Firma w formie
Polacy to już stali bywalcy klubów fitness. Czy biznes w branży sportowej to żyła złota?
W Polsce działa około 3 tys. klubów fitness. Nie wszyscy jednak dobrze sobie radzą na tym rynku. Z Polski wycofuje się Jatomi, jedna z dwóch największych sieci fitness. Jeszcze pół roku temu liczyła 37 klubów fitness, wszystkie mieściły się w bardzo prestiżowych lokalizacjach. Pod koniec roku firma zamknęła niespodziewanie dwa ze swoich klubów. Wówczas Trevor Brennan, dyrektor zarządzający Jatomi Fitness Group potwierdził, że sieć rezygnuje z rozwoju nad Wisłą. Wyjaśnił dość enigmatycznie, że stworzony dziewięć lat temu model biznesowy nie ma już zastosowania. Prawdopodobnie przyczyną kłopotów marki były bardzo wysokie koszty, które ponosiła. Inwestowała spore pieniądze w otwarcia klubów (nawet 8 mln za jeden klub), a i bieżące koszty nie należały do niskich ze względu na lokalizacje w znanych centrach handlowych. Uciążliwa była również walka z konkurencją, głównie z liderem rynku, siecią Calypso.
Z ostatniego raportu „European Health & Fitness Market Report 2017” opracowanego przez Deloitte oraz EuropeActive wynika, że przychody ogółem klubów fitness w Polsce w 2016 roku wyniosły 3,7 mld zł, czyli były tylko o 0,8 proc. większe niż rok wcześniej. Nowych klubów otwiera się niewiele, na dodatek tzw. wskaźnik penetracji (czyli liczba członków klubów fitness do wielkości populacji) wynosi u nas 7,4 proc., podczas gdy średnia europejska wynosi 7,8. Na dodatek średnia cena karnetu do klubu fitness spadła, z 125 zł do 116 zł. Mimo to właściciele klubów optymistycznie patrzą w przyszłość. – Branża fitness w Polsce w ostatnich kilku latach weszła na wyższy poziom, gdzie standard klubów jest coraz lepszy. Są one bardziej dostępne, a cena karnetów spada. Wydaje nam się, że ten trend będzie kontynuowany przez najbliższe trzy lata. Zaobserwujemy wówczas jeszcze większy rozwój branży fitness w naszym kraju – mówi Łukasz Dojka, założyciel sieci Xtreme Fitness.
Dlatego franczyzozdawca Xtreme Fitness szuka franczyzobiorców w województwach: dolnośląskim, opolskim, łódzkim, małopolskim, śląskim, podkarpackim, wielkopolskim oraz lubelskim. Potencjalny franczyzobiorca marki musi być przede wszystkim gotowy całkowicie zaangażować się w prowadzenie biznesu. Znalezieniem lokalu oraz negocjacją najkorzystniejszych warunków najmu zajmuje się franczyzodawca. Zapewnia on również pomoc w wykończeniu wnętrza klubu, zgodnie ze standardami sieci oraz przystosowanie go do użytkowania. Franczyzodawca szacuje koszty inwestycji, analizuje strategię konkurencji, opracowuje strukturę karnetów, ustalając najkorzystniejsze ceny, przygotowuje plan marketingowy oraz kampanię przedsprzedażową i szereg szkoleń.
Wstępna opłata franczyzowa wynosi 30 tys. zł netto. W trakcie współpracy franczyzodawca pobiera opłatę bieżąca w wysokości 5 proc. od obrotu oraz 5 zł od każdego metra lokalu. Przedstawiciele marki zapewniają, że kluby Xtreme Fitness zaczynają być rentowne zazwyczaj między drugim a piątym miesiącem od otwarcia, a zwrot z inwestycji następuje po 1,5-2 latach. Łączna kwota inwestycji, która pozwala otworzyć klub fitness to 400-600 tys. zł.
Sieć Xtreme Fitness Gyms liczy obecnie 10 klubów własnych oraz sześć franczyzowych. Pierwszy własny lokal został otwarty w 2012 roku w Tarnowie, a pierwszy franczyzowy w 2016 roku w Wadowicach.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży beauty i fitness
Body Evolution
Studia modelowania sylwetki
Depilacja.pl
Salony depilacji laserowej
DepilConcept
Salony depilacji laserowej
EMS FitFactory
Studia treningu EMS
Estetic Point
Kliniki medycyny estetycznej
Fit+
Kluby fitness/siłownie
Fituro
Kluby fitness/siłownie
Gentlemen Barber Shop
Salony barberskie
Haircut Express
Salony fryzjerskie
In.Time
Studia treningu EMS
Jasmine Oriental Massage & Spa
Salony masażu orientalnego
Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Nano Gym
Kluby fitness/siłownie
Orient Massage & Thai Organic
Salony masażu orientalnego
Paradise Studio Solarium
Solaria
Perfect Look Clinic
Salony kosmetyczne
PILAT3S
Studia pilates
Platinum Active EMS
Studia treningu EMS
Studio Figura
Studia modelowania sylwetki
Studio Synergy
Studia treningu EMS
Świat Podologii
Centra podologiczne
Thai Bali Spa
Salony masażu tajskiego
Xtreme KiDS
Sale zabaw dla dzieci
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


