Pączkarnia: Firma z lukrem

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pączek jest najważniejszy – takim hasłem jedna z rozgłośni radiowych promowała kilka lat temu tłusty czwartek. Można powiedzieć, że sieć Stara Pączkarnia wciela to hasło w życie. W jej punktach klienci mogą kupić wyłącznie pączki, wyrabiane i wysmażane na miejscu, w obecności kolejki oczekujących. – Niektórzy sądzą, że pączek to produkt już niemodny. Że lepiej mieć bardziej zróżnicowaną ofertę, bo to bezpieczniejsze, zapewnia większy obrót. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie. Wiele osób jest pozytywnie zaskoczonych wysokością obrotu, jaka można osiągnąć, produkując i sprzedając tylko pączki – zapewnia Łukasz Jarema, prezes zarządu Starej Pączkarni.

Pierwsza pączkarnia pod marką Stara Pączkarnia pojawiła się w Szczecinie pod koniec 2013 roku, w samym centrum miasta. – Pączkarnie były pomysłem naszego mentora, znanego szczecińskiego biznesmena i restauratora Pawła Golemy. On zaproponował takie przedsięwzięcie udziałowcom firmy i okazało się, że koncept świetnie przyjął się na rynku – opowiada Łukasz Jarema. – Nie byliśmy wręcz technicznie przygotowani na tak duży ruch, jaki był w pierwszej pączkarni, nie nadążaliśmy z obsługą klientów.

Cztery miesiące później powstał kolejny punkt, na tzw. prawobrzeżu Szczecina. W 2015 roku marka postanowiła przygotować koncept do rozwoju poprzez franczyzę. – Zdobyliśmy doświadczenie przy prowadzeniu lokali własnych i mogliśmy już zacząć proponować naszą licencję biznesową partnerom. Na początku rozwój sieci przebiegał powoli, pierwsze jednostki franczyzowe dużo nas nauczyły, jeśli chodzi o współpracę z biorcami. Musieliśmy trochę zweryfikować początkowe założenia, usprawnić pewne rzeczy – przyznaje Łukasz Jarema. – Teraz praktycznie co miesiąc otwieramy kolejną pączkarnię. Sieć właśnie przekracza liczbę 20 jednostek.

Lokal z widokiem

Jak podkreśla franczyzodawca, koncept jest zweryfikowany w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. – W takich lokalizacjach mamy punkty osiągające przychód, który zapewnia rentowność, zyski, zwrot kapitału – zapewnia Łukasz Jarema. – Natomiast jeśli chodzi o mniejsze miejscowości, to rekomendujemy te, które generują duży ruch turystyczny, np. miasteczka nadmorskie. Jesteśmy w tym przypadku elastyczni. Można w takiej miejscowości otworzyć zarówno punkt sezonowy, jak i całoroczny albo np. po sezonie przenieść pączkarnię w inne miejsce.

Jednak priorytetem dla sieci jest obecnie rozwój w dużych miastach. Licencjodawca podkreśla, że im większe miasto, tym większe bezpieczeństwo biznesowe. Najlepsze lokalizacje dla pączkarni to oczywiście ruchliwe ulice, centra, starówki. Zdarzają się też punkty na dużych osiedlach – choć nie jest to raczej lokalizacja pierwszego wyboru. Możliwe jest też otwarcie pączkarni w galerii handlowej, ale wówczas musi ona być dostępna dla klientów z zewnątrz, bez konieczności wchodzenia do budynku galerii. Lokal powinien znajdować się na parterze i mieć bardzo szeroką witrynę. Po pierwsze dlatego, że sprzedaż jest prowadzona w systemie „z okienka”, a po drugie – i najważniejsze – że klienci powinni widzieć wszystko, co dzieje się w środku, czyli móc obserwować cały proces produkcji pączków: wyrabianie ciasta, nadziewanie, rozrost, smażenie. – Bo sprzedajemy nie tylko produkt, ale też całą magię związaną z jego powstawaniem. To bardzo przyciąga klientów – mówi Łukasz Jarema.

W dwóch etapach

Optymalna wielkość lokali na pączkarnie to od 50 do 100 m2. Zanim otworzymy pączkarnię, trzeba lokal dostosować do wymogów sanepidu. – Bardzo istotną sprawą są przewody kominowe, które pozwolą na zainstalowanie mechanicznej wentylacji – podkreśla Łukasz Jarema. – Zdarza się, że nawet jeśli w lokalu już jest wentylacja, to nie spełnia ona naszych kryteriów. My potrzebujemy bardzo dużej mocy, przy wyciąganiu powietrza z lokalu oraz dostarczaniu świeżego z zewnątrz. Chodzi zarówno o komfort pracowników, jak i sąsiadów.

