Biznes na paczkach
Rozwój rynku e-commerce służy naszemu biznesowi – mówi Marcin Pierścionek, menedżer ds. rozwoju sieci Epaka.pl.
Polacy przekonali się do zakupów poprzez internet. Szczególnie przed świętami e-sklepy przeżywają oblężenie. Jak to przekłada się na rynek przesyłek kurierskich?
Faktycznie, w ostatnich kilku latach nasz kraj jest jednym z liderów rynku e-commerce na świecie. A stabilny wzrost tego sektora wpływa znacząco na rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Ale największy jak do tej pory wpływ na naszą branże miał ogólny wzrost gospodarczy kraju oraz większy niż dotychczas eksport głównie do krajów europejskich. Rynek przesyłek w Polsce od lat charakteryzuje się dynamicznym, dwucyfrowym wzrostem. W 2015 roku wzrósł o 10 proc., osiągając wartość 4,5 mld zł. W tym roku, jak oceniają eksperci z firmy PricewaterhouseCoopers, wzrost będzie jeszcze większy. Ma wynieść 14 proc., a wartość rynku osiągnie 5,1 mld zł. Handel internetowy rośnie w siłę. W poprzednim roku w sieci wydaliśmy ponad 30 mld zł, w roku bieżącym prognozy mówią o 36 mld zł. Za sprawą ciągle rozwijającej się branży e-commerce oraz wzrostu eksportu, branża przesyłek kurierskich będzie w kolejnych latach na dużym plusie.
Na czym polega koncept Epaka.pl?
Epaka.pl jest platformą logistyczną udostępniającą klientom indywidualnym oraz biznesowym wszelkiego rodzaju usługi kurierskie i paczkowe w obrocie krajowym i zagranicznym. Klienci obsługiwani są przez platformę internetową oraz ponad 120 naszych stacjonarnych oddziałów rozmieszczonych na terenie kraju, w których można osobiście nadać i odebrać przesyłkę. Użytkownicy mają w jednym miejscu do dyspozycji usługi większości firm kurierskich dostępnych na rynku: DHL, DPD, UPS, K-EX, InPost, FedEx, GLS. Oferujemy również wysyłkę do paczkomatów, kiosków Ruchu oraz na stacje paliw Orlenu.
Czy punkt kurierski może być samodzielnym biznesem?
W większości punkty kurierskie Epaka.pl są głównym źródłem zarobku dla franczyzobiorców. Tym bardziej że, jak wspomniałem, w ostatnich latach nasz kraj jest jednym z liderów rynku e-commerce na świecie. Oczywiście należy uwzględnić fakt, że wejście w biznes i uzyskanie przychodów wymaga inwestycji i czasu na jego rozwinięcie. Dlatego też dajemy możliwość dołączania naszych usług do już prowadzonych biznesów. Niemniej wraz z czasem i pracą poświęconą na pozyskiwanie klientów i promowanie naszych usług w swoim regionie, punkt kurierski staję się głównym źródłem dochodu dla partnera.
Ile trzeba mieć pieniędzy na inwestycję?
Od 5 do 27 tys. zł. Jeśli franczyzobiorca będzie musiał wyposażyć lokal w meble, komputer i drukarkę oraz zaaranżować go zgodnie z naszymi standardami to inwestycja będzie oscylować wokół maksymalnej kwoty. Przez pierwszych sześć miesięcy współpracy nasi franczyzobiorcy są zwolnieni z opłaty bieżącej, przez kolejne sześć obowiązuje ich preferencyjna stawka w wysokości 99 zł. Dopiero po roku od rozpoczęcia współpracy, muszą uiszczać opłatę w pełnej kwocie, która wynosi 199 zł miesięcznie. – Inwestycja zwraca się najczęściej po 9-12 miesiącach współpracy. Ale to jest w dużej mierze uzależnione od zaangażowania partnera.
Jaki jest optymalny lokal na punkt kurierski?
Nasze oddziały mieszczą się w lokalach o powierzchni co najmniej 30 m2. Ważne, żeby był on widoczny, usytuowany w miejscu o wzmożonym ruchu, na parterze, a przy lokalu znajdowało się kilka miejsc parkingowych. Wielkość miasta nie ma znaczenia, bo nasz biznes sprawdza się zarówno w małych (nawet takich, które liczą zaledwie 5 tys. mieszkańców), jak i dużych miejscowościach. (powyżej 100 tys. osób). Obecnie pod naszą marką działają dwa oddziały własne i 119 franczyzowych.
Rozmawiała Anna Smolińska
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

