franczyzobiorczyni.

Decyzja o wejściu we franczyzę zbiegła się w czasie ze zmianami w strukturze firmy. W 2009 włoska spółka MBE Worldwide przejęła markę na wszystkich rynkach poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Od tej pory system franczyzowy MBE rozwinął się na kilku kontynentach: w Europie, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Amerykach. Po przejęciu dwóch amerykańskich firm – PostNet i Alphagraphics w ubiegłym roku, sieć rozrosła się o ponad tysiąc punktów usługowych i liczy obecnie ponad 2,6 tys. placówek na całym świecie. Oferta firmy obejmuje przesyłki krajowe i międzynarodowe, pakowanie, poligrafię, druk cyfrowy, a także mikrologistykę oraz usługi pocztowe. Dodatkowo firma udostępnia wynajem skrytek adresowych z rejestracją działalności gospodarczej klienta pod adresem MBE. Z rozwiązania korzystają głównie przedsiębiorcy, którzy chcą posiadać inny adres rejestrowy niż miejsce zamieszkania lub przez znaczną część roku przebywają za granicą.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Lokal w Krakowie generuje największe obroty na przesyłkach międzynarodowych. – Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty – podkreśla franczyzobiorczyni. Struktura sprzedaży różni się w zależności od lokalizacji punktu. Oprócz klientów indywidualnych, MBE obsługuje małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Klienci korporacyjni, którzy wchodzą we współpracę z MBE, od początku mają dostęp do oferty kilkunastu dostawców. – Dobieramy kuriera w zależności od przesyłki, miejsca i terminu doręczenia. Naszymi partnerami strategicznymi są m.in.: UPS, FedEx czy DPD. Gdyby firma podpisała umowę tylko z jednym przewoźnikiem, musiałaby godzić się na jego warunki. My gwarantujemy najbardziej korzystne rozwiązanie dla konkretnego zlecenia – mówi Izabela Partyka.

Nowy członek sieci

Na relacjach wypracowanych przez franczyzodawcę zyskują sami biorcy licencji. MBE nawiązuje kontakty zarówno z firmami kurierskimi, jak i dostawcami sprzętu i materiałów do pakowania. W ramach umowy franczyzowej partnerzy w sieci korzystają także z know-how właściciela. Co więcej, mogą polegać na franczyzodawcy w przypadku problemów w bieżącej działalności. Na wstępie każdy nowy właściciel uczestniczy w czterotygodniowym szkoleniu, aby poznać proces obsługi klienta. Dostaje też gotowy projekt lokalu.

Indywidualna umowa franczyzowa warunkuje także zobowiązania konkretnego właściciela. W zamian za wsparcie ze strony franczyzodawcy, biorca musi przestrzegać standardów pracy placówki i reprezentować całą sieć. Ponosi także koszt inwestycji, określany indywidualnie przez franczyzodawcę. Kwota pokrywa między innymi prawo do posługiwania się marką, dostęp do systemów informatycznych oraz bieżące wsparcie handlowe i operacyjne. Miesięczne wydatki wahają się w zależności od miasta i lokalizacji. Największym kosztem dla franczyzobiorcy jest zazwyczaj wynajem lokalu. Do pozostałych kosztów miesięcznych należy wynagrodzenie pracowników oraz miesięczna opłata franczyzowa. W momencie rozpoczęcia działalności w punkcie powinny pracować dwie osoby. Jeden pracownik zajmuje się bieżącą obsługą klientów w placówce, drugi działalnością handlową oraz kwestiami operacyjnymi. Wraz z rozwojem firmy franczyzobiorca ocenia, kto jeszcze powinien zasilić jego szeregi – rozwinięte punkty zatrudniają pięciu i więcej pracowników.

Sama sobie sterem

Mimo gwarantowanego wsparcia, franczyza w MBE to nie przygoda dla każdego. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci, warto zastanowić się co najmniej trzy razy. – Najpierw należy skontaktować się z franczyzodawcą i zrobić rachunek sumienia – kwituje Izabela Partyka. Prowadzenie własnej działalności wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W tej branży nie czekamy na klienta za ladą. Sieć poszerza się o osoby otwarte na zmiany, zdyscyplinowane i odważne. Franczyzodawca dostarcza nam odpowiednich narzędzi, a my musimy aktywnie pracować, aby powiększyć grono odbiorców. Decydujące znaczenie w walce o klientów na danym terenie ma zaangażowanie właściciela. Na starcie pomóc może również lokalizacja. Punkt w pobliżu parkingu i ruchliwej ulicy może osiągnąć szybki zwrot z inwestycji.