Założenie wentylacji może stanowić nawet ponad 30 proc. wartości inwestycji. Całość wydatków franczyzodawca szacuje mniej więcej na 100 tys. zł. To koszt przygotowania lokalu, zakupu sprzętu, oznakowania punktu, strojów pracowników, pierwszego zatowarowania. Zanim jednak dojdzie do tych wydatków, franczyzodawca podpisuje z kandydatem na franczyzobiorcę umowę przedwstępną i przygotowuje symulację wszystkich wydatków i możliwych dochodów. – Jest to oparte na realnych danych z naszych punktów, które sam partner wybiera do przygotowania tej symulacji – mówi prezes Starej Pączkarni. – Już na tym etapie współpracy nie pozostawiamy żadnych pytań kandydata bez odpowiedzi. Przeprowadzamy wstępne szkolenie, omawiamy problemy, jakie mogą się pojawić. Główną umowę franczyzową podpisujemy razem z umową najmu już wybranego lokalu.

Cała przestrzeń lokalu jest przeznaczona na produkcję. Franczyzodawca przygotowuje projekt technologiczny i aranżacyjny, pomaga we wdrożeniu procedury HACCP. Najważniejsze sprzęty, jakie muszą znaleźć się w pączkarni, to miesiałka do wyrabiania ciasta, garownik do rozrostu drożdży oraz smażalnik. Wszystkie punkty pracują na sprzęcie tych samych producentów. Koszt całego parku technologicznego to mniej więcej 60 tys. zł, w zależności od wielkości i pojemności urządzeń. Opłata za przystąpienie do sieci wynosi 18 tys. zł i jest płatna w dwóch ratach – 5 tys. przy podpisaniu umowy przedwstępnej i 13 tys. przy podpisaniu umowy głównej.

Pańskie oko konia tuczy

Franczyzobiorca Starej Pączkarni nie musi mieć doświadczenia cukierniczego. Wszystkiego nauczy się na szkoleniach organizowanych przez franczyzodawcę – zarówno przygotowywania pączków, jak i zasad ich sprzedaży i obsługi klienta. – Nie godzimy się na to, by franczyzobiorca był tylko inwestorem – podkreśla Łukasz Jarema. – Chcemy, by angażował się w codzienne życie pączkarni. Obecność biorcy może zwiększyć przychody punktu nawet o kilkadziesiąt procent. Jak mówi prezes Starej Pączkarni, blisko połowę sieci stanowią pączkarnie prowadzone rodzinnie, w których pracują np. mąż, żona i ich dzieci – i te właśnie punkty mają najwyższą rentowność.

Szkolenia odbywają się w placówkach własnych sieci, ale przedstawiciel franczyzodawcy przyjeżdża też do nowo otwieranego punktu i pomaga w nim nawet przez miesiąc. Przeszkolony zostaje oczywiście cały personel pączkarni. Liczba pracowników, potrzebnych w danym punkcie, zależy m.in. od tego, jak długie są godziny pracy, jak duża jest sprzedaż. Obecnie działające placówki zatrudniają od 4 do 12 osób. – Godziny pracy zależą od konkretnej lokalizacji. Inaczej będzie to wyglądało np. w sąsiedztwie biurowców, inaczej przy deptaku – mówi Łukasz Jarema.

W ofercie Starej Pączkarni jest 50 różnych smaków, od klasycznych pączków z różą, przez smak rafaello, nutelli, po miksy np. serowo-owocowe. Każdy punkt dostosowuje swoją ofertę do upodobań lokalnych klientów. Wszystkie pączkarnie w artykuły do produkcji pączków zaopatrują się centralnie. Franczyzodawca współpracuje z jednym dostawcą. Zamówienia składa się on-line, poprzez panel biorcy. – Na zatowarowanie udzielamy partnerom kredytu kupieckiego do określonej wysokości – dodaje Łukasz Jarema.

Dobry start

Franczyzobiorca poczuje zysk w kieszeni, osiągając obroty od 30 tys. zł miesięcznie. Jak mówi franczyzodawca, najwyższą sprzedaż punkty osiągają przez pierwsze trzy miesiące działalności. Później zwykle obroty stabilizują się. – Można przyjąć, że zainteresowanie pączkarnią jest od samego początku, nie trzeba czekać, aż biznes się rozkręci – mówi Łukasz Jarema. – Oczywiście, na otwarcie warto zadbać o dobrą identyfikację lokalu, odświętny wystrój, np. balony czy inną oryginalną aranżację. Korzystamy też z wysyłania informacji do lokalnych mieszkańców za pośrednictwem Facebooka.

Działania marketingowe są prowadzone centralnie. Franczyzobiorcy płacą co miesiąc na ten cel opłatę marketingową w wysokości 2 proc. od obrotu netto. – Ale jeśli partner chce sam zająć się promocją swojej placówki, oczywiście, wyrażamy zgodę i właśnie na te jego lokalne działania jest przeznaczane te 2 proc. – podkreśla prezes Starej Pączkarni. – Mogą to być np. emisje reklamy w lokalnym radiu, ulotki czy gratisowe pączki na różne eventy. W końcu to partner najlepiej wie, jakie formy promocji są najsensowniejsze na jego terenie.

Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 5 proc. od obrotu. Jeżeli zdarzy się, że pączkarnia nie przekroczy w danym miesiącu progu rentowności, to partner jest z tej opłaty zwolniony. Z drugiej strony – jeśli punkt ma wysoką sprzedaż, licencjodawca może w nagrodę obniżyć wysokość opłaty do 4 proc. Zwrot z inwestycji powinien nastąpić do roku od otwarcia.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł