Franczyza z Rygi
Łotwa nie jest dużym rynkiem, ale ma do zaoferowania niejeden koncept franczyzowy. Teraz startuje łotewska wersja portalu Franchising.pl. Ułatwi ona ekspansję polskim franczyzom na Łotwę oraz łotewskim do Polski.
Poszukiwacze pomysłów na biznes we franczyzie zyskali nowe źródło inspiracji. Właśnie ruszył portal FranchiseINFO.lv, poświęcony licencyjnym konceptom z Łotwy. Liczący niecałe 2 mln mieszkańców bałtycki kraj nie jest może dużym rynkiem, ale może pochwalić się kilkoma sprawdzonymi markami. Być może niektóre z nich niedługo zobaczymy również u nas?
– Rynek franczyzy na Łotwie rozwija się szybko. Każdego roku pojawiają się na nim nowe marki. Silną reprezentację mają tu największe globalne franczyzy, takie jak McDonald’s, KFC, Subway, Hilton, Radisson czy grupa Accor. Również wiele łotewskich marek prowadzi ekspansję za granicą – mówi Juris Roganovs, założyciel portalu FranchiseINFO.lv.
Największy sukces spośród łotewskich sieci franczyzowych odniosła marka Stenders. Koncept sklepów kosmetycznych inspirowanych północną naturą powstał w 2001 roku w Rydze. Dziś liczy ok. 250 sklepów w Europie i Azji. Jest obecny również w Polsce, gdzie ma sześć sklepów zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi i Krakowie. Inwestycja w placówkę tej sieci wiąże się z wydatkiem ok. 70 tys. euro, choć oczywiście kwota waha się w zależności od rynku i regionu.
Inny popularny na Łotwie koncept franczyzowy, Narvesen, dziś zarządzany jest przez norweską spółkę Reitan Convenience, ale powstał w 1997 roku w Rydze. Pod tym szyldem działa na Łotwie 248 małych sklepów i kiosków z przekąskami, kawą, fastfoodem, napojami i prasą. Sieć opiera się na modelu depozytowym – franczyzobiorcy ponoszą tylko koszty związane ze szkoleniem (ok. 2 tys. euro), natomiast nie są obciążeni inwestycją w towar, który pozostaje własnością franczyzodawcy.
O tych i wielu innych franczyzach więcej przeczytać można na portal FranchiseINFO.lv. Jego wydawcą jest spółka Francity, wchodząca w skład grupy PROFIT system. Na jej czele stoi Juris Roganovs, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w pracy w sieciach franczyzowych oraz doradztwie franczyzowym. Oczywiście czytanie po łotewsku jest trudnym zadaniem, łotewskie franczyzy planujące rozwój w Polsce będą prezentowane po polsku na Franchising.pl.
PROFIT system działa obecnie w większości krajów Europy Środkowej i Wschodniej: Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Serbii, Chorwacji, Słowenii, Ukrainie i Rosji. Wszędzie prowadzony jest portal franczyzowy, a w Polsce i Czechach wydawane jest również czasopismo o franczyzie i własnym biznesie. Dzięki naszym mediom polskie firmy pozyskują franczyzobiorców w Europie Środkowej i Wschodniej, jak i również polscy przedsiębiorcy inwestują w założenie bizesów na licencji wymyślonych poza granicami kraju.
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


