Ubezpieczyciele pod lupą

Nowe prawo regulujące sprzedaż ubezpieczeń może mieć spore konsekwencje dla franczyzy w tej branży. Sieci skorzystają?
W lipcu rząd przyjął projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Nowe przepisy wynikają z konieczności implementacji unijnych dyrektyw i będą miały wpływ na wszystkie strony transakcji zakupu polis – ubezpieczycieli, klientów i pośredników. Głównym celem nowelizacji jest wzmocnienie ochrony klientów dokonujących zakupu ubezpieczeń, ale konsekwencje zmian pójdą znacznie dalej.
Nowelizacja nakłada na pośredników szerokie obowiązki. Dystrybutor będzie musiał szczegółowo zbadać potrzeby klienta, a następnie przedstawić i porównać całą dostępną ofertę produktową. To jednak nie wszystko. Ustawa zobliguje agenta do oferowania produktów, które najbardziej odpowiadają potrzebom klienta – nawet jeśli pośrednikowi bardziej opłacałoby się zaproponować inne, gwarantujące mu np. wyższą prowizję.
- Zgodnie z projektem, agenci, brokerzy i zakłady ubezpieczeń będą zobowiązani do udzielania szczegółowych informacji na temat samego produktu, a także dystrybutora ubezpieczenia. Konsument będzie mógł m.in. dowiedzieć się, jak wygląda wynagrodzenie dystrybutora – czy otrzymuje honorarium czy prowizję zawartą w składce płaconej przez klienta. Ponadto agent będzie zobowiązany poinformować, czy pracuje na rzecz jednego ubezpieczyciela czy wielu – i jakich – tłumaczy Jacek Byliński, prezes zarządu CUK Ubezpieczenia.
Prezentowanie szerokiej oferty rynkowej wymaga odpowiednich narzędzi, takich jak systemy sprzedażowe. Stworzenie takiego systemu to kosztowne i czasochłonne przedsięwzięcie, na które nie będą mogli sobie pozwolić mniejsi gracze.
- Bez odpowiednich narzędzi IT spełnienie nowych przepisów może okazać się bardzo trudne – szczególnie dla pojedynczych agentów, nie posiadających tak rozwiniętego zaplecza technicznego - tłumaczy Jacek Byliński.
Regulacji o podobnym charakterze będzie jednak więcej.
- Projekt przewiduje także obowiązek dodatkowych szkoleń dla każdego agenta w wymiarze przynajmniej 15 godzin rocznie. Zorganizowanie takiego szkolenia jest również o wiele trudniejsze dla pojedynczego agenta niż dla nas, ponieważ dysponujemy odpowiednimi zasobami w postaci sal konferencyjnych i profesjonalnych trenerów - mówi Jacek Byliński.
Nowe regulacje w praktyce oznaczają, że konsolidacja na rynku ubezpieczeń przyspieszy. Bardzo prawdopodobne, że coraz więcej samodzielnych agentów będzie szukać wsparcia u franczyzodawców, którzy wyposażą ich w narzędzia podnoszące konkurencyjność.
- Złożoność planowanej nowelizacji i nakładanych przez nią obowiązków stawia niemałe wyzwanie przed dystrybutorami ubezpieczeń. Bez dużego wsparcia organizacyjnego trudno będzie sprostać temu wyzwaniu. W tym upatrujemy szanse dla dużych multiagencj – mówi Jacek Byliński. - Nasze oddziały oraz placówki należące do sieci franczyzowej CUK mają dostęp do wsparcia we wszystkich obszarach: rekrutacji, szkoleń, produktów, systemów sprzedażowych, marketingu, infrastruktury, procesów rozliczeniowych i posprzedażowych. Z naszych doświadczeń wynika, że pojedynczy agent, dołączając do CUK Ubezpieczenia, zyskuje finansowo, korzysta z mocno rozpoznawalnej marki oraz dużego wsparcia organizacyjnego.
Sieć CUK Ubezpieczenia działa na rynku od 16 lat. Koncept liczy ponad 240 placówek.
ZOBACZ W KATALOGU

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Bank Pekao S.A.

DG - Inwest Leasing & Kredyt

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum

ERGO Hestia

Extrakantor.pl

Generali

Helpeo

KASA Unii Lubelskiej

mFinanse

Millennium Bank

Monetia

Nest Bank

PKO Bank Polski S.A.

Quark Kantory Bitcoin

RCU Ubezpieczenia

Santander

Santander Consumer Bank

VeloBank

Viviamo Ubezpieczamy
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej