Pizzeria: Pożyczą tylko najlepszym
Franczyzodawca sieci pizzerii Stopiatka postanowił zainwestować 1,5 mln zł w otwarcia franczyzowych lokali. Komu udzieli wsparcia?
Marcin Ciesielski, 19 lat temu będąc jeszcze na studiach postanowił stworzyć własną pizzerię. Dzisiaj jest właścicielem ogólnopolskiej firmy Mastergrupa, która rozwija dwie sieci – sieć pizzerii Stopiątka i Red Hot Chicken z daniami z panierowanego kurczaka. Stopiatka to obecnie sieć, która na swoim koncie ma 40 placówek. Red Hot Chicken, która jest młodszą marką, bo istnieje dopiero od 2 lat ma już 15 punktów. Marcin Ciesielski nie zwalnia tempa. Ma apetyt na dużo więcej. Jego celem jest 105 pizzerii pod szyldem Stopiątka. – Powoli wkraczymy w szeregi największych graczy na rynku. Staliśmy się prężną marką, która wyraźnie zaznacza swoją obecność i znaczenie. Siła pizzerii i ich stabilna pozycja na rynku pozwoliła mi zacząć rozwijać drugi koncept. Red Hot Chicken to sieć, która serwuje dania z panierowanego kurczaka. Tak jak Stopiątka, myślę, że z czasem urośnie do dużego gracza – mówi Marcin Ciesielski, właściciel firmy Mastergrupa i założyciel sieci Stopiątka i Red Hot Chicken. Potwierdza to rozwój obu konceptów Mastergrupy Sieć prze do przodu. Do końca tego roku przybędą jeszcze cztery Stopiątki, a w przyszłym roku w planach jest 15 placówek. Jeśli chodzi o Red Hot Chicken to do końca grudnia zostanie otwartych pięć punktów, a w 2018 roku 20.
Ostatnio firma zainwestowała z własnych środków 1,5 mln zł na rozwój Stopiątki. Pieniądze są wsparciem dla nowych franczyzobiorców. Jest to rodzaj nieoprocentowanej pożyczki, którą otrzymają dobrze wyselekcjonowane osoby na inwestycje w placówkę licencyjną Stopiątki. Pieniądze trafią tylko do dobrze wyselekcjonowanych osób, które pomyślnie przejdą proces rekrutacji i spełnią wszystkie wymogi sieci. – Nie finansujemy jednak inwestycji w stu procentach. Partnerzy również muszą dołożyć się do interesu. Ze wsparcia będą mogli skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy dysponują wolnymi środkami w wysokości co najmniej 80 tys. zł. Muszą to być pieniądze własne licencjobiorcy, które może swobodnie przeznaczyć na inwestycję – mówi Marcin Ciesielski.
Firma jest pewna swojego konceptu, dlatego tak śmiało inwestuje w nowych partnerów. Jak twierdzi Marcin Ciesielski, to prawdopodobnie dlatego, że sieć Stopiątka wyrosła z pasji. Przedsiębiorca był jeszcze na studiach, gdy z obecną już żoną, a wtedy narzeczoną postanowił otworzyć pizzerię.
– Zawsze lubiłem gotować. Do dzisiaj to moje hobby. Postanowiłem wykorzystać je do stworzenia biznesu. Prace nad nową pizzerią zaczęliśmy od układania menu – podkreśla właściciel Mastergrupy. Wspomina, że była to była prawdziwa burza pomysłów. – Przesiadywaliśmy całe dnie w kuchni. Gotowaliśmy, próbowaliśmy i testowaliśmy smaki na rodzinie i znajomych. Nasze dania miały być wyjątkowe. Wiedzieliśmy, że tylko wtedy przyciągniemy klientów. W biznesie gastronomicznym w pierwszej kolejności liczy się smak serwowanej kuchni, a dopiero później klimat miejsca. Jeśli jedzenie będzie niesmaczne, nawet najciekawsze wnętrze nie przyciągnie ludzi. To przede wszystkim najedzony i zadowolony klient tworzy dobrą atmosferę – dodaje.
Marcin Ciesielski nie zlekceważył jednak wystroju swojej pizzerii. Postanowił sięgnąć do swojej drugiej pasji, miłości do starych samochodów, a konkretnie do królowej polskich dróg Syreny 105. Stąd nazwa Stopiątka i wystrój wnętrza z elementami, które przypominają samochód. – Pizzeria była dużą ciekawostką w Busko-Zdroju. Zwracała uwagę. Ludzie chętnie przychodzili, by zobaczyć ją od środka, a później wracali bo smakowała im kuchnia – mówi Marcin Ciesielski.
Stopiątka wrzuca piąty bieg
Biznes szybko nabierał tempa. Ludzie polubili nowe miejsce. Z czasem przedsiębiorca zaczął myśleć o przekształceniu lokalnego biznesu w ogólnopolską sieć. Biznes na skalę ogólnopolską stawiał jednak o wiele większe wyzwania.
– Rozwój sieci to był cel rozłożony na lata. Nie chciałem działać pochopnie. Jestem cierpliwym człowiekiem i potrafię czekać na efekty swojej pracy – mówi Marcin Ciesielski. Rozwój Stopiątki od początku miał być oparty o franczyzę. – Koncept musiał być jednak dobrze dopracowany i dopasowany do potrzeb lokalnych rynków. Miałem w końcu oferować sprawdzony pomysł na biznes. Najpierw chciałem więc go sprawdzić na własnej skórze – mówi dodaje.