Franczyzobiorca samodzielnie reklamuje nowy lokal w najbliższym otoczeniu. Ze strony centrali otrzymuje wstępną kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, usługi telemarketingowe oraz cały pakiet materiałów marketingowych. Na początku działalności powinien poinformować innych o swoich usługach. A potem nieustannie starać się, żeby nie wypaść z obiegu.

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 273 [author_pid] => 1086 [author_name] => Hanna Górczyńska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => [author_profile] =>

Odbyła kilka staży w redakcjach biznesowych i sportowych. Swoją wiedzę ekonomiczną poszerza w Szkole Głównej Handlowej. Od kilku miesięcy jest związana z magazynem "Własny Biznes Franchising". Prywatnie miłośniczka sportu, podróży i zwiedzania.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => [linkedin_link] => [author_photo] => Array ( [pid] => 113314 [itemserver_id] => 37088 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => 438/64a/hanna-gorczynska-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => hanna-gorczynska ) ) [link] => /artykul/10625/zmiana-roli/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => mój franchising [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 39 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => moj-franchising ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 88263 [country_item] => pl [description] => Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc. [path] => 064/10b/mbe_ludzie_male.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 25840 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 89574 [country_item] => pl [description] => Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc. [path] => 52d/cf6/partyka_izabela_mbe.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 329 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 36236 ) ) ) [og_image] => 52d/cf6/partyka_izabela_mbe.jpg [article_date_formated] => 23.02.2018 [article_day] => Piątek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 89574 [country_item] => pl [description] => Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc. [path] => 52d/cf6/partyka_izabela_mbe.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 329 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 36236 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 89574 [country_item] => pl [description] => Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc. [path] => 52d/cf6/partyka_izabela_mbe.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 329 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 36236 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Mail Boxes Etc. [id] => 25 [type] => 13 [fr] => 1 [company_franchising] => 1 [minimal_investment] => [company_log] => 1 [short_description] => [name_length] => 15 [link] => /franczyza/25/mail-boxes-etc/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 166369 [country_item] => pl [description] => [path] => 24c/35b/mbe-logo.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 301 [img_height] => 250 [itemserver_id] => 39286 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 189381 [country_item] => pl [description] => [path] => fc6/a2a/szadziuk-wojciech-mbe.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1200 [itemserver_id] => 47267 ) [1] => Array ( [pid] => 189387 [country_item] => pl [description] => [path] => 008/3c9/2b.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1080 [img_height] => 1080 [itemserver_id] => 47271 ) [2] => Array ( [pid] => 189388 [country_item] => pl [description] => [path] => 2f6/47c/2a.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1080 [img_height] => 1080 [itemserver_id] => 47272 ) [3] => Array ( [pid] => 189382 [country_item] => pl [description] => [path] => ebc/cfd/mbe-punkt-franczyzowy.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 721 [itemserver_id] => 47268 ) ) ) ) ) )

Zmiana roli

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jeszcze pięć lat temu Izabela Partyka pracowała w centrali właściciela marki Mail Boxes Etc. na stanowisku menedżera do spraw rozwoju sieci. Promowała system franczyzowy i sprawowała pieczę nad lokalami własnymi właściciela. W ten sposób sama przekonała się do franczyzy. – Znałam biznes od podszewki, wiedziałam, jak wygląda organizacja pracy w firmie. Najpierw zachęcałam do niej innych. W końcu sama postanowiłam zostać właścicielem punktu MBE w Krakowie – mówi franczyzobiorczyni.