Pierwsza placówka franczyzowa została otwarta w 2006 roku latach. Chociaż Stopiątka wyrosła z miłości do starych samochodów i do dzisiaj ma w sobie rys królowej polskich szos, to jednak sieć cechuje elastyczność i umiejętność dopasowania się do aktualnych trendów. – Gastronomia ciągle ulega zmianom. Dzisiaj zwyczaje konsumenckie są zupełnie inne niż przed laty, gdy otwieraliśmy pierwszy lokal. Kuchnia i wnętrza restauracji stały się bardziej wyszukane, a klient bardziej wybredny. Różnice widać nawet pomiędzy poszczególnymi miejscowościami czy dzielnicami dużych miast. Z tego powodu indywidualnie podchodzimy do każdej lokalizacji – mówi Marcin Ciesielski. Wyznacznikiem jest profil klienta i lokalizacji. – Stopiatka może być inna w kamienicy i w dzielnicy loftów. W pierwszym przypadku aranżacja pizzerii nawiązuje do klasycznej elegancji, natomiast w drugim do elegancji nowoczesnej – mówi Marcin Ciesielski. Stopiątka dopasowuje również menu do danej lokalizacji. Są dania obowiązujące we wszystkich restauracjach oraz menu elastyczne podporządkowane lokalnym gustom.
Wyszukanie odpowiedniej lokalizacji leży po stronie franczyzobiorcy, choć często Franczyzodawca pomaga w znalezieniu odpowiedniego miejsca. Sieć weryfikuje potencjał zaproponowanego miejsca pod względem konkurencji i siły nabywczej potencjalnych klientów. Lokal musi mieć parking i miejsce na ogródek. Kuchnia jest otwarta, dzięki czemu pizze przygotowywane są na oczach klientów.
Inwestycja w Stopiątkę
Wielkość inwestycji w pizzerię Stopiątka uzależniona jest od powierzchni lokalu, który może wynieść od 100 do 150 m2. Od 45 do 65 tys. zł kosztuje wyposażenie kuchni w meble i urządzenia gastronomiczne – piec do pizzy, chłodnię, zamrażarkę, zmywarkę, ekspres do kawy, zlew, stół z tzw. basenem, szafę chłodniczą na napoje, zastawę, sztućce, kubki, szklanki itd. – Korzystamy z profesjonalnego sprzętu gastronomicznego. Sercem pizzerii jest piec, który został zaprojektowany i wyprodukowany specjalnie dla Stopiątki – mówi Marcin Ciesielski.
Sprzęt kuchenny można wziąć w leasing, w nieoprocentowanym półrocznym kredycie udzielonym przez sieć lub kupić za gotówkę. Projekt placówki, wyposażenie sali oraz pierwsze zatowarowanie w produkty spożywcze i materiały reklamowe kosztuje ok 30 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć koszt remontu, który uzależniony jest od stanu lokalu.
Miesięczne obroty Stopiątki utrzymują się na poziomie ok. 120 tys. zł. Z tego należy odliczyć 35 proc. na food cost, czyli zakup produktów spożywczych potrzebnych do wyprodukowania dań. Drugie 35 proc. obrotów to koszty wynagrodzenia pracowników, czynsz, prąd, woda, internet itd. Reszta pieniędzy, czyli 30 proc. obrotu to zysk przed opodatkowaniem. Sieć nie partycypuje w zyskach partnera. Jest tylko stała miesięczna opłata franczyzowa na poziomie 1 200 zł.
Inwestycja Red Hot Chicken to koszt rzędu od 50 tys. zł. Tyle kosztuje wyposażenie zaplecza gastronomicznego i i sali konsumpcyjnej typu take away. Standardowa powierzchnia Red Hot Chicken to 50 mkw.
Dbanie o jakość
Obecnie Stopiątka posiada w całej Polsce 40 placówek. Z małej rodzinnej firmy, Stopiątka wyrosła na ogólnopolską sieć, która wkracza w szeregi najważniejszych graczy w branży pizzerii. Jak podkreśla właściciel, jednym z najważniejszych elementów, który decyduje o sukcesie jest jakość. – Kluczowe produkty potrzebne do wyrobu zarówno pizzy i panierowanego kurczaka są produkowane według naszej receptury. Dzięki temu mamy kontrolę nad daniami i gwarancję, że wszędzie będą smakować tak samo dobrze – mówi Marcin Ciesielski. Stopiątka ma dwóch sprawdzonych dystrybutorów spożywczych. – Dzięki temu, że sieć jest coraz większa mamy coraz lepszą siłę przetargową w negocjowaniu cen u producentów – dodaje.
Stopiątka zapewnia franczyzobiorcom i ich pracownikom szkolenia przed otwarciem biznesu i w trakcie prowadzenia działalności. – Szkolenia są obowiązkowe dla wszystkich. Właściciele placówek muszą znać swój biznes i w razie niedoboru pracowników powinni przystąpić do pracy na każdym stanowisku – mówi Marcin Ciesielski.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