Decyzja o wejściu we franczyzę zbiegła się w czasie ze zmianami w strukturze firmy. W 2009 włoska spółka MBE Worldwide przejęła markę na wszystkich rynkach poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Od tej pory system franczyzowy MBE rozwinął się na kilku kontynentach: w Europie, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Amerykach. Po przejęciu dwóch amerykańskich firm – PostNet i Alphagraphics w ubiegłym roku, sieć rozrosła się o ponad tysiąc punktów usługowych i liczy obecnie ponad 2,6 tys. placówek na całym świecie. Oferta firmy obejmuje przesyłki krajowe i międzynarodowe, pakowanie, poligrafię, druk cyfrowy, a także mikrologistykę oraz usługi pocztowe. Dodatkowo firma udostępnia wynajem skrytek adresowych z rejestracją działalności gospodarczej klienta pod adresem MBE. Z rozwiązania korzystają głównie przedsiębiorcy, którzy chcą posiadać inny adres rejestrowy niż miejsce zamieszkania lub przez znaczną część roku przebywają za granicą.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Lokal w Krakowie generuje największe obroty na przesyłkach międzynarodowych. – Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty – podkreśla franczyzobiorczyni. Struktura sprzedaży różni się w zależności od lokalizacji punktu. Oprócz klientów indywidualnych, MBE obsługuje małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Klienci korporacyjni, którzy wchodzą we współpracę z MBE, od początku mają dostęp do oferty kilkunastu dostawców. – Dobieramy kuriera w zależności od przesyłki, miejsca i terminu doręczenia. Naszymi partnerami strategicznymi są m.in.: UPS, FedEx czy DPD. Gdyby firma podpisała umowę tylko z jednym przewoźnikiem, musiałaby godzić się na jego warunki. My gwarantujemy najbardziej korzystne rozwiązanie dla konkretnego zlecenia – mówi Izabela Partyka.

Nowy członek sieci

Na relacjach wypracowanych przez franczyzodawcę zyskują sami biorcy licencji. MBE nawiązuje kontakty zarówno z firmami kurierskimi, jak i dostawcami sprzętu i materiałów do pakowania. W ramach umowy franczyzowej partnerzy w sieci korzystają także z know-how właściciela. Co więcej, mogą polegać na franczyzodawcy w przypadku problemów w bieżącej działalności. Na wstępie każdy nowy właściciel uczestniczy w czterotygodniowym szkoleniu, aby poznać proces obsługi klienta. Dostaje też gotowy projekt lokalu.

Indywidualna umowa franczyzowa warunkuje także zobowiązania konkretnego właściciela. W zamian za wsparcie ze strony franczyzodawcy, biorca musi przestrzegać standardów pracy placówki i reprezentować całą sieć. Ponosi także koszt inwestycji, określany indywidualnie przez franczyzodawcę. Kwota pokrywa między innymi prawo do posługiwania się marką, dostęp do systemów informatycznych oraz bieżące wsparcie handlowe i operacyjne. Miesięczne wydatki wahają się w zależności od miasta i lokalizacji. Największym kosztem dla franczyzobiorcy jest zazwyczaj wynajem lokalu. Do pozostałych kosztów miesięcznych należy wynagrodzenie pracowników oraz miesięczna opłata franczyzowa. W momencie rozpoczęcia działalności w punkcie powinny pracować dwie osoby. Jeden pracownik zajmuje się bieżącą obsługą klientów w placówce, drugi działalnością handlową oraz kwestiami operacyjnymi. Wraz z rozwojem firmy franczyzobiorca ocenia, kto jeszcze powinien zasilić jego szeregi – rozwinięte punkty zatrudniają pięciu i więcej pracowników.

Sama sobie sterem

Mimo gwarantowanego wsparcia, franczyza w MBE to nie przygoda dla każdego. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci, warto zastanowić się co najmniej trzy razy. – Najpierw należy skontaktować się z franczyzodawcą i zrobić rachunek sumienia – kwituje Izabela Partyka. Prowadzenie własnej działalności wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W tej branży nie czekamy na klienta za ladą. Sieć poszerza się o osoby otwarte na zmiany, zdyscyplinowane i odważne. Franczyzodawca dostarcza nam odpowiednich narzędzi, a my musimy aktywnie pracować, aby powiększyć grono odbiorców. Decydujące znaczenie w walce o klientów na danym terenie ma zaangażowanie właściciela. Na starcie pomóc może również lokalizacja. Punkt w pobliżu parkingu i ruchliwej ulicy może osiągnąć szybki zwrot z inwestycji.

Franczyzobiorca samodzielnie reklamuje nowy lokal w najbliższym otoczeniu. Ze strony centrali otrzymuje wstępną kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, usługi telemarketingowe oraz cały pakiet materiałów marketingowych. Na początku działalności powinien poinformować innych o swoich usługach. A potem nieustannie starać się, żeby nie wypaść z obiegu.

ZOBACZ W KATALOGU

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €